944en som ser ut som en million – 1984 Porsche 944
944en som ser ut som en million – 1984 Porsche 944
944en som ser ut som en million – 1984 Porsche 944

944en som ser ut som en million – 1984 Porsche 944

Kenneth Volden har bygget Porschen sin som om det skulle vært Koenig Specials som hadde fått fritt spillerom!

Sent på 70-tallet skulle onde tunger ha det til at Porsches luftkjølte Porscher begynte å se og føles gamle og slitne ut. Løsningen var å lansere en ny serie biler med et nytt design og med vannkjølt motor i front. 924 og 928 ble født. Sistnevnte som en flaggskipsmodell med V8, og førstnevnte for å erstatte den utdaterte innstegsmodellen 914. Planen fungerte tålig bra fra et ståsted som brydde seg mest om salg, men Porsche-purister var ikke fornøyd. Verken med prestisjen 924 hadde, eller effekten. Løsningen var å videreutvikle 924 til 944, og produksjonen av bilen med 2,5 liter rekkefirer ble satt i gang i 1982. Salgsmessig ble bilen en av Porsches største suksesser, med 163 000 biler produsert mellom 1982 og 1991.

Les også: Bilen Porsche skulle ønske de bygget - 1989 Porsche 911 «Safari 3.8»

Tre-fire år etter produksjonen av 944 stoppet kom Kenneth Volden til verden. Han er fra Vinterbro men bor nå på Langhus, er 28 år gammel, og det var egentlig gitt fra tidlig alder at motorinteresse, bilinteresse, og spesifikt 944 skulle bli hans type bil.
- Jeg vokste opp med foreldre som er veldig glade i motorsykler, så da blir man jo allerede født inn i en motorinteresse. I tillegg hadde jeg en nabo litt borti gata som drev med racing. Pål Richard Eidsvoll, som i dag kjører blant annet Gatebil Extreme i 911. Han drev med på den tiden med utleie av 944 for isbaneracing. Han fikk jeg både sitte på med, samt være med å skru biler i garasjen, så det sier seg selv at disse bilene ble favoritten da jeg selv ble gammel nok til å skaffe meg min egen, forklarer Volden.
Kenneth utdannet seg etter hvert som billakkerer og har jobbet som det i drøye ni år, men nylig byttet han beite totalt, og har i dag blitt konduktør.
- Et litt snodig bytte, vil kanskje noen si. Det var nok den klassiske historien med at det ble litt mye å ha bil som både yrke og hobby, og da kunne ikke hobbyen vike, ler Kenneth.

I 2012 var Kenneth 17 år gammel, og var da på utkikk etter sin første bil. Du kan jo gjette hva han så etter.
- Det var Porsche jeg hadde lyst på, og med økonomien til en 17-åring så var 944 det mest oppnåelige. Jeg kom over et fint eksemplar på Finn som sto i Sande. Det var den første jeg så på egentlig, og det virket som den var i ganske grei stand, og til 45 lapper var det ingenting å klage på, så da ble den med meg hjem, forteller 28-åringen.
Eksemplet det er snakk om er den faktiske bilen vi i dag presenterer. Kenneths første bil er fortsatt med han!

Se video: 1994 Porsche 911 RWB

Etter å ha kjørt litt med den viste det seg at den lakk litt olje. Med erfaring fra nabogarasjen satte Kenneth dermed i gang en overhaling av hele motoren, hvor det kom på plass alt fra nye stempelringer, ventiltetninger, toppakning, rådelager, veivlager, og ny simring. Våren 2013 var bilen på veien igjen, og som fersk sjåfør med nyoverhalt motor satte han seg i Porschen og kjørte en lengre Europa-tur med blant annet Tyskland som et mål.

Turen ble en braksuksess. Noen år senere var Kenneth ute med Porschen på en annen tur. På en tur langs en øde grusvei, som skulle vise seg å ikke bli noen braksuksess, men heller det stikk motsatte. Norske veier er ikke kjent for ren kvalitet, så en grusvei sier seg selv at har enda mindre flate partier.
- Jeg traff et veldig humpete parti og slo nedi på midten av bilen og knuste hele bunnpanna. Det var ganske så demotiverende, så bilen ble satt vekk i noen år. Jeg puslet likevel litt med den, og fortsatte overhaling av motor så den skulle bli så god som den kunne. Noen år gikk før jeg fikk bilen tilbake og fikk satt inn motoren igjen. Da den først var på bukker fant jeg ut at jeg ville utvikle den litt videre. Å bredde felgene var jo en god ide for å få litt tøffere stuk på den, forteller Volden.
Felgene fulgte med bilen da Kenneth kjøpte den. Det er originale BBS RS. Problemene begynte dog å hope seg opp da Kenneth var ferdig med breddingen av de klassiske felgene.
- Målene jeg gjorde var rett og slett skivebom, så da jeg monterte det nye oppsettet stakk hjulene langt ut på utsiden av bilen. Da hadde jeg to valg. Kjøpe nye felgringer og starte på nytt, eller å lage bedre plass inne i skjermene. Jeg tenkte at her skulle jeg ikke være feig, så i mars 2018 satt jeg like greit saga i karosseriet, og skapte meg med det et skikkelig prosjekt, ler 28-åringen.

