AC Schnitzer kaster BMW-magi over Toyota GR Supra
AC Schnitzer kaster BMW-magi over Toyota GR Supra
AC Schnitzer kaster BMW-magi over Toyota GR Supra

AC Schnitzer kaster BMW-magi over Toyota GR Supra

Vann på mølla for de som mener at den nye Supraen «bare er en BMW».

Det tyske tuningfirmaet AC Schnitzer er definitivt mest kjent for å ta gromme BMWer og gjøre de grommere. Nå har de hevet seg over en MK5 Supra. En bil som mange kritiske røster mener verken er en ekte Supra, eller en ekte Toyota, med tanke på at den er utviklet sammen med BMW og er bygget på samme plattform som Z4.

Sånn sett er det kanskje ikke så overraskende at AC Schnitzer hiver seg på prosjektet. Her er det alt fra mekaniske oppgraderinger, til gromme kosmetiske endringer. Først og fremst har AC Schnitzer ordnet en tuning for både 3-liters og 2-litersmotoren. Den seksylindrede 3-literen med turbo har blitt kneppet opp et hakk, fra 340 hestekrefter og 500 Nm dreiemoment, til 400 hestekrefter og 600 Nm dreiemoment. Lignende oppgradering er gjort på firesylindringen, hvor 258 hestekrefter har blitt 300, og 400 Nm har blitt til 470 Nm. I tillegg har bilen fått grommere lyd, takket være et splitter nytt rustfritt eksosanlegg, med eksosstusser i karbon.

Les også: Nitro Yellow - 2020 Toyota Supra Widebody

Kanskje den største oppgraderingen finner man i understellet. Her er det satt opp et nytt understell med aktive dempere, som i tillegg er manuelt justerbare på hardhet. Om Coilovers ikke er din greie, så har også AC Schnitzer vanlige senkefjærer som alternativ.

Når det kommer til felgene så er det flere varianter å velge mellom. Både i 20 og 21 tommer. I tillegg er det en liten håndfull med aerodynamiske innretninger. Den mest signifikante her er nok vingen bak. Her kan man også bygge på denne med større sideplater. Denne er naturligvis laget i karbon, og det samme kan man si om den aggressive splitteren i front.

Interiøret får ikke de største omveltningene. Her er det gjort milde endringer, deriblant nye pedaler i aluminium, en ny kontroller for infotainment-systemet, samt spesiallaget nøkkelholder som finner sted i en av de originale koppholderne.

Dette er med andre ord ingen spinnvill ombygging fra det ikoniske tuner-firmaet, men både mer effekt og smukke endringer i utseendet er kanskje nok til at Supra-eiere syns dette er en spennende oppgradering?