Fantomet – 1964 Porsche 904 Replika
Fantomet – 1964 Porsche 904 Replika
Fantomet – 1964 Porsche 904 Replika

Fantomet – 1964 Porsche 904 Replika

Fra å være en Porsche 914 delt i tre og klar for skraphaugen, til en egenprodusert 904 Replika på kun litt over et år!

Like før jul ble du litt bedre kjent med Geir Natvig og hans 1966 Porsche 912 (med mindre du ikke leste saken da. Da kan du finne den her). Synes du restaureringen på den bilen var imponerende, så er det bare å feste setebeltet og bli med på en utrolig reise, fra da Geir kjøpte seg en Porsche 914 som var klar for skroten, til et vidunderlig kult sluttprodukt i form av en 1964 Porsche 904 Replika.

Det finnes mange meninger om replika-biler. Men enten du liker de eller ikke. Ingen kan ta fra Geir den ufattelige jobben som er lagt ned bak hans Porsche 904. Her er alt gjort selv, og det med bravur.
- Alt startet egentlig med at jeg irriterte meg litt over at miljøet brydde seg så mye om hva ting kostet. Det var alltid snakk om penger. Så da jeg så en 904 gå på auksjon for 22 millioner kroner fant jeg ut at dette kunne være et lite sår jeg kunne pirke litt i. Jeg kunne prøve å bygge en 904 replika, og jeg ville se hvor billig jeg klarte å gjøre det, ler Geir.

Så gjorde han også. For å starte prosjektet trengte Verdalingen en donorbil. Han hadde sett at Porsche 914 ikke hadde så ulik oppbygging, og plassering av motor og gir er ganske lik, samt at det heller ikke er enorme forskjeller i verken for- eller bakaksling. På finn.no fant han en som annonserte deler til 914.
- Jeg ringte fyren og hørte hva han hadde gjort med resten av chassiset. Han fortalte at det var kuttet i tre for å få plass i kontaineren som skulle ta den til dynga. «Jeg tar det!» sa jeg til han, og dro og hentet chassis pluss diverse deler jeg trengte til bakstillingen i Mysen. Bilen var en norsk bil, men det var null håp om å få reddet den og brukt den til noe annet enn et custom-bygg, forklarer Natvig.
Det kan man også forstå! Bilen manglet alt av karosserideler, og resten av chassiset var rustete og jævlig. Her var det mye jobb i sikte.

Takket være det fantastiske internettet fant Geir de originale blåkopiene fra 60-tallet av Porsche 904 fra før den ble en leiremodell. Tidligere jobbet Geir på båt som hadde en diger kartprinter, så blåkopien fikk han printet ut der, og ut ifra det fikk han regnet om skalaen. Proporsjonene skal derfor være riktige på bilen ut ifra blåkopiene.
- Men jeg har bare et lite verksted, og jeg fikk nesten ikke sett proporsjonene fra avstand mens jeg holdt på, forklarer Verdalingen.
Som takk for å ha hjulpet en lokal blikkenslager, fikk Geir en stabel med nye aluminiumsplater som betaling. Disse ble brukt til å bygge karosserideler, og det gikk med seks plater, hvor den største var 1,25 x 2,5 meter. Det første som måtte på plass var taket. Plasseringen av frontruten var den vanskeligste biten, men etter å ha regnet seg frem til plasseringen ut fra blåkopien så kom taket på plass. Taket er fra en 911, hvor det kun er den fremste delen som er brukt. Så var det på tide å bygge skallet, som også ble bygget i aluminium. Forstillingen kommer fra en 1973 Porsche 911, som ifølge Geir skal være ganske lik 914, bare med bedre støtdempere og med ventilerte skivebremser. Bakstilling er fra original 914. Det samme gjelder bremsene bak.

Motoren er fra en 1972 Porsche 911. Den er opprinnelig på 2,4 liter, men er boret til å bli en 2,5 liters høykompresjonsmotor. Nye stempler, sylindere og hjemmebygde headers i syrefast metall er også på plass. Også forgassere og dyser er byttet for å få alt til å stemme med oppsettet. Girkassen er fra 914, og er en 5-trinns manuell. Dekkene som står på er Firestone 195/65-15 foran og 215/60-15 bak, med repro gruppe 4 felger kalt Campagnolo. Disse er spesialbestilt fra et firma i England.

Men det som alltid skulle være den største utfordringen for Geir var å få den rette flyten i karosseriet. Aluminium viste seg å ikke være det enkleste å jobbe med og å forme, så det ble mang en time i verkstedet her.
- Med bare tegninger og noen få bilder å gå ut fra så var det vanskelig å få den rette flyten i karosseriet. Ting begynte dog å ta form etter dagevis i dreiebenk og ved engelskhjulet. Ellers brukte jeg hva jeg hadde til hjelp. For eksempel er luftinntakene formbanket ut fra en trepåle som hørte til gjerdet til nabokjerringa. En annen utfordring var å finne lyktene. Jeg fant utrolig nok originale 904-lykter på nettet. I alle fall sa de at det var det. Men de kostet hinsides mye selvfølgelig. Dermed endte jeg opp med å lage lykter selv. Foran er det 914 innsats og hjemmelagde lyktglass. Bak fant jeg noen russiske universallys laget for østblokk-tilhengere som nesten så identiske ut som 904 sine originale baklykter, ler Geir.

Innvendig har Geir fått plass til to stykk 914-seter som er kappet for å ikke se ut som nettopp 914-seter.
- Disse er i glassfiber, så de er utrolige lette, fine og stabile. Også passer de kroppen min bra. Dashbordet er fra 911, men også dette er selvfølgelig ombygd for å ligne mer på et originalt 904-dash. Instrumentene er 914. Glasset i bakruten er laget etter mal, og siderutene er laget i lexan med luftehull for å matche 904. Foran står det 911-glass. Rattet er, som på alle mine biler, laget for hånd, forteller Verdalingen.

Det ellers ganske lille verkstedet ble plutselig gjort om til lakkboks, for har man sagt A, må man også si B. Den håndbygde skjønnheten fikk hvit lakk, med de etter hvert godt kjente gulldetaljene som flere av Geirs Porsche-prosjekt har blitt tildelt.
- Jeg må si jeg ble fan av skiltet. RH-52914. Jeg har lurt inn en liten «%» midt i der, så nå står det 52% 914, som jo også stemmer overens med hva bilen er basert på, ler Natvig.

Vipps, etter bare litt over et år med jobbing så sto vi her med en utrolig historie, og en utrolig bil.
- Det er masse lyd, og bilen kjennes litt stiv ut. Men den er lettkjørt og går veldig godt, forklarer Geir.
Så tilbake til at man kan synes hva man vil om replikabiler. Ingen kan si imot det ufattelige arbeidet som er lagt ned, og ingen kan si at Geir ikke klarte det som var målet fra starten av: Å bygge en i utgangspunktet dyr bil på ekstremt lavt budsjett.

Se bilen, og hør lyden i videovinduet: