10 Sportsbiler på budsjett - Toyota MR2
10 Sportsbiler på budsjett - Toyota MR2
10 Sportsbiler på budsjett - Toyota MR2

10 Sportsbiler på budsjett - Toyota MR2

100.000 kroner. Hva slags sportsbil får du for den prisen? En sportsbil som er gøy å kjøre, med spenstige kjøreegenskaper, kult design, manuell kasse og to dører. Svaret kan overraske, for det er mange flotte alternativer å velge mellom. I denne serien skal vi se på flere ulike kandidater, og starter med Toyota MR2.

Toyota MR2 (1984-2007)
Toyota MR2 var Japans første produksjonsbil med midtmontert motor. Den første MR2 så vi allerede tilbake i 1984 under fabrikkens internnummer W10. Den var ment å være en økonomisk og sportslig to-seter. I den første utgaven finner du en tverrstilt 1,5 liter eller 1,6 liters motor, MacPherson dempere og skivebremser hele veien rundt. Et sportslig design som setter føreren i fokus. Du får også det mest 80-talls som finnes: Targatak.

Andre utgave av MR2 kom i 1989(W20) og var enda større, mer luksuriøs innvendig og var satt sammen mye mer solid enn forgjengeren. Motorstørrelsen økte til 2 liter samt at hele designet ble gjort om. På grunn av linjene på den nye MR2en fikk den fort kallenavnet «a poor man’s Ferrari». Denne kom også i en turboutgave som på det norske markedet er svært ettertraktet og vanskelig (for ikke å si umulig) å få tak i for vårt budsjett på 100.000 kroner.

Da tredje og siste versjon av MR2 (W30) kom i 1999 ble den markedsført som Toyota MR-S, MR2 Spyder og MR2 Roadster. Denne kommer da altså kun som cabriolet. I motsetning til W20s 1310 kilo veier W30 kun 995 kilo. Den har dog en mindre motor, men her har du muligheten til å føre en smidig cabriolet rundt svingene.

Hva skal man se etter?
Akkurat nå ligger det ute tre eksemplarer av MR2 på finn.no. Disse kan du kan få til godt under 100.000 kroner. Enten du ønsker en litt modifisert W20 eller en original W30 har du noen å velge i på finn.
Selv om Toyota er kjent for biler med få problemer er det greit å holde øynene oppe for rust, både i karosseri og understell. På W30 kan det være greit å sjekke rust i travers bak, samt i kanalene på W20. Ettermarkedet på disse bilene er stort og gir deg derfor masse muligheter til å modifisere bilen slik at den blir mest mulig slik du ønsker den. Kanskje dette er den perfekte sportsbil for de som kjøper en slik for første gang?