2024 Bull Market List: 10 entusiastbiler du bør kjøpe nå!
2024 Bull Market List: 10 entusiastbiler du bør kjøpe nå!
2024 Bull Market List: 10 entusiastbiler du bør kjøpe nå!

2024 Bull Market List: 10 entusiastbiler du bør kjøpe nå!

Disse bilene mener ekspertene i Hagerty entusiastene bør kjøpe før prisene stiger.

Amerikanske Hagerty har siden 2018 utgitt sin årlige sin Bull Market List. Det er en liste på 10 biler som Hagerty mener er bilene som mest sannsynlig vil stige mest i verdi det neste året.

Spådommene for 2024 er ikke enkel, all den tid markedet for klassiske biler myknet litt opp i 2023 totalt sett, og på den månedlige Hagerty Market Rating målte man det laveste prispunktet på to år grunnet inflasjon og en nedgang i priser oppnådd på auksjon. Men selv i et marked som bremser opp, vil det være biler som vil stige bratt i verdi, og Hagerty har på nytt valgt ut 10 biler som vi bør satse på i 2024. Som alltid er listen særdeles variert, og her finner man entusiastbiler som bør passe enhver smak, inkludert en bil som nok de fleste vil mene er en stor overraskelse på en slik liste. Hagerty sin analyse bruker en rating fra 1 til 4 for å illustrere prisbildet, hvor 1 er superstrøken, mens de fleste biler i vanlig bra tilstand ligger på 3. Her er de 10 bilene, forventet kjøpspris i dollar etter tilstand 1-4, og en kort begrunnelse fra Hagerty om hvorfor de vil stige i pris:

1989 Lamborghini Countach 25th Anniversary

Lamborghini Countach er utvilsomt 70 og 80-tallets mest legendariske superbil, og den aller siste versjonen ble laget for å feire 25-års jubileet til Lamborghini i 1989. Takket være Chryslers oppkjøp av Lamborghini to år før var det penger på bok til å lage en solid og gjennomført bil, og man klarte til og med å få bilen gjennom USAs strenge sikkerhets og utslippsregler. Designet fikk en 80-talls makeover takket være en ung Horacio Pagani som da jobbet for Lamborghini, og amerikanske kunder satte pris på et kraftigere A/C anlegg og elektriske stoler. Til tross for dette var bilen fortsatt et brutalt beist, og med 455 hk fra 5,2-liters V12-motoren med 48 ventiler var man sikret å kjøre fra så å si alt på motorveien. Bilen er på mange måter selve symbolet over 80-tallets jappetid, godt illustrert i filmen The Wolf of Wall Street. Der brukte man to 25th Anniversary Countacher under filmingen, og begge har blitt auksjonert nylig. Den ene var sterkt kollisjonsskadet etter bruk i den berømte scenen i filmen hvor DiCaprios rollekarakter kjører i ekstrem pillerus. Den ble ikke solgt under auksjonen, men det skal sies at budrunden gikk opp til 1,35 millioner dollar. Den andre bilen (hel og pen) ble solgt 8.desember på auksjon for 1,65 millioner dollar, som er rekord for en Countach på auksjon. Det viser med all tydelighet at prisen på 25th Anniversary modeller snart vil øke kraftig. Totalt ble det laget 657 Anniversary-modeller fra 1988 til 1990.

Price Range: #1 – $770,000  #2 – $612,500 #3 – $435,000 #4 – $345,000

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

Not long ago, ‘serious’ collectors considered the later Countach, with its scoops and cladding, to be a bastardization of an iconic design. But the children of the 1980s and ’90s think otherwise. Although 1970s examples are still worth the most, the final-year Silver Anniversary edition is gaining ground.

1946–50 Chrysler Town & Country

Da Chrysler begynte å bygge biler igjen høsten 1945, så var en av modellene den kostbare Town & Country, som kom i ulike versjoner og som ble bygget i litt under 15.000 eksemplarer fra årsmodell 1946-1950. Bilen ble umiddelbart et statussymbol, som ikke var så rart, da interiøret var Art Deco møblement, mens eksteriøret ifølge brukermanualen måtte få ny klarlakk over treverket en gang hvert halvår. Rammen av ask var de første årene strukturell og innbefattet dørene og bagasjerommet, og ble holdt sammen på et komplekst vis som kostet mye tid hos de som stod for jobben hos Chrysler, noe som gjorde at bruken av ask ble rent dekorativ i 1949, satt fast mot et vanlig stålskall og fremhevet med falsk vinyl-mahogni.

Price Range: #1 – $144,000  #2 – $81,400 #3 – $52,500 #4 – $28,400

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

There’s a theory that young enthusiasts only want newer cars. Our data show that’s dead wrong. The best older classics, like the T&C, will endure. But find a good one, as restoring a 70-year-old wood-bodied car can be costly.

2008–13 BMW M3

Her snakker vi E92 Coupe-generasjonen av M3 med sin hissige 4-liters V8-motor som ga 414 hk ved 8300 omdreininger. Bilen var en teknisk triumf med justerbar bakdiff, tak av karbonfiber og dobbel-clutch kasse (option). Til tross for dette sank den raskt i pris, og i 2018 lå strøkne eksemplarer til salgs i USA for under 40.000 dollar. Som så mange andre slike biler var den billig å kjøpe fordi den var dyr å eie, godt hjulpet av at motoren har velkjente svakheter. Men nå er det tydelige tegn på at bilen er i ferd med å gå fra “used performance car” til kategorien “modern classics.” De som ønsker å kjøpe den er hovedsakelig Gen X eller yngre, en gruppe som har drevet opp prisene på mange nyere motorsterke biler de siste årene. Prisene i strøken tilstand har klatret godt forbi 40.000 dollar, og mest ettertraktet er biler med manuelt gir samt Lime Rock Park Editions som bilen på bildet.

Price Range: #1 – $65,800  #2 – $51,600 #3 – $40,600 #4 – $29,200

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

Interest from young enthusiasts is a factor for all Bull Market cars but is absolutely the factor favoring this M3. The ‘kids’ are not only shopping for the car but are also consistently willing to pay more for it than older folks. Meanwhile, the aftermarket has come up with fixes for many of the mechanical/durability issues.

1997–99 Mitsubishi Pajero Evolution

Pajero Evo var en JDM (Japanese Domestic Market) hyllest til Mitsubishis mangeårige dominanse i Paris-Dakar Rally. Bilen er en homologeringsversjon (2500 ble laget) for å kunne kjøre i den produksjonsbaserte klassen i Paris-Dakar, og under panseret finner vi en 276-hesters versjon av Mitsubishis 3,5-liters V6, mens hjulopphenget er helt annerledes enn en vanlig Pajero. Ellers er det skidplater, Recaroseter, kvikkere styring, en automatkasse hvor man kan skifte gir manuelt (unikt for Evolution) samt masse karosseriboling for å gjøre dette til noe virkelig unikt. Bilene har alltid vært ettertraktet i Japan grunnet det lange samarbeidet mellom Mitsubishis Ralliart avdeling og kampsport-legende Jackie Chan, så regn med å betale mye for å få oppmerksomhet og respekt fra noen få som skjønner hva dette er.

Price Range: #1 – $70,000  #2 – $50,000 #3 – $35,000 #4 – $17,900

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

Japanese Domestic Market cars were once unobtainable for all but the most determined enthusiasts due to the logistics of importing them. In recent years, though, as more millennials look to make their video game dreams reality, a cottage industry has cropped up to bring JDM cars stateside.

2011–16 Ferrari FF

FF vakte mye oppstyr da den kom. Ikke så rart kanskje, for folk var ikke vant å se italiensk exotica med firehjulstrekk, fire seter og ingen clutchpedal. Siden den gang har nærmest alle konkurrenter og Ferrari selv gått hen og laget fullblods-SUVer, og i sammenligning med dem er en vakker shooting brake som FF en entusiastbil for puristen. I tillegg har den en fantastisk V12 som puster for egen hjelp med 651 hestekrefter, og syvtrinns dobbelclutch-kassen jobber sømløst, i sterk kontrast til konsernets tidligere rykk og napp sekvensielle kasser. Bilen har bakhjulstrekk under vanlig kjøring, men får hjelp av forhjulene ved behov. FF er fortsatt så ny at den fortsatt faller i pris, og kan nå kjøpes i strøken tilstand for under 150.000 dollar, noe som er et kupp med tanke på at bilen kostet rundt 300.000 dollar ny. Bilen tiltrekker seg Gen X og yngre kjøpere, og over 80 prosent av dem som ringer Hagerty angående forsikring på FF passer inn i denne aldersgruppen.

Price Range: #1 – $177,000  #2 – $143,000 #3 – $125,000 #4 – $106,400

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

Two of the most striking changes in the classic car market in the past decade have been an influx of younger buyers and a shift in preference toward ‘usable’ vehicles. The FF, with its youthful demographics and practicality, checks both boxes. The fact that it’s a Ferrari (a relatively rare one at that) certainly doesn’t hurt.

2000–05 Jaguar XKR

XKR er kompressorutgaven av XK8, og gjenkjennes med sin nettinggrill. Med penger fra Ford tilgjengelig etter oppkjøpet i 1989 var målet å skape en fantastisk Grand Tourer, og 1997 XK8 var akkurat det Jaguar trengte. Et flott tidsriktig design fra pennen til Geoff Lawson, som fikk den nye 4-liters DOHC aluminiums-åtteren på 290 hk, fem-trinns ZF automatkasse og generell lovprising av motorpressen. Til modellåret 2000 fikk motoren kompressor, og effekten var nå 370 hk (fra 2002 4,2-liter og seks-trinns kasse). “Just look at Jaguar’s XKR. It’s sex on wheels!” skrev Car and Driver. “A lot sexier than the naturally aspirated XK8 upon which it’s based… provocative, confident, not at all trashy, with an upper-class British accent.” 0-60 mph gikk på 5,2 sekunder, og bilens CATS-teknologi (Computer Active Technology Suspension) ga både komfort og sporty kjøreegenskaper.

Price Range: #1 – $38,900  #2 – $26,700 #3 – $16,100 #4 – $8300

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

The most important data points here are pretty simple: power and price. Enthusiasts of all ages love performance, and there aren’t many cars that offer more of it for less money. Cost of maintenance and repair must always be a consideration with Jaguars, but the XKR—relatively speaking—has proven reliable.

1965–69 Chevrolet Impala SS

Her snakker vi fjerde generasjon Chevrolet Impala, som byr på amerikanske muskler til en vettug pris. Og hvilke muskler. Man kunne velge mellom flere ulike motorer, og i 1966 kunne man få 427-motoren, i enten L36 utgave på 385 hk eller i L72 utgave på 425 hester. 1969 var Impala SS kun tilgjengelig med 427-motoren, på enten 335, 390 eller 425 hk. Det ble den siste Impala SS fram til 1994. Den vanlige Impala fortsatte i modellåret 1970 og kunne fås med alt fra mer sedate seksere, helt opp til 454 V8 på 345 eller 390 hk. Med andre ord får man seriøse muskler hvis man kjøper en Big Block Impala, og til forskjell fra de store muskelikonene er bilene mer fornuftig priset.

Price Range: #1 – $44,500  #2 – $30,100 #3 – $22,200 #4 – $14,600

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

Young enthusiasts love American muscle as much as their parents do but generally don’t have the cash for the most famous models. That leads them to alternatives, including this Impala.

1981–86 Jeep CJ-8 Scrambler

Hva får du hvis du parrer en Jeep CJ-7 med en pickup truck? Jo CJ-8. En CJ-7 med lang akselavstand som ga kjøperen både framkommelighet og nytteverdi med økt plass. CJ-8 ble produsert av AMC fra 1981 til 1986, og i den perioden ble litt under 30.000 biler solgt. Scrambler (som bilene ofte ble kalt etter en populær utstyrspakke) bød på en blodfattig 2,5-liters Iron Duke firer på 82 hk fra GM, men i 1984 oppgraderte AMC til sin egen 2,5-liters firer på 105 hk. Men den legendariske 4,2-liters rekkesekseren på 115 hk fantes som option, noe som kler Tonka Toy designet bedre. President Ronald Reagan fikk en CJ-8 i gave fra konen Nancy, og brukte den som gårdsbil på ranchen deres ved Santa Barbara i California.

