20 dyreste biler i 1978
20 dyreste biler i 1978
20 dyreste biler i 1978

20 dyreste biler i 1978

Hva var de 20 dyreste biler du kunne finne i prislistene i 1978? Her er den herlige listen.

La oss si du er full av penger, bor i England og at året er 1978. Hva slags bil skal en millionær kjøpe? Utgangspunktet her er britiske pund, og for 2000 pund får du en helt ny Fiat 127 CL eller Ford Fiesta L, bare for å illustrere hva en vanlig A til B bil kostet. Vil du ha litt mer stil kan du kjøpe en BMW 728 til 8500 pund, eller en tolvsylindret Jaguar XJ 5.3 C til 9300 pund. Da snakker vi virkelig godsaker. Men du vil ha noe mer eksklusivt. Kanskje en Ferrari 308 GTS til 14.918 pund? Eller hva med toppmodellen til Cadillac: Seville til 15.865 pund? Da er du inne på listen over de 30 dyreste bilene på det britiske markedet, men ingen av de to er dyre nok til å havne på topp 20 listen over de aller dyreste bilene. En liste hvor alle 20 bilene er fantastiske drømmebiler av ypperste sort. Fra britisk luksus på sitt beste til italienske superbiler: Her er de 20 dyreste bilene du fikk kjøpt i England i 1978

1 Rolls-Royce Camargue £47.367

Den dyreste bilen på offisielle prislister i 1978 var Rolls-Royce sitt nye flaggskip Camargue. Skulle du vise fram rikdommen din, var en Camargue derfor det opplagte svaret. Det er imidlertid verdt å merke seg at Rolls-Royce Phantom VI var en enda dyrere bil. Men den ble kun laget på bestilling for statsoverhoder og oljesjeiker, og prisen avhang av kundens ønsker. Den fantes derfor ikke i offisielle prislister, men det kan nevnes at i 1978 ble en Phantom VI solgt ny for £83.500…

2 Panther De Ville dhc £44.321

Ønsket man å bli lagt merke til var det umulig å overgå en Panther De Ville (mest kjent for dagens publikum som bilen til Cruella de Vil i filmen 101 Dalmatinere). Selve mekanikken var Jaguar, men karosseriet oset dekadense og enorm rikdom, og var den europeiske kremtoppen av såkalte neo-klassikere (I USA fikk man Stutz Blackhawk som den dyreste neo-klassikeren. Den kostet i 1976 $47.500 i USA, mens en Cadillac Seville kostet $12.479. Stutz Blackhawk ble imidlertid ikke solgt på det europeiske nybilmarkedet). De Ville Saloon i firedørs-form startet på £39.049, mens den åpne versjonen (Drophead Coupe) startet på voldsomme £44.321.

3 Rolls-Royce / Bentley Corniche dhc £41.289

Den vakre Corniche – i realiteten en 2-dørs Silver Shadow - ble satt sammen av eksklusive Mulliner Park Ward, noe som forsvarte den ganske drøye prisforskjellen til vanlig 4-dørs Silver Shadow. Bilen kom også som Bentley-modell, hvor forskjellen var en annen grill og merker. Den lukkede Corniche startet på £38.879, mens den åpne Drophead Coupe kostet £41.289.

4 Aston-Martin Lagonda £32.620

Den futuristiske Lagonda lignet overhodet ikke på noe annet på denne kloden. Det kileformede vidunderet med sitt enormt komplekse elektroniske dashbord var i en klasse for seg, og således den mest framtidsrettede og moderne bilen som fantes på markedet for dem med dyp lommebok i 1978. I dag ses bilen på som en litt sær raritet, men på slutten av syttitallet og tidlig åttitall var dette bilen som berget Aston Martin gjennom noen tøffe år.

5 Rolls-Royce Silver Wraith II 31.485

Den billigste Rolls-Royce du kunne få kjøpt i 1978 var Silver Shadow II. Den kostet £26.740 pund, og kunne også fås som Bentley T2. Den kunne også fås med 4 tommer lengre akselavstand, og var da kjent som Silver Wraith II. Den hadde en del små forskjeller (som en mindre bakrute) i forhold til vanlig Silver Shadow, men utover det var Silver Wraith II egentlig bare en litt lengre Silver Shadow (og derfor slås de sammen på denne listen).

