12 utvalgte auksjonsperler du kan sikre deg til helgen
12 utvalgte auksjonsperler du kan sikre deg til helgen
12 utvalgte auksjonsperler du kan sikre deg til helgen

12 utvalgte auksjonsperler du kan sikre deg til helgen

Fra Chevrolet til Bugatti, her er noe for enhver lommebok.

Mot helgen er det klart for den kanskje viktigste uken på den internasjonale samlerscenen for bilentusiaster: Monterey Car Week i California.

Der finner man Pebble Beach Concours d’Elegance, men i tillegg til utstillingen finner man hele fem auksjoner: Broad Arrow 18.august, RM Sotheby’s og Mecum fra 18-20 august, Bonhams 19.august, og Gooding & Company 19-20 august.

Totalt dreier det seg om hundrevis av biler. Det blir kanskje feil å si at det er noe for enhver lommebok, da de fleste bilene ligger i et rimelig høyt prisleie, og noen i astronomiske prisleier. Imidlertid fins det også en del biler som ikke vil kosta skjorta, og mange av dem står oppført med No Reserve, og da kan du gjøre et lite kupp.

Her er 12 utvalgte biler, fra autofil perfeksjon til potensielle hverdagshelter.

1995 Buick Riviera Concept Car

Det er ikke hver dag man får muligheten til å kjøpe en vaskeekte konseptbil, men det kan du under Mecum sin auksjon 18. august. Der finner du denne herlige 1995 Buick Riviera Concept Car, som tidligere var en del av GM Heritage Collection. Under panseret finner du en kompressormatet 3,8-liters V6, og triptelleren står på lave 2664 miles. Bilen er kul, men det store minuset er selvsagt at den overhodet ikke er gategodkjent. Men hvilken herlig investering for den som vil ha et unikt stykke bilhistorie i sin garasje!

1974 Alfa Romeo Tipo 33 TT 12

Det fins endel vaskeekte løpsbiler fra øverste hylle som skal selges under auksjonen, og The Quail auction som Bonhams avholder 19.august inneholder denne steintøffe 1974 Alfa Romeo Tipo 33 TT 12, som har en forventet salgspris et sted mellom 1,7 og 2,2 millioner dollar. Her får du en 3-liters tolver med 500 hk, og løphistorikken er dokumentert til minste detalj. Chassisnummer 11512.007 debuterte under 1000 km løpet på Monza i April 1974, hvor den ble kjørt av Jacky Ickx og Rolf Stommelen som tok andreplassen i løpet. Det ble to til andreplasser det året på Nürburgring og Imola, begge ganger kjørt av Stommelen og Carlos Reutemann. Etter endt 1975-sesong ble bilen gitt i gave til Jacky Ickx, før den endte opp i gigantsamlingen til Jacques Setton på åttitallet. Dagens eier kjøpte den i 2005, og bilen fremstår som totalt strøken og klar til historisk racing for den som ønsker det.

2012 Perana Z-One

Det er plenty med Corvetter i dette landet, så hvorfor ikke få deg en Corvette som ingen andre har? I 2009 presenterte mester-designhuset Zagato et fantastisk design (komplett med «double bubble roof» basert på den amerikanske sportsbilen, som så Perana i Sør-Afrika bygde syv eksemplarer av. Drivlinjen består av en 7,3-liters LS7 V8 på 600 hk bygget av Thompson Automotive, koblet til en Tremec 6-trinns manuell kasse og ZF diffsperre. Prisestimat fra Mecum er 175.000 – 200.000 dollar, noe som slettes ikke høres ut som en ille pris.

1924 Hispano-Suiza H6C Tulipwood Torpedo

André Dubonnet var en legende, med alt fra å delta i Bob under vinter-OL til å være krigspilot og racerfører. Adrenalin var stikkordet. I tillegg var han velbemidlet, og han fikk flyprodusenten Nieuport-Astra til å bekle hans 1924 Hispano-Suiza H6C med mahognitømmer, som ble holdt sammen med tusenvis av aluminiumsnagler, før det hele ble dekket med klarlakk. Dubonnet var ikke redd for å bruke sitt kunstverk, og stilte opp med bilen i både Targa Florio og Coppa Florio, hvor han tok henholdsvis sjette og femteplass. Bilen har vært hyppig framstilt i bilblader og bøker opp gjennom årene, og har skiftet eier flere ganger. Nå er den unike bilen til salgs under auksjonen som RM Sotheby’s holder på Monterey, og forventet salgspris er mellom 8 og 10 millioner dollar.

1963 Chevrolet Corvair Rampside pickup

Det er langtfra alle bilene som kommer fra eksklusive europeiske fabrikanter. Tvert imot er flertallet av bilene amerikanske biler, og mange av de tilgjengelig for relativt hyggelige summer. En bil som har sitt kultpublikum er Chevrolet Corvair Rampside Pickup (produsert fra 1961 til 1964 i 18.342 eksemplarer), og Mecum selger denne herlige 1963 modellen på torsdag under sin auksjon. Den er 1 av 2046 slike biler produsert i 1963, i en herlig rødfarge med hvitt tak og sidestriper, samt rødt interiør med benk. Manuelt gir og luftkjølt 6-sylindret motor er på plass, og denne bilen vil være et herlig tilskudd til enhver samling.

1938 Talbot-Lago T150-C SS Teardrop Coupé

Av de aller nydeligste bilene til salgs på auksjonen finner vi denne 1938 Talbot-Lago T150-C SS Teardrop Coupé, som er en av bare 11 slike ‘New York’-style Teardrop coupés bygget av Talbot-Lago i 1937 og 1938, og den eneste av disse 11 som ble laget for bruk i racing. Chassis 90117 fikk nemlig ekstra kjørelys, en større bensintank og et eksternt lokk for raskere bensinfylling, for å nevne noe.  Det nydelige karosseriet kom fra Figoni et Falaschi, og er 5 cm lavere og 10 cm lengre enn noen av de andre Teardrop coupé bilene, dette for bedre aerodynamikk. Bilen kjørte på Le Mans, før den ble beslaglagt av tyskerne i 1942, og ble tatt hånd om av en Becker fra Berlin, som hadde den til 1989, minus motor. Den ble så solgt til et museum i Nederland, fikk tilbake originalmotoren, og ble totalrestaurert i USA før den havnet opp i samlingen til Oscar Davis. Det er fra denne samlingen bilen selges av RM Sotheby’s på Monterey, og forventet salgspris er mellom 9 og 11 millioner dollar.

1958 Maserati 450S

Maserati 450S er på mange måter toppen av næringskjeden innen sportsvogn-historien. For den var den raskeste og sterkeste sportsvogn i verden i 1957, i det som ble den siste sesongen i historien hvor det ikke var begrensninger på motorvolum i toppklassen i sportsvogn-racing. Idag eksisterer det 10 Maserati 450S og denne (chassis 4509) er den nest-siste som ble bygget på bestilling via Carroll Shelby for privatfører Jesse Rose. Bilen ble levert i januar 1958, og startet med å vinne begge SCCA-løpene den var påmeldt i. Bilen vant masse løp i statene, før den startet på den vanlige ferden med ulike eiere og en totalrestaurering, fulgt av et oppkjøp til Oscar Davis sin samling. Det er derfra bilen nå selges av RM Sotheby’s, og forventet salgspris er mellom 9 og 11 millioner dollar. 

2007 Dodge Magnum SRT8

Ønsker du deg en sleeper, så kan Mecum by på denne 2007 Dodge Magnum SRT8 under sin auksjon torsdag. For her får du et monster av en bil, med en 7-liters V8 på 950 hestekrefter. Her er det mengder av modifikasjoner som er gjort, og bilen har også vært med på dragstripen. Arrington Performance stod bak bilen, som har veltebøyle, 6-punkts seler, justerbare coilovers foran, line lock, 2-trinns launch control og Weld Racing 15-tommere omkranset av Mickey Thompson 20/4.5-15 gummi foran og Mickey Thompson Pro Radial 29.5/10.5-R15 bak, for å nevne bittelitt.

1939 Mercedes-Benz 540K Sindelfingen Spezial Roadster

Mercedes-Benz 540K er blant det aller ypperste fra trettitallet, og på Monterey er det to smellvakre 540K til salgs. RM Sotheby’s kan tilby en burgunderrød 1937 540K Spezial Roadster som ble bestilt ny av kongen av Afghanistan, mens Broad Arrow kan tilby en 1939 540K Sindelfingen Spezial Roadster, laget på bestilling for Rolf Horn fra brødrene Horn som hadde en motebutikk i Berlin. Bilen har flere unike stylinggrep som fjerning av stigbrett på sidene, mindre bruk av krom enn standard, og subtile buer på framskjermene. Bilen ble levert i august 1939 (dårlig timing), og Horn fikk ikke brukt den mye, før den ble oppdaget av diplomater i Øst-Berlin og brukt som tjenestebil for sovjeterne fram til 1953. Den gikk så til Sovjetunionen, hvor den var innom en svensk tolk, Alf Johansson som brukte den som hverdagsbil i tre år mens han jobbet i Moskva. I 1967 tok Johansson bilen med seg hjem til Sverige, og beholdt den til slutten av syttitallet da den ble solgt til USA, hvor den har hatt flere eiere siden. Bilen selges på auksjonen til Broad Arrow og er forventet å innbringe mellom 7 og 8 millioner dollar.