Price Range: #1 – $52,600  #2 – $41,400 #3 – $31,700 #4 – $16,100

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

Off-roaders have been some of the hottest vehicles on the market in recent years. The Scrambler, given its distinctive configuration and rarity relative to regular Jeeps, has room to continue growing.

1964–66 Ford Thunderbird

Mens de første Thunderbirdene – Baby Birds, Square Birds og Bullet Birds alle bød på detaljer og estetikk hentet fra femtitallets krom og halefinne-periode, var de såkalte Flair Birds inspirert av 60-tallets straight-edge estetikk. Linjene var nydelige, og interiøret likeså. 390 V8-motoren på 300 hk bød på mye bunndrag, som passet den komfortable og mykt oppsatte bilen. I 1966 var effekten blitt til 315 hk, og man kunne også få 428 motoren på 345 hk som option. Trend-data viser at yngre entusiaster liker den mer hippe viben som disse bilene har versus de tre første generasjonene, og det skader sikkert ikke med den klassiske filmstjernerollen en slik Thunderbird hadde i Thelma & Louise.

Price Range: #1 – $56,400  #2 – $41,300 #3 – $27,400 #4 – $17,300

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

Thunderbirds from this era have long lived in the shadow of two contemporary icons from Ford Motor Company—the Mustang and the Lincoln Continental. But as those cars have climbed out of reach, younger collectors have rediscovered the charm of midcentury luxury.

1997–02 Plymouth Prowler

Utvilsomt den store overraskelsen på Hagertys liste, i og med at Prowler er en bil som har fått mye tyn og hån fra ulikt hold blant bilentusiaster. Men nå mener Hagerty at det blåser en ny vind og at det bare er snakk om tid før folk oppdager at Prowler er i ferd med å bli kul. Den har da også en kul forhistorie. Chrysler var et smidig selskap på nittitallet, som evnet å sette spennende nye konsepter og modeller i produksjon langt raskere (og billigere) enn Ford og GM. Men selv om Chrysler og Dodge gikk så det suste, så ble Plymouth bortglemt og merket raste nedover salgslistene. Kanskje en spennende halo-modell kunne sette fart i merket? Det resulterte i konseptbilen Prowler i 1993, som var en moderne hot rod tolkning gjort av konsernets designsjef Thomas Gale (inspirert blant annet av et Chip Foose prosjekt), og Chryslers sjef Bob Eaton sørget for at bilen gikk i produksjon som 1997-modell. Bilen var teknisk avansert, men grunnet plassproblemer måtte man nøye seg med Chryslers 3,5-liters V6 på 214 hk (253 hk fra 1999), og når den eneste girkassen tilgjengelig var en firetrinns automatkasse ble det ikke den entusiasmen rundt bilen man hadde håpet på. Det har medført at bilen har fått mye pepper i ulike bilmiljøer, og den matchende tilhengeren som bilen ofte ses med (ofte sammenlignet med en Honda Goldwing med henger) har ikke hjulpet på inntrykket for de som ikke liker bilen. Men noe overraskende ser man nå at enkelte representanter for Gen X begynner å fatte interesse for bilen, og gradvis erstatter de boomerne som var den opprinnelige målgruppen som kjøpere.

Price Range: #1 – $45,500  #2 – $34,800 #3 – $29,200 #4 – $15,700

HAGERTY AUTO INTELLIGENCE SAYS:

So-called restomods (old cars with modern guts) are big business these days—customizers regularly charge six figures to fit a fuel-injected engine, disc brakes, etc., into an old rig. It’s only a matter of time before enthusiasts discover the Prowler, which is essentially a factory-built restomod offered at a bargain price.