Ukas bil – 1987 Ford Sierra RS Cosworth
Ukas bil – 1987 Ford Sierra RS Cosworth

Ukas bil – 1987 Ford Sierra RS Cosworth

NaN. undefined NaN

Helstrøken 80-tallsklassiker.

Etter å ha ankommet Norge i 2001 har denne nydelige Sierra Cosworthen fått kjørt seg på diverse gatebil-arrangementer. Nå skal dog den gamle traveren fått en mye roligere pensjonisttilværelse. Ny eier var på plass i februar, og bilen er på vei til å bli bedre enn ny.

Den nye eieren er Stefan Køningsberg fra Stavanger. Etter at han kjøpte bilen har pipa fått en helt annen lyd.
- Bilen har et fullt RS500-utseende, i form av frontfanger, bakvinge og nedre vinge. Som tidligere banebil så var det masse effekt i den, men jeg har renovert bilen tilbake til originalstand. Jeg kjøpte en ny motor fra Italia, hvor også bilen er originalt fra, og kjørte full overhaling og gjennomgang av den. Også understell har jeg gått totalt gjennom, konvertert til originalt og gitt en full finish. Det var et godt utgangspunkt, da bilen som sagt er fra Italia, og viser ingen tegn på å være vinterkjørt, forteller Stefan.
Bilen er som nevnt bygget som en RS500, altså homologeringsbilen som Ford kom med i 1987, hvor kun 500 eksemplarer ble bygget med racing i baktankene.

Stefan vil gjøre bilen til en gjennomført «RS500 tribute bil» som han selv kaller det, altså at bilen skal være veldig tilnærmet en original RS500. Han har derfor brukt mye tid på research og å lete etter originaldeler. I tillegg til de utvendige aero-delene så har RS500 også mye spesialbygd i motorrommet, derav slanger og Garrett T4 Turbo. Braketter, tanker og klips har vært krevende å finne, men de er også i boks. Hele ledningsnettet er spesialbygget av et firma i England, og skreddersydd denne bilen, som i motsetning til originalen har venstreratt. Den siste tiden har også original differensial kommet på plass, samt at drivakslene har fått seg en runde med kjærlighet. Flere smådetaljer skal også på plass etter hvert som delene er å oppdrive.
- Bilen bærer enda litt preg av å ha vært bygd for bane, men jeg jobber kontinuerlig for å få bilen enda mer gatevennlig. Jeg skal få understellet en tanke mykere da jeg har planer om å bruke bilen mye, og trenger da en bil med litt mer komfort enn det som er i den i dag, forteller Stefan.
Det siste han setter veldig pris på er bilens originale farge. Den kommer i fargen Moonstone blue, og er i følge Stefan den perfekte gatebil-fargen. Det som troner øverst på ønskelista nå er en hellakkering i samme farge, da den er dellakkert her og der, og det er dermed mulig å se fargeforskjeller på visse områder.

Med en så strøken bil ligger også en stor bakhistorie. Stefan har tidligere eid fem andre Cosworther, samt at det ble litt andre typer Ford og noe Mercedes. I vinter ble dog savnet etter Cosworth for stort. I tillegg hadde han en far som delte hans lidenskap for Ford, og Sierra Cosworth var også en av hans favoritter.
- Jeg husker enda da bilen først ble lansert. Min far snakket ikke om noe annet. Han fortalte om tennisstjernen Boris Becker som kjørte denne bilen, og fulgte sporene som bilen satte både i rally og touringcar. Han ble dessverre syk rundt denne tiden, så bilen ble kjøpt litt med han i bakhodet også. Derfor var det viktig for meg å prøve å få ferdig bilen fort så han fikk sett den. Du kan trygt si at han var helt i hundre da han så den for første gang. Jeg hadde som mål å bli ferdig med bilen før Wings & Wheels-utstillingen i Stavanger i år. Det ble et løp mot klokka, men jeg fikk bilen klar dagen før utstillingen. Dessverre hadde min far gått bort et par måneder før utstillingen, men jeg tok hjem prisen for «årets entustiastbil». Jeg tok den hjem for min far. Så det var ekstremt stort for meg, spesielt når jeg vet hvor stas det var for han at jeg jobbet med bilen, avslutter Stefan.

Husk at også du kan legge inn din bil i garasjen.

Her kan du se mer av Stefans bil:
https://refuel.no/garage/3a0ec06c-0fc5-4f87-b0b3-377a7fc4bee9