10 Sportsbiler på budsjett - BMW Z3
10 Sportsbiler på budsjett - BMW Z3
10 Sportsbiler på budsjett - BMW Z3
10 Sportsbiler på budsjett - BMW Z3

10 Sportsbiler på budsjett - BMW Z3

10 Sportsbiler på budsjett - BMW Z3

100.000 kroner. Hva slags sportsbil får du for den prisen? En sportsbil som er gøy å kjøre, med spenstige kjøreegenskaper, kult design, manuell kasse og to dører. Svaret kan overraske, for det er mange flotte alternativer å velge mellom. I denne serien skal vi se på flere ulike kandidater. Denne gangen drar vi frem en flott roadster fra BMW, nemlig Z3.

BMW Z3
BMW anså markedet som nisje, men valgte likevel å ta en sjans på BMW Z3. Derfor lanserte de bilen i 1996 med en 1,9 liters rekkefirer tatt fra BMW 318is på 138 hestekrefter. Resultatet var en flott balansert, lett bil som solgte svært godt. Med stive fjærer, lavt tyngdepunkt og et kraftig understell ellers kunne du angripe svingene svært aggressivt og bilen ville med glede lystre. ABS var standard i USA samt at du etter hvert på de litt nyere modellene fikk BMWs DSC montert. DSC står for Dynamic Stability Control og kontrollerer bilen slik at du har mest mulig veigrep til enhver tid, selv når du kjører bilen skikkelig hardt.

Fra 1997 fikk du den herlige 2,8 liters motoren som BMW på den tiden hadde i 3-serie og 5-serien sin. Dette er en rekkesekser med en flott eksostone som yter 189 hestekrefter. Fra 1999 fikk du 2,8 literen med dobbel vanos, som justerer åpningstidene på ventilene. Dette gjorde at 2,8 literen hadde en toppeffekt på 193 hestekrefter fra og med 1999.

BMW lagde også noen litt spennende utgaver av Z3. I BMW Z3M Roadster hadde de klemt nedi en 3,2 liters M-motor fra BMW E36 M3, med en toppeffekt på hele 240 hestekrefter. Den mest merkverdige er likevel BMW Z3M Coupe. Der bygde BMW en to-dørs stasjonsvogn ut av BMW Z3 og klaska inn den samme motoren som i Z3M, bare at du nå kunne ha med deg ukeshandelen i bagasjerommet. BMW Z3 Coupe har allerede blitt en moderne klassiker og mange mener dette er en av de mer gjennomførte og flotte BMWene som er laget.

BMW har lenge hatt et svært moderne og solid preg på bilene sine og Z3 er ikke noe unntak. Her får du en kompakt og responsiv bil du kan dra frem på flotte soldager og kjøre den mest kronglete veien hjem fra jobb, for å utnytte smidigheten til denne lille raketten.

Hva skal man se opp for?
Det er som på alle biler noen små ting man må være obs på når man kjøper. Z3 har en tendens til å slite med sprukne diff-fester, sjekk derfor under teppet i bagasjerommet at sveisene som holder festene ikke er sprukket eller har sunket. Da har du et fremtidig problem. Vannpumpene bør byttes på cirka 100.000 kilometer, så sjekk om dette er gjort. Foringer i forstillingen er heller ikke et ukjent problem, så sørg for at du prøvekjører og sjekker at bilen går og bremser i en rett linje.