419 km/t i en Nissan 300ZX!
419 km/t i en Nissan 300ZX!
419 km/t i en Nissan 300ZX!

419 km/t i en Nissan 300ZX!

Med 1200 hestekrefter under panseret er det ingen som har slått rekorden fra 1991.

Nissan 300ZX Z32, som er andre generasjon 300ZX, kom på markedet i 1989 og ble levert med en tre liters V6-motor med eller uten turbo. Motoren produserte 300 hestekrefter som dyttet den 1,5 tonn tungen bilen fra stillestående til 60 mph på drøye 5 sekunder. Toppfarten på den japanske sportsbilen var 249 kilometer i timen. Det er altså dette JUN Auto brukte som et utgangspunkt da de ville bygge en bil for Bonneville Salt Flats.

Vil du lese mer om Nissans z-historie? Da trykker du her

Junichi Tanaka er mannen bak JUN Auto, som han startet i Tokyo i 1980. Han begynte først med L-serien til Datsun som kom i blant annet Datsun 240Z. Du kunne bestille et stroker kit til disse motorene som økte slagvolumet fra 2,4 liter til 3,5. I 1985 begynte JUN med turbo og lagde et turbokit til Datsun 280ZX. Dette gjorde at da Nissan 300zx Z32 dukket opp på markedet så var JUN Auto klar for å bygge noe heftig ut av denne. De bygde først en sort fireseters utgave ment for å knuse all motstand på saltflatene i USA. Den flydde de over i 1990 og med Susumu Koyama (også kalt God Hand for sine mekaniske kunnskaper) ved rattet snittet de 367 km/t.  

Nytt forsøk
I 1991 var JUN Auto tilbake med en nybygd bil. De hadde bygd et monster av en motor ut av den en gang originale VG30DETT-motoren som twin turbo-utgaven originalt kommer med. Motoren er boret ut fra 3 liter til 3,1 og har fått to store KKK 27,2 turboer, 890cc dyser, en helt ny innsugsmanifold, nye coiler og forsterket innmat. Resultatet ble spinnville 1200 hestekrefter. Drivlinjen var også modifisert med en annen utveksling, for å oppnå høyere hastigheter enn det originale tillot. Eksteriøret ble også gjort om for å være med strømlinjeformet, samt at det ble lagd en stor bulk i panseret for å få plass til det nye innsuget. Resultatet av effekten, aerodynamikken og flott ingeniørkunst var at Koyama dundret over saltflatene i 419,7 km/t. Dette førte til rekord i sin klasse og første gang en japansk produsent satte en slik rekord. Denne rekorden står enda registrert under klasse E «Blown Gas MOdified Sports - /BGMS 32 år senere.

Både den sorte og den røde bilen ble solgt av JUN etter de hadde brukt de til det de hadde bygd de til. Bilene er nå i privat eierskap og den røde har faktisk skilter i dag. JUN har gått over bilen slik at den er i bra stand. Motoren yter fremdeles nordafor 1200 hestekrefter, men drivlinjen er bygd om for å være mer brukende langs landeveien. Her kan du se video av at JUN var på Bonneville: