6 muskelbiler på dødelig liste – har historie og markedsføring skylden?
6 muskelbiler på dødelig liste – har historie og markedsføring skylden?
6 muskelbiler på dødelig liste – har historie og markedsføring skylden?

6 muskelbiler på dødelig liste – har historie og markedsføring skylden?

Det mener i alle fall presidenten i Insurance Institute for Highway Safety.

Mange har kanskje fått med seg memen rundt at nyere Mustang-eiere krasjer på vei ut av biltreff og cars & coffee. Nye studier viser nå at det ikke bare er en meme, og det er heller ikke bare Mustanger. For på en nylig lansert liste over biler som er mest dødelig for sjåføren selv finner vi hele 6 biler blant topp 20 som klassifiseres som muskelbiler.

Se hele listen nederst i saken.

Les også: Dodge søker etter «Chief donut maker» som skal børne med bilene deres

Undersøkelsen er gjort av Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i USA. Organisasjonen frigir data hvert tredje år rundt dødsulykker i trafikken. I år har de for første gang også regnet inn hvilke modeller som er mest dødelig for føreren av bilen, og her finner man alle de mest populære amerikanske muskelbilene. Både Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, Dodge Charger og Ford Mustang viser seg altså å være på listen over kjøretøyer hvor føreren oftest er involvert i dødsulykker.

Les også: Chevrolet Camaro med bensinmotor forsvinner - Elektrisk etterfølger planlagt.

David Harkey, president i IIHS tror både historien og markedsføringen av amerikanske muskelbiler må ta en del av skylden:
- Muskelbilene på denne listen viser at kjøretøyets image og hvordan det blir markedsført definitivt bidrar til risikoen for ulykker. Det er tydelig at historien og markedsføringen av disse bilene oppmuntrer til mer aggressiv kjøring.

Kanskje har Harkey et poeng, for ser man lengre ut i dataen som er samlet inn så finner man langt færre dyre sportsbiler eller andre premiumbiler. Ser man også på markedsføringen til Dodge Challenger sammenlignet med Audi A5, så er det to helt forskjellige fremstillinger. I tillegg legger IIHS til at andre premium-biler ofte kommer med langt bedre teknologi rundt sikkerhet enn de moderne muskelbilene. Dodge har for eksempel en svært lav score hos IIHS sin egen krasjtest.

Les også: Dodge sin elektriske muskelbil børner på alle fire hjulene.

IIHS har også gitt ut en liste over hvilke biler som dreper flest av møtende førere i en krasj, og har funnet en interessant faktor blant begge listene:
- Begge listene poengterer dessverre at hva en bil koster definitivt er en faktor innen trafikksikkerhet, forteller Harkey.
Andre ting man kan ta ut av dataene er blant annet at luksusbiler som gjør det best på IIHS krasjtest også er blant de tryggeste på veien, mens billigere biler med mindre sikkerhetsutstyr finner man oftere høyt på begge listene. Også størrelse på bilen har en innvirkning, da små billigbiler ofte utgjør en risiko for føreren selv, mens på listen over dødelighet for møtende fører er det motsatt og mange større biler er representert.