 

1937 Bugatti Type 57SC Atalante

Snakker vi det ultimate toppsjikt av biler gjennom historien, kommer vi ikke utenom Bugatti Type 57, som kom i ulike varianter. En av de absolutt vakreste av disse er Type 57S og SC Atalante med ulike nydelige karosseri fra ulike karosserimakere.  Chassis 57523 vil gå under hammeren når Gooding & Co holder sin auksjon, og forventet salgspris er mellom 10 og 12 millioner dollar. Bilens første eier var vinhandler Alphonse Gandon, som like etter returnerte bilen til fabrikken i Molsheim for mer power. Det fikk han i form av en Roots-type compressor, derav bokstaven C i modellnavnet. Bilen kom til USA rundt 1959, gjennomgikk en totalrestaurering i 2005, og vant førstepremie i sin klasse på Pebble Beach. Undersøkelser gjort av Bugatti-eksperter, har avslørt at bilen er en av kun fire 57S chassis med fabrikkinstallert kompressor.

2003 Chevrolet Monte Carlo SS Jeff Gordon Edition

Ikke alt trenger å koste så mye på en auksjon. Mecum står bak salget av denne 2003 Chevrolet Monte Carlo SS Jeff Gordon Edition, som er en av 2424 slike biler produsert for modellåret 2003 for å hedre Nascar-legenden Jeff Gordon. Bilen er blå med såkalte ghost flames, har grått interiør med Jeff Gordon Edition detaljer, som 24-tallet godt synlig på nakkestøttene og hans signatur på hanskerom og speedometer, samt fabrikkspoilere. Triptelleren viser 6000 miles, mens en 3,8-liters V6 ikke står helt i stil med Nascar-imaget ellers. Er du Nascar eller Chevy-fan som vil ha noe veldig spesielt, så kan dette være bilen for deg.

1955 Ferrari 410 S

Hva vil så bli den dyreste bilen av alle på Monterey? Mye peker mot denne 1955 Ferrari 410 S, som RM Sotheby’s skal selge. Ferrarier pleier å dominere listene over de dyreste bilene på enhver bilauksjon, og det som gjør denne bilen så ekstremt attraktiv, selv i et hav av spesielle Ferrarier, er først og fremst to ting. For det første er den en av bare to Ferrarier som kom fra fabrikken med 4,9-liters V12 motoren med to tennplugger per sylinder. Men det store salgsargumentet er utvilsomt tilknytningen til en legendarisk racerfører. Snakker vi racinghistorie er det tre navn som drar opp prisen noe enormt på auksjon. Tazio Nuvolari, Juan Manuel Fangio og Ayrton Senna, og i dette tilfellet er det Fangio det gjelder. Bilen ble nemlig bygget med det formål å vinne landeveisløpet Carrera Panamericana i 1955 med Fangio bak rattet. Men løpet ble avlyst, så Fangios eneste opptreden i bilen (sammen med Eugenio Castellotti) var under 1000 km løpet i Buenos Aires i 1956. Dette ble det eneste løpet hvor bilen var en del av fabrikkteamet, og den gikk deretter over til private hender hvor den gjorde furore i USA, med seier i 11 løp de neste årene, de fleste av disse med Carroll Shelby bak rattet (et førernavn som også er med å dra opp prisen). Han tok andreplass i Cuba GP i 1957 med bilen, og den samme plasseringen klarte Masten Gregory i 1958 i den samme bilen. Shelby påstod det var den beste bilen Ferrari noensinne bygde, og salgsobjektet ble signert i 2006 av Shelby med ordene “Mr. Ferrari told me that this was the best Ferrari he ever built. Carroll Shelby'. Koker man sammen alt dette – en av to med denne motoren, bygd for Carrera Panamericana for Fangio, samt masse løpsseire i hendene på Shelby, for ikke å glemme et nydelig karosseri fra Scaglietti, så blir prisen deretter. RM Sotheby’s som selger bilen anslår kjøpesummen et sted mellom 25 og 30 millioner dollar.