6 Lamborghini Countach £29.950

I dag er superbiler det dyreste man kan kjøpe, men i 1978 dominerte luksusbiler listene over de aller dyreste bilene. Ville man imidlertid ha den raskeste og mest dramatiske superbilen av alle, var naturligvis syttitallets ultimate drømmebil Lamborghini Countach det opplagte valget. For nærmere 30.000 pund kunne du bli den lykkelige eier av en ny Countach LP400, og da var du sikret maksimale fartsressurser. «Shattering performance allied to excellent handling» var dommen fra britiske Motor.

7 Bristol 603 £27.995

Hadde man mye penger, men syntes at en Rolls-Royce var for opplagt og en Ferrari for vulgær, fantes et alternativ: Bristol. Her fikk man håndbygde biler bygget etter «aircraft standard», som innebar en fantastisk fit og finish, med et kvalitetsnivå som overgikk det meste. Eksklusivitet var et nøkkelord, det samme var diskresjon. Bristol var bil for kjennere, og med en 603 kunne man kjøre rundt i en bil dyrere enn noen Ferrari, uten at man vakte unødig oppmerksomhet.

8 Ferrari 512 BB £26.000

Ferraris nydelige superbil ble designet med Brigitte Bardot som inspirasjon, derav navnet BB. Var du så heldig å kunne kjøpe en slik i 1978 fikk du en av tidenes vakreste Ferrarier. Fartsressursene var enorme, og linjene hinsides nydelige. Interiørmessig var bilen preget av godt synlige kostnadskutt sammenlignet med de britiske luksusbilene på denne listen. Men til gjengjeld var Ferrariens deilige design og fartsressurser mer enn god nok grunn for prislappen.

9 Bristol 412 £24.870

Den majestetiske Bristol 412 var med sin Big Block V8 overlegen konkurransen fra Rolls-Royce hva angikk fartsressurser og kjøreegenskaper. Zagato-designet var ulikt alt annet (karosseriet var laget i aluminium), mens man innvendig fikk de forventede mengder dypt Connolly-skinn og valnøtt-tre, mens alt var bygd etter «aircraft standard». Varmeapparatet var designet av de samme som designet air-con systemet på Concorde, og som bladet Motor skrev: «Everywhere there is meticulous attention to detail».

10 Ferrari 400 GT £23.999

Hva gjaldt interiørkvalitet kunne heller ikke Ferraris 400 GT måle seg mot de dyrere britiske bilene her, men til gjengjeld var den en virkelig autobahn-milsluker med sin mektige V12. Designet var modig og annerledes, og selv om det ble omdiskutert (som mange andre framtidsrettede design på denne listen), så var bilen en populær modell i mange år for millionæren som søkte noe litt annerledes.

11 Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 £23.850

Mercedes-Benz bygde solide biler med klinisk effektivitet, og øverst på listen over deres flotte line-up fant man toppmodellen fra S-klassen: 450 SEL 6.9. Noen vil kanskje lure på hvorfor Mercedes-Benz 600 ikke er på denne listen, men den var i likhet med Rolls-Royce Phantom VI ikke på offisielle prislister, men kun tilgjengelig som spesialbestilling i England. Imidlertid kan det nevnes at 600 i 1978 var oppgitt i Tyskland med en pris på DM 127.650, som tilsvarer ganske likt en Rolls-Royce Silver Shadow som kostet DM 123.987.

12 Porsche 911 Turbo £23.200

Råtassen i Porsche sin line-up var naturlig nok 911 Turbo. En vanlig 911 SC kostet £12.600, og man måtte nesten doble den summen hvis man hadde lyst på en Turbo, ofte omtalt med sitt internnummer 930. Den leverte i 1978 300 hk som var et voldsomt tall på den tiden, og alle høyrestyrte eksemplarer for modellåret 1978 ble utsolgt på et blunk. Som Motor skrev: «We doubt that there is any car in the world that is faster along a winding road».

