Toyota Celica
Merkenavnet Celica dukket først opp i 1970 og har etter hvert blitt en linjelekker klassiker som får større og større fotfeste her til lands. En voksende masse entusiaster verdsetter etter hvert de japanske bilene, men det er i hovedsak Celica fra 1985 vi i denne artikkelen skal fokusere på. Det er fra og med fjerde generasjon vi for første gang ser GT-Four på bagasjelokket, som nå er blitt synonymt med rally.
Fjerde generasjon Celica ble lansert i 1985 og kom i flere utgaver. Motorvolumet varierte fra den anerkjente 4A-GE motoren på 1,6 liter og helt opp til selve kremen. En 2 liters motor med turbo som produserte opp til 190 hestekrefter. Denne motoren går under navnet 3S-GTE. Du fikk også fjerde generasjon i Coupe og kabriolet. Celica var på dette tidspunktet ment for rally og som en del av reglementet måtte produsentene lage biler ment for det åpne markedet for å kunne delta med dem i rally. Det er her vi for første gang ser navnet «GT-FOUR». Permanent firehjulstrekk, diffsperre og turbo har gjort dette til en klassiker. Enda viktigere var det også at Carols Sainz i 1990 vant sitt første verdensmesterskap i rally i nettopp fjerde generasjon Toyota Celica.