1000 hestekrefter fra en V16 sugemotor – Dette er den nye Bugatti Tourbillon.
Utrolig mange flotte linjer
1000 hestekrefter fra en V16 sugemotor – Dette er den nye Bugatti Tourbillon.

1000 hestekrefter fra en V16 sugemotor – Dette er den nye Bugatti Tourbillon.

Når den bruker all sin elektriske kraft yter bilen totalt 1800 hestekrefter.

Her er den: Bugattis nyeste bil Tourbillon. Et kunstverk av en bil med ingeniørkunst på øverste plan. Tourbillon tar over etter Chiron og har rent visuelt mye til felles med storebroren sin. Den har blitt noe sintere og fronten er designet for å kunne suge til seg alle oksygenmolekylene den klarer. Sideprofilen er noe mer spretten og den c-formede linjen rundt dørene er litt mer kantete på Tourbillon. Det er mer dramatiske endringer på Tourbillons hekk enn resten av bilen. Bakenden er mye mer futuristisk i linjene, blant annet på måten baklyset nå følger i en bølget bevegelse fra side til side, istedenfor en rett linje som du hadde på Chiron. Den har fremdeles delt bakvindu, men nå sitter vinduene mye dypere i motorlokket. Gjennom vinduene får du selvfølgelig orkesterplass til Tourbillons V16. Selve hoftepartiet på bilen er også gjort smalere og mer strømlinjeformet enn på Chiron, som bakfra kunne se nesten litt firkantet ut.

Tourbillon er 33 millimeter lavere enn Chiron, men omtrent like lang. Den har fått en helt ny Cosworth-utviklet 8,3 liters V16 som ikke stopper før på 9000 omdreininger i minuttet. Denne motoren klarer alene å produsere hele 1000 hestekrefter, og med hjelp fra de tre elektriske motorene klemmer den ut en total på 1800 hestekrefter. Toppfarten er begrenset til 445 kilometer i timen og den klarer sprinten fra stillestående til 100 kilometer i timen på under 2 sekunder. Det er 0,4 sekunder raskere enn Chiron som på sin side er utstyrt med en W16-motor. Det mest sjokkerende er nok at den når 300 kilometer i timen på under 10 sekunder. Til sammenligning for øvrig klarer ikke en 1993 BMW 525e Touring å nå 100 kilometer i timen før Tourbillon har nådd 300. Det er ganske spinnvilt.

Mekanisk fokus
Top Gear har tatt en prat med Mate Rimac som er den nye lederen av Bugatti og han hadde følgende å si om den nye bilen i en av deres artikler.
- Ville det ikke vært enklere med en ren elbil? Joda, og økonomisk er det det åpenbare valget, men det er helt feil avgjørelse, og det er grunnen til at jeg kjempet mot det så hardt. Bugatti handler om arv, håndverk, kvalitet og ytelse. For meg handler det om å holde seg i den analoge verdenen. Da tenkte jeg; OK, la oss ta Chiron og gjøre den hybrid. Det har også sine baksider, blant annet at den ville bli supertung og for å få plass til alt ville en måtte gjøre mange kompromiss. Derfor foreslo jeg heller å lage en helt ny bil, forteller Rimac.

Nye Tourbillon veier nesten det samme som Chiron som stopper på 1995 kilo. Tourbillon klarer dette selv om den har et hybridsystem som veier 200 kilo (batteripakke, to motorer foran og en motor bak). Den elektriske rekkevidden er dog ikke noe å hoppe i taket over. Ønsker du å bruke den som pendlerbil så må du forholde deg til batterikapasitet på kun 6 mil.

Tourbillon er ikke bare et stykker ingeniørkunst, den ser også ut som et lite kunstverk der den står. Utallige lekre linjer og mekaniske løsninger som er sexy innpakket. Om du åpner dørene og kikker inn så blir du bergtatt av detaljene. Selve kronen på verket er rattet og instrumentpanelet bak. Det ser ut som en avkledd klokke, hvor alt av mekaniske komponenter er synlige og ikke minst funksjonelle. Turtelleren er lilleviseren i midten av instrumentpanelet, mens speedometeret i seg selv er storeviseren. Bak dette er det tannhjul i titanium som beveger seg sammen med turtelleren og speedometeret. En snerten detalj, som er en av mange på

Tourbillons instrumentpanel. Resten av interiøret følger i tråd med dette, og to flotte bøttestoler deles av en utrolig lekker midtkonsoll. Du er nesten så heldig at du unngår skjermer i bilen også, men det er dessverre en midt på dashbordet for informasjon fra mediaenheten din, enten det er Apple eller Android.

Bugatti skal lage 250 eksemplarer av denne bilen og har planer om å bygge 80 av de hvert år.
Prislappen er derimot ikke noe morsom. Alt dette koster 3,8 millioner euro, eller med dagens kurs 43 millioner kroner. Det går vel an å si løp og kjøp, men det gjelder vel ikke så veldig mange….