1. Luftfjæring
At vanlige fjærer erstattes med belger som kan tømmes eller fylles med luft er langt fra nytt. Allerede i 1901 tok amerikanske William W. Humphreys en patent på en type luftfjæring for biler. Fra 1920 kunne franskmannen George Messier levere en type luftfjæring som ettermarked, og i 1922 kom hans eget merke «Messier» med luftfjæring som blir beskrevet slik: «de holder bilen oppe som om den står på fire gassbobler».
Citroën var tidlig på banen med sin utgave av den justerbare fjæringen på sin dyreste modell av Traction Avant, og et år senere, i 1955, på sin DS. Det amerikanske markedet fulgte etter, med 1957 Cadillac Eldorado Brougham. Rambler og Buick fulgte etter, før både Mercedes-Benz og Rolls-Royce kom med utvalgte modeller med luftfjæring.
Men det er ikke gamle originalbiler vi skal ta for oss her. Det er heller ikke med hovedargumentet at bilen skal være komfortabel, myk og enkel å manøvrere vi tar opp. Det er å få bilen så lav som overhodet mulig. Det er nemlig en trend som taktfast har blitt mer og mer populær de siste 20 årene, enten det er snakk om rodder, pickuper, ja hvilken som helst type bil egentlig. Trenden har til og med nådd motorsykkelverdenen. Å skamsenke bilen for så å heve den til kjørehøyde når det trengs er en ting, men noen tar den enda lengre med så store belger at man kan kjøre på tre hjul, og til og med hoppe med bilen. En bil som redaksjonen mener gjorde seg veldig godt med luftfjæring er denne Mercedesen.