Les også: - Den sier bare «Mer! Mer!» - 1966 Porsche 912

Sammen med en tidligere kollega satte de i gang med å bygge skjermbreddere. Samtlige skjermer skulle breddes i stål, og her var det viktig for Kenneth at den nye breddingen ikke skulle bryte med de originale 944-linjene. Det skulle se ut som det kunne vært gjort fra fabrikk eller fra et tuningfirma.
- Det var en utfordring å få linjene til å bli riktige, samt å få breddingen lik på begge sider. Her kjente jeg at det var veldig fint å ha en som visste hva han kunne ved siden av meg, og jeg var nøye på at det ble gjort riktig, og at det ikke ble tatt noen snarveier, forklarer Kenneth.
Det kan garanteres at det blir riktig. Ved første øyekast merker man det nesten ikke, men så fort man hviler øynene et par sekunder på bilen så ser man mer og mer hvor enorm jobben bak er gjort, og ikke minst hvor smakfullt den er gjort. Til sammen ble bilen breddet 7,5 cm på hver side foran og 5 cm bak. Da fikk endelig de breddede BBS RSene plass, da de målte 16 x 10 foran og 16 x 10,5 bak etter de ble bygget. For å beholde litt av originaliteten i bilen er nemlig felgene kun gjort breiere, og det er heller satt på fleskete gummi på dem i form av 225/40-16 og 245/45-16 gateslicks. 245 er bredt til 944 å være! I tillegg står det en liten vinge bak, samt en 944 Turbo-diffusor.

Understellet fikk seg også en vesentlig overhaling. Her står det nå KW V3 coilovers. Utover det er både forstilling og bakstilling tatt fra 944 Turbo med tilhørende skivebremser. Alle foringer er byttet med nye, stivere fra Powerflex. Bilen ble så lakkert opp i originalfargen «Indischrot», men i stedet for å gi seg med det la Kenneth tre lag med akryl som fikk stå i noen uker, før han mellomslipte og la to strøk klarlakk over. Det gir den fantastiske originale fargen, men med en speilblank finish som originalbilen aldri hadde. Makeløst pent! Som nevnt tidligere står den originale, dog overhalte 2,5 liters rekkefireren på plass under panseret. Girkassen er dog byttet til en 5-trinns manuell tatt fra en 944 Turbo S. Ut og bak er det byttet til sportseksos fra Dansk, som gir et herlig lydbilde.

Les også: Kan Porsche redde bilhobbyen?

Innvendig er det også gjort noe nytt. Bimarco har levert et sett med tettsittende bøttestoler, og Sparco står for firepunkts setebelter. Disse er festet til et komplett halvbur fra Safety Devices som er skrudd i bilen. Dørtrekk og taktrekk er originalt, da disse enda holdt god standard, og utenom et Speehuts gps-speedometer så er også instrumentpanelet intakt. Momo ratt er dog på sin plass å ha, og for lengre turer har også Kenneth fått på plass et Stilo intercom-system.
- Det ordnet jeg både for komforten sin del, men også fordi at det ser jo vanvittig kult ut. Settet har blitt brukt i en ekte rallybil tidligere, så det er jo ekstra kult å få med. Bilen ble godkjent slik den står i 2021. Jeg var dum nok til å ikke søke om bredding på forhånd, men heldigvis hadde jeg masse dokumentasjon og bilder av oppbyggingen, så det gikk fint å få alt skrevet inn i vognkortet, smiler Kenneth.

For en dunderfeit bil det har blitt! Lakken er helt nydelig, og til tross for at bilen er hele 15 cm breiere i front enn originalt så ser modifiseringen smakfulle og lite vulgær ut. Stuket blir helt riktig med korrekt dimensjonerte og tidsriktige felger, og om man ikke vet at bilen er hjemmebygget på forhånd så skulle man tro at dette var en sportslig utgave som Porsche selv hadde kjørt ut av fabrikken i Stuttgart.
- Den er også veldig gøy å kjøre. Med det oppgraderte understellet så er det noe helt annet enn fra den var original. Den gir ekstremt respons. Den er stivere, og med gateslicks er det nesten som en banebil. Så er jo disse bilene veldig kjent for sin omtrent perfekte 50/50 vektfordeling, og det er jo heller ikke et minus, smiler Volden.
Etter 944en ble klar har Volden vært på ny Europatur. 5000 kilometer gjennom Tyskland, Italia, Sveits og Østerrike, hvor han også deltok på et treff.
- Folk der trodde ikke noe på at jeg hadde kjørt helt fra Norge med den, men det er den altså mer enn kapabel til, forklarer Kenneth.

Se video: Bli med oss inn på Porsche-museet.

Er bilen ferdig til tross for godkjenning og Europatur og alt det innebærer? Neppe.
- Jeg driver jo og tenker litt på om jeg skulle ha byttet motor i den. Det er liksom det eneste som mangler. Det enkleste her hadde jo vært og fått tak i en original Turbo-motor, men jeg spekulerer også i om en Audi 5-er kunne vært noe, avslutter Kenneth.
Det hadde vært noe! Å krone en allerede spesiell bil med et helt spesielt motorvalg hadde jo vært helt konge. For øyeblikket får dog Kenneth nøye seg med å ha landets feteste 944 med sugemotor, så får vi se om det blir den feteste 944en, punktum, om planene hans går i boks.