Martas drømmebil: BMW 635 CSI

Martas drømmebil: BMW 635 CSI

Marta Szulen er opprinnelig fra Polen, men har nylig flyttet til Norge. 26-åringen skylder på sin pappa når vi spør henne hvorfor hun har gått for et så utradisjonelt bilvalg – og da snakker vi ikke om hverdagsbilen hennes.

I garasjen står nemlig det som alltid har vært drømmebilen: En BMW 635 CSi fra 1978! Marta har nemlig alltid gått i hælene på sin pappa som var bilmekaniker og bilentusiast, og da hun kom over denne bilen – måtte hun ha den selv om hun ikke hadde råd. Marta jobbet knallhardt, og sparte alle pengene sine for å kunne oppfylle drømmen.

6-serien som ble introdusert i 1976 kunne sett veldig annerledes ut. Dette er etterfølgeren til den lekre 3.0 CS, og BMW ville egentlig endre CS-modellene ved å gjøre den flere centimeter høyere slik at kundene kunne komme seg lettere inn og ut av den.  Heldigvis motsatte Bob Lutz seg denne ideen totalt, og fikk tegnet en røff skisse som en alternativ versjon til den tak-hevede 3.0 CS. Dette var utgangspunktet som ble til den legendariske E24 6-serien. De første modellene på markedet var 630CS og 633CSi, bygget av Karmann for BMW – senere ble all produksjon tatt innomhus av BMW.

635CSi kom i 1978 med en 3,4-liters rekkesekser med innsprøytning på 218 hestekrefter og noe endret utseende. Blant annet fikk den en frontspoiler som reduserte løft i høy hastighet med hele 15 prosent. 

6-serien gjorde det svært godt i motorsport, og den ble en av de mest gjenkjennelige bilene på 80-tallet under tobakk og sigarett produsenten John Player & Sons  – som er samme dekoren Marta har på sin flotte 6-serie.