En legende blir født
I et designstudio i California på sent åttitall jobber designerne på spreng for å ferdigstille deres design i en intern konkurranse mellom Mazdas designstudio i California og Tokyo. På papiret ligger Tokyo godt an til å vinne, men det er helt til leiremodellen av Californias design blir presentert. Dette designet er det som senere blir kjent som Mazda MX-5 med internnummer NA, og som blir åpenbart for verden på Chicago Auto Show i 1989.
En totalvekt på knappe 960 kilo og en perfekt 50:50 vektbalanse er noen av faktorene som har gjort MX-5 til en av de mest anerkjente sportsbilene gjennom historien. På grunn av den lette vekten gjør det ikke noe at motoren på 1,6 liter yter knapt 120 hestekrefter på en god dag. Mazda har brukt tid på å sette sammen en bil som like godt egner seg på svingete veier i California, som på racingbanen. Skivebremser hele veien rundt, uavhengig fjæring med doble A-armer samt stabstag foran. En manuell girkasse bidrar til en sportslig kjøreopplevelse. Senere ble også NA levert med en litt større og noe mer kraftig 1,8 liters bensinmotor.