10 Sportsbiler på budsjett - Toyota Celica
Femte generasjon Toyota Celica ble produsert mellom 1989 og 1993
10 Sportsbiler på budsjett - Toyota Celica

10 Sportsbiler på budsjett - Toyota Celica

100.000 kroner. Hva slags sportsbil får du for den prisen? En sportsbil som er gøy å kjøre, med spenstige kjøreegenskaper, kult design, manuell kasse og to dører. I denne serien skal vi se på flere ulike kandidater. Denne gangen skal vi se nærmere på en legende både i rallysammenheng, men også som gatebil: Toyota Celica.

Toyota Celica
Merkenavnet Celica dukket først opp i 1970 og har etter hvert blitt en linjelekker klassiker som får større og større fotfeste her til lands. En voksende masse entusiaster verdsetter etter hvert de japanske bilene, men det er i hovedsak Celica fra 1985 vi i denne artikkelen skal fokusere på.  Det er fra og med fjerde generasjon vi for første gang ser GT-Four på bagasjelokket, som nå er blitt synonymt med rally.

Fjerde generasjon Celica ble lansert i 1985 og kom i flere utgaver. Motorvolumet varierte fra den anerkjente 4A-GE motoren på 1,6 liter og helt opp til selve kremen. En 2 liters motor med turbo som produserte opp til 190 hestekrefter. Denne motoren går under navnet 3S-GTE. Du fikk også fjerde generasjon i Coupe og kabriolet. Celica var på dette tidspunktet ment for rally og som en del av reglementet måtte produsentene lage biler ment for det åpne markedet for å kunne delta med dem i rally. Det er her vi for første gang ser navnet «GT-FOUR». Permanent firehjulstrekk, diffsperre og turbo har gjort dette til en klassiker. Enda viktigere var det også at Carols Sainz i 1990 vant sitt første verdensmesterskap i rally i nettopp fjerde generasjon Toyota Celica.

Carlos Sainz
Femte generasjon Celica er kanskje den mest kjente av dem alle. Det kantete designet ble nå avrundet, men Toyota beholdt vippelyktene og de etter hvert karakteristiske trekkene tredje og fjerde generasjon hadde. Også vippelyktene ble beholdt. Utstyr som ABS, skinninteriør, elektrisk soltak og et solid musikkanlegg var tilleggsutstyr du kunne nyte i femte generasjon. Motorvalgene ligger også her mellom 1,6 liters slagvolum og opp til den friske 2 liters turbomotoren i GT-Four utgaven som dyttet ut hele 204 hestekrefter. For WRC ble 5000 eksemplarer av Celica GT-Four produsert under navnet Carlos Sainz Limited Edition. Denne hadde vannavkjølt intercooler, annet panser, annen ECU og lettere frontfanger. I 1992 gjentok Carlos Sainz bragden med å bli verdensmester, denne gangen i femte generasjon Toyota Celica.

Sjette generasjon så en stor forandring av designet. De velkjente vippelyktene forsvant til fordel for fire enkeltstående lykter i fronten. Et rundere design som en fort kan trekke likheter med både i Toyota Supra og Toyota Soarer. Sikkerhetsutstyr som airbag på sjåførsiden og ABS var nå gjort til standard på alle utgavene av Cellica. Den minste motoren var nå på 1,8 liters slagvolum og 110 hestekrefter. Ikke noe voldsomme greier, men bilen veier bare 1086 kilo, noe som gjør den kvikk om du pisker turtallet. Også sjette generasjon fikk en GT-Four utgave som endte opp i rally og det er med sjette generasjon dette merkenavnet forsvinner. Toyota lå godt an til å vinne verdensmesterskapet i rally i 1996 med sjette generasjon Celica helt til Rally Catalunya. Da ble det oppdaget juks med turboen som gjorde at bilen hadde mer effekt enn tillatt. Laget ble utestengt fra både 96 og 97 sesongen, noe som betydde slutten på Toyota Celica i WRC. Også merkenavnet GT-Four forsvant med sjette generasjon Celica.

Det nye ansiktet
Syvende generasjon Celica var en del av Toyotas prosjekt kalt Genesis, som var et stunt for å få yngre kjøpere i USA til å velge Celica. Bilen ble gjort så lett som overhodet mulig og kom nå kun som coupeutgave med to motoralternativer på 1,8 liters slagvolum på enten 140 eller 192 hestekrefter. Et helt nytt og sprekt design ble gjort med en hovedlykt på hver side som ligger langs sideskjermene og gir den et svært aerodynamisk utseende. Den langvarige tradisjonen med rallyutgaver forsvant og dermed ble heller ingen utgave med firehjulstrekk produsert. På grunn av dalende salg valgte etter hvert Toyota å gå ut med en pressemelding i 2004 om at det kom til å bli stopp i produksjonen av både Celica og MR2. Syvende generasjon Celica markerer derfor slutten på det 36 år gamle merkevarenavnet Celica.  

Hva bør du se opp for?
På finn ligger det akkurat nå 25 salgsannonser på Toyota Celica og de aller fleste er fra femte generasjon og opp. Prisene varierer fra 10.000 kroner og til 85.000 kroner. Dette gjør at du kan velge og vrake mellom de forskjellige modellene helt etter din egen lommebok. Pris og tilstand henger ofte sammen og det er derfor anbefalt å styre unna de aller billigste om du ikke har teknisk kunnskap til å holde de i orden. Rust er som alltid på eldre japanske biler et stort problem, noe som også gjelder Celica.  Mellom 1997 og 2005 produserte Toyota en del motorer som etter hvert fikk problemer med geleaktig olje hvor Toyota etter et tapt søksmål gikk med på å reparere motorene opp til 8 år etter bilen var kjøpt. Pass derfor på at det er gjort service og oljeskift på disse. Ellers er Celica kjent for å være en robust bil som leverer sportslige kjøreegenskaper, samtidig som den forblir forholdsvis problemfri.