210 000 kroner for en Ford Focus LX – Har «Low Milage» gått for langt?
2002 Ford Focus LX
210 000 kroner for en Ford Focus LX – Har «Low Milage» gått for langt?

210 000 kroner for en Ford Focus LX – Har «Low Milage» gått for langt?

Joda, den har manuell-kasse, men prisen er ganske så stiv!

Er du i markedet etter en bil til 200 000 kroner med lav kilometerstand, ja da har du kanskje et tips her. Centsible Auto i Montana kan nå nemlig tilby en omtrent urørt 2002 Ford Focus LX til salgs. Det er langt fra en bil som entusiastene kanskje higer etter, men med knappe 188 km på telleren så er det kanskje noe å følge med på likevel? Eller?

Har du fulgt med litt så har såkalte low milage-biler blitt en greie på diverse auksjonshus rundt om. Des lavere kilometer, jo høyere pris. Urørte objekter går for helt ville summer, til tross for at de verken er toppmodeller eller de mest ettertraktede bilene. Her er vel den ultimate testen hvor vi får se om folk faktisk er villige til å betale i dyre dommer for lav kilometerstand.

Salgsannonsen i sin helhet kan du se her!

Historie er også viktig for å få høy pris om dagen. Nå har ikke denne Focusen en ekstrem interessant historie, men i det minste har den noe! Bilen sto til salgs ny gjennom forhandleren Rygg Ford. På midten av 2000-tallet gikk dog Rygg Ford konkurs, og alt av deres eiendommer ble satt bort på et lager. I 2022 ble lagerbeholdningen kjøpt opp av en eiendomsinvestor, og nå er han klar for å kvitte seg med mye som fulgte med i lagerbeholdningen. Inkludert denne Ford Focusen.

Siden lagerbeholdningen ble kjøpt gjennom et firma så kan man på mange måter si at denne bilen aldri har hatt en eier. Da bilen ble funnet hadde den fortsatt sin MSRP-plakat (manufacturer’s suggested retail price), altså fabrikantens foreslåtte salgspris i vindusruta. Den lyder 14 000 dollar, som justert til dagens pris er 24 248 dollar. Over 254 000 norske kroner. Prisen i dag ligger på 210 150 norske kroner, så om du legger godviljen til kan man jo kalle dette et scoop. Eller?

Samtidig finnes det stor sannsynlighet for at gummilister begynner å bli morkne, og at bilen trenger en grei service før den er klar for veien igjen. Det er om man i det heletatt tør å legge på flere kilometer på den nærmest urørte bilen. Det faktum at bilen har en 2-liters firer og framhjulstrekk er vel heller ikke det som appellerer mest til entusiasten. Det gjenstår å se om det er noen som ønsker å bruke så mye penger for å kjenne hvordan en nybil luktet i 2002. Med det sagt, så forteller selgende firma at de kan være åpne for bud. Prut i vei!