Hummer er tilbake!
Hummer er tilbake!
Hummer er tilbake!

Hummer er tilbake!

Se bilder og film. Her er alt du trenger å vite om nye helelektriske GMC Hummer.

GM har i natt offisielt børstet støvet av Hummer-merket som ble lagt ned i 2009 i forbindelse med restrukturering under finanskrisen. Hummer EV reintroduseres nå som en eksklusiv super el-truck med vanvittige 1000 hester!

Det er kanskje litt ironisk at GM velger Hummer som en storsatsning i sin nye elbil-strategi da merket i sin tid var selve frontsymbolet for bensintørste SUVer. I et markedssegment hvor konkurransen utvilsomt vil bli beintøff fra produsenter som Rivian, Bollinger, Tesla og Ford kan Hummer absolutt være rett strategi. Bilen vil i USA bli tilbudt igjennom GMCs forhandlernettverk, et smart trekk som vil spare GM for store kostnader.

GM har i skrivende stund ingen informasjon vedrørende eksport av nye Hummer til Europa og Norge. Vi føler oss derimot sikre på at mange elektriske Hummers etter hvert vil finne veien til norske veier. Forhåpentligvis vil nye Hummer og den øvrige elbilsatsingen til GM føre til at vi igjen får en offisiell GM-importør her i landet.

Den første versjonen som vil gå i salg er pickupen Edition 1 (men bilen vil også komme som SUV litt senere). Den har tre elektriske motorer (som gjør torque vectoring mulig), på til sammen 1000 hk. De tre motorene mates av en Ultium batteripakke på 24 moduler, som er opplyst å gi 560 km rekkevidde. I tillegg kan batteripakken lades på 800-volt hurtiglading på opp til 350 kW. GMC opplyser at man dermed kan lade 160 km rekkevidde på 10 minutter. 0-60 mph (0-96 km/t) vil gå unna på 3 sekunder i launch control modus, kjent som «Watts to freedom». Når man aktiverer dette systemet, senker bilen seg, setene rister og lydanlegget fra Bose lager en aggressiv rumlelyd.

På et senere tidspunkt (2024) vil man kunne få en Hummer med to elmotorer, samt en tremotor-versjon uten torque vectoring (2023) Understellet på nye Hummer er uavhengig fjæring på alle fire hjul, med justerbare luftdempere. Disse kan øke bakkeklaringen med opptil 6 tommer. Når man setter bilen i off-road modus, får man i tillegg to tommer til med bakkeklaring. 35-toms mud terrain dekk er standard, men det er plass til å ettermontere 37-toms dekk. Ellers har man firehjulsstyring og såkalt “krabbemodus” diagonal kjøring med alle fire hjulene vridbare opp til 10 graders vinkel, og 18 kameravinkler (inkludert selvrensingsfunksjon for å holde dem rene), slik at man kan følge godt med på hvordan terrengkjøringen går.

 

Innvendig preges interiøret av en massiv infotainment skjerm, som er 13,4 tommer, og den er koblet til et 12,3 tommers instrumentdisplay. Ellers har interiøret et litt firkantet røft uttrykk, og Edition 1 kommer med avtagbare takpaneler som standard. GMs Super Cruise er også på plass, samt MultiPro tailgate bakerst på planet.

Nye Hummer Edition 1 er åpen for bestilling, og starter på 112.595 dollar, som gjør den til USAs dyreste pickup. Den vil i starten kun komme i hvitfargen du ser på bildet, og interiøret vil kun være tilgjengelig i sort. Produksjonen vil starte sent neste år, og flere farger og options vil komme etter hvert. For den som vil spare litt penger, vil tomotorsversjonen koste 79.995 dollar når den kommer våren 2024, mens tremotor-versjonen uten torque vectoring vil koste 89.995 dollar når den kommer våren 2023.