900 hester til bursdagen!
Ser du denne i speilet bør du nok flytte på deg.
900 hester til bursdagen!

900 hester til bursdagen!

Feirer man rundt år, bør det feires skikkelig, noe Shelby har skjønt med sin nye King of the Road.

Shelby feirer 60 år i 2022, og det må selvsagt feires. Med hestekrefter. Mye hestekrefter. 900 av dem faktisk.

Disse hestene ligger under panseret på GT500KR, en ny limited edition utgave basert på Mustang GT500. KR var navnet Shelby brukte i 1968 på en Mustang GT500 med en mektig 428 Cobra Jet motor under panseret, med KR for King of the Road. 1571 biler ble laget, og med årene ble bilen en legende, og selskapet har også brukt tittelen senere for å feire merkeår. Nå er det 60-års dag, og KR er fortsatt en verdig tittel.

På nye GT500KR finner man en gedigen Whipple kompressor som er med på å øke effekten på 5,2-liters motoren til 900 hestekrefter (fra 760 hk som ikke akkurat er lite det heller), og i tillegg får man en lang liste med oppgraderinger, fra Borla eksos til rekalibrerte MagneRide dempere, høydejusterbare fjærer foran og bak, større intercooler, 20-tommere, pluss at panser, front splitter og diffuser er laget i karbonfiber.

De obligatoriske stripene og emblemene er selvsagt på plass. Bilen vil koste 127.895 dollar basert på en GT500 (54.995 dollar hvis pakken skal ettermonteres på kundens egen bil), og skal lages i 60 eksemplarer per modellår. GT500 som bilen bygges på kom til modellåret 2020, så 120 biler (2020 pluss 2021) vil få pakken ettermontert, mens 60 2022-modeller også får pakken. Det gir 180 biler, men så kommer 45 biler i tillegg for markeder utenom USA, noe som gir en totalsum på 225 eksemplarer.

Hvis man ønsker det kan man også bruke mere penger, da man kan få både wide-body kit, håndmalte racingstriper, krommet kompressor og veltebøyle (da ryker baksetet) hvis man betaler for det. Og hva angår tittelen King of the Road vil den nok dukke opp igjen senere på heftige jubileumsmodeller.

 Tittelen King of the Road betydde mye for Carroll Shelby, spesielt fordi han stjal den rett under nesen på GM. Shelby fikk nyss i at GM planla en verstings-utgave av Corvette kalt King of the Road:

- Brosjyrene var allerede trykket. Jeg ringte sporenstreks min advokat i Washington og spurte om GM hadde tatt ut copyright på navnet. Det hadde de ikke, så da gjorde jeg det, og bestilte meg et sett på noen hundre KR-dekaler allerede neste dag», erindret Shelby selv i senere intervjuer med ulike publikasjoner.