Ukas bil – 1989 BMW M3
Ukas bil – 1989 BMW M3

Ukas bil – 1989 BMW M3

NaN. undefined NaN

Ukas bil må være som en Norgesvenn å regne, for Raymond Vilnes fra Atløy, noen mil vest for Førde, har virkelig skaffet seg et klenodium av norgeshistorie. Vi skal tilbake til slutten av 80-tallet, da en ung Arne Werge-Olsen hadde nøye lest seg opp på, og var klar til å hente sin helt egen M3. Bilen var alt for dyr å kjøpe ny i Norge, så han tok på seg fintøyet og reiste ned til München for å plukke opp denne bilen som nybrukt-import. De neste årene skulle bilen gå som bruksbil, og den ble ekstremt godt tatt vare på og alt av dokumentasjon og teknisk vedlikehold ble satt i en skinnende rød perm.

Gjensidig forståelse

40 år senere kommer vår mann inn i bildet. Raymond Vilnes som til vanlig jobber som kranfører i Nordsjøen skylder på sin far når det kommer til interessen rundt bil, og spesielt BMW, da han hadde flere.
- Jeg hadde i utgangspunktet en plan om å bygge en E30 kabriolet, men etter hvert så skrinla jeg det prosjektet og søkte etter en original E30 M3. Da fikk jeg en telefon fra Arnulf Stakkestad, som for øyeblikket hadde luksusproblemet med å inneha for mange biler. Det ble en lang og fin telefonsamtale, da nysgjerrigheten for originalitet, dokumentasjon og historie viste seg å være gjensidig. Det var alfa omega for å få kjøpe bilen, og jeg måtte også gå med på en muntlig avtale at om jeg skulle selge den en gang så må jeg ringe Arnulf først, forteller Raymond.
Med andre ord har bilen vært svært heldig med hvilke eiere den har fått opp i gjennom tidens løp, da samtlige har forstått at dette virkelig har vært noe å ta vare på.
- Bilen har over 225 000 kilometer på telleren, men det antallet vil nok ikke øke like kraftig som det gjorde på starten av nittitallet. Den blir nok heller regnet som en ren samler- og utstillingsbil nå fremover, smiler Raymond, og viser til at de siste par tusen kilometerne har tatt åtte år å få på.
- Det blir kvalitetskilometer på sommerstid, og aller helst når det er fint vær.

Som fabrikkny

- E30 er noe av det flotteste BMW har produsert, og jeg har spesielt sansen for de bredda skjermene. I tillegg ble det lagt til et adaptivt fjæringssystem til ekstrautstyrslisten da den var ny. Det kostet 50.000 kroner nytt, og er svært sjeldent på disse. Det gjør bilen ekstra god å kjøre sammen med M-understellet og M-setene som er i bilen, forklarer Raymond.
Som nevnt er alt med bilen dokumentert godt, og den er godt tatt vare på. Det eneste som er gjort med bilen er at den er lakket opp i den originale Zinnoberrot-fargen i 2006, og samme år ble den 2,3 liter store S14 originalmotoren overhalt. Etter bilen kom i Raymonds eie har den blitt behandlet med Ditec Ceramic Ultra og lys tectyl under bilen. Innvendig er bilen strøken, og det 40 år gamle interiøret ser ut som det akkurat ble rullet ut fra fabrikken.
- Den er helt fantastisk å kjøre, og går som ei kule. Lyden i den er helt utrolig, og sammen med den enorme kjørekomforten får man bare lyst til å kjøre og kjøre, forteller Raymond.

Videre godt vedlikehold

Bilen er naturlignok godt premiert på treff de siste årene, men det morsomste treffet Raymond har hatt bilen på var i Lærdal i fjor.
- Da kom det veldig mange bort til meg og snakket om den, da de kjente den igjen fra den var ny og gikk i distriktet. De satte veldig pris på å se at bilen fortsatt var like godt ivaretatt som den var den gangen. Fremover skal jeg ha det mye moro med bilen, og jeg skal prøve å få med meg en del treff til sommeren. Disse fortsetter bare å stige i pris, så jeg ser på bilen som en investering i tillegg til å ha det som hobby. Jeg har fått montert løftebukk i garasjen så i vinter skal jeg kose meg med litt småplukk på bilen. Da blir det blant annet begge stikkakslene bak byttet, og utløserlageret på clutchen er også notert på «skal byttes-listen». Det må naturligvis dokumenteres i permen også. Så skal jeg få den på veien til sommeren, og jeg tror denne sommeren blir bra, avslutter Raymond.