13 Aston Martin Vantage V8 £22.999

Ville du ha tradisjonell Aston Martin med maksimum V8-power var den muskuløse Vantage svaret. Motor skrev følgende etter sin test: «The Vantage is a true thoroughbred that combines the very best in performance and road manners with quality of workmanship». Her fikk man altså både voldsomme ytelser og utsøkt innvendig materialkvalitet, noe bilens italienske rivaler ikke matchet i samme grad.

14 Maserati Bora £23.991

I 1978 var Maserati overtatt av De Tomaso, og de to merkene posisjonerte seg veldig likt i markedet. Maserati var på denne tiden en direkte rival til Ferrari, og hadde fire aldeles vanvittig nydelige modeller å tilby kunden: Merak SS, Bora, Khamsin og Kyalami. Top of the line av disse var Bora, med sin mektige V8, enorme fartsressurser og fantastiske linjer.

15 Lamborghini Espada £22.990

Lamborghini var i 1978 på full fart mot stupet, men kunne levere fire forskjellige modeller: Urraco, Silhouette (en to-seters targa-utgave av Urraco), Espada og Countach. Espada hadde vært en populær modell siden introduksjonen i 1968, og var en uhyre rask fireseters GT med konsernets V12 under panseret foran.

16 Maserati Khamsin £21.996

Den vakre Khamsin var en drøm å se på, men bak de flotte linjene fant motorpressen mye å utsette på bilen, noe som mest gikk på de hydrauliske systemene som var hentet fra Citroën SM. Det gjorde at bremser og styring ikke ble oppfattet som like bra som f.eks på Porsche 911 Turbo. Men toppfarten på 270 km/t var det få biler som matchet, og Bertones linjer var 70-talls kileform av utsøkt karakter.

17 Maserati Kyalami £20.978

Alejandro De Tomaso så fornuften i å dele komponenter, og Maserati Kyalami var bygd på et kortet De Tomaso Deauville chassis, og delte karosseri med De Tomaso Longchamp (med diverse detaljforskjeller). Kyalami hadde Maseratis klassiske V8 under panseret, og var således en mer rendyrket rasehest enn Longchamp med sin Ford V8. Maseratis prestisje gjorde at Kyalami var prissatt mer enn 3000 pund over søsterbilen fra De Tomaso.

18 Aston Martin V8 £18.998

Aston Martins programutvalg startet med den klassiske V8, som med automatkasse kostet £18.998. Ønsket man manuell kasse måtte man legge på 1001 pund. Bilen fikk god skryt hos motorpressen, og etter å nesten ha gått under i 1974 var Aston Martin igjen på føttene i 1978. Der var det meste av oppmerksomheten rettet mot den nye Lagonda som var full av barnesykdommer, så i mellomtiden måtte den staute og tradisjonelle V8 fortsatt spille en viktig rolle for konsernet.

19 De Tomaso Deauville £18.112

Alejandro De Tomaso mente at han kunne lage den samme bilen til to forskjellige kundegrupper, og derfor fikk man Maserati Kyalami og De Tomaso Longchamp som delte karosseri. Begge hadde en forkortet versjon av chassiset til De Tomaso Deauville som var en firedørs versjon. Under panseret hadde Deauville en vanlig amerikansk Ford V8, noe De Tomaso visste at mange kunder foretrakk, siden italienske V8-motorer trengte langt mer service og ettersyn. Designet på Deauville var tydelig Jaguar XJ-inspirert, men klarte allikevel å få sin egen karakter.

20 De Tomaso Longchamp £17.878

For mange er De Tomaso synonymt med Pantera, men interessant nok var Panteraen den billigste modellen av konsernets tre modeller i 1978. Pantera startet på £14.450, og £14.918 som Pantera GTS. Det var en god del rimeligere enn den nydelige Longchamp (søsterbilen til Maserati Kyalami) som i prinsippet var en todørs utgave av Deauville (med kortere akselavstand) med samme fjæring, Ford V8-motor og girkasse.