Akkurat avduket: BMWs nye elegante toseter
Akkurat avduket: BMWs nye elegante toseter
Akkurat avduket: BMWs nye elegante toseter

Akkurat avduket: BMWs nye elegante toseter

BMW Concept Skytop viderefører merkets stolte tradisjoner innen sportsbiler.

Det er noe eget å få være tilstede når en bilfabrikant viser en helt ny bil for første gang. Den riktige belysningen og stemningen var satt på praktfulle Villa d’Este idet en lav stilig sportsbil ble kjørt inn på podiet: BMW Concept Skytop. Jeg må si jeg ble imponert av synet der den kom kjørende inn til unison applaus fra de inviterte gjestene denne fredagskvelden ved Como-sjøen.

BMW Concept Skytop er en hyllest og videreføring av de klassiske roadsterne (selv om dette er en targa) som BMW har lyktes så godt med opp gjennom årene. Under presentasjonen ble både 507 og 503 nevnt som inspirasjon, men designsjefen sjøl – Adrian van Hoydoonk – var mest opptatt av James Bond i sin åpningstale. Han fortalte at James Bond hadde kanskje ikke kjørt så mye BMW, men at han hadde kjørt Z8, og at det var en viktig inspirasjon for denne bilen.

Her synes jeg van Hooydonk var altfor beskjeden. Sett bort fra Aston Martin, er det intet bilmerke James Bond har kjørt mer enn BMW. Han kjørte Z3 i Goldeneye, han kjørte 750iL i Tomorrow never dies, før han så kjørte Z8 i The world is not enough. Det er en fin merittliste det, og Bond hadde absolutt passet bak rattet i nye Concept Skytop.

Hooydonk sa også at konseptbilen er et helt unikt og eksotisk design, i tråd med tradisjonen på  Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Det har han rett i, for targa-sportsbilen lyser eleganse, men er samtidig røff og muskuløs. Interiøret går mer for det elegante med stilfullt materialbruk og finish av ypperste klasse. Glem karbonfiber og treverk, her er det skinn for alle pengene. Til og med høyttalerne er dekket av skinn, mens fargebesatte krystaller har funnet veien inn på rattet og på girspaken.

Ikke alle er fan av grillene som BMW har levert den siste tiden, men de har lite å klage over her. Dette er en klokkeren (og lysbesatt) nyregrill med supertynne LED-lys (ifølge BMW den flateste og tynneste teknologidesignen som er mulig å lage innen frontlykter akkurat nå), og studerer man dem nærmere skjønner man at dette ikke er hyllevare hos Biltema. Her snakker vi komplekse saker, og det samme gjelder baklysene.

Ellers er det selvsagt en uendelig mengde detaljer, konturer og linjer som man kan bruke timevis å studere, samt fraværet av tradisjonelle dørhåndtak. I stedet åpnes dørene ved touchberøring av små «halefinner» som står helt øverst oppå dørene i bakkant. Fargen forandrer for øvrig farge fra den rødbrune fargen man finner på taket til sølvfargen som dominerer resten av bilen.

Studerer man bilen under ett ser den ut til å være en M8 som har fått en ordentlig makeover, og den bruker også 4,4-liters V8-motoren fra M8 Competition, og interiøret lyser også M8. BMW selv opplyser ikke tekniske data utenom å avsløre hvor V8-motoren kommer fra, og dermed er nok også det logiske at den bruker M8 Competition sin 8-trinns automatkasse og firehjulstrekksystemet derfra.

Dette kan være godt nytt for serieproduksjon da det gjør ting langt enklere hvis det meste er basert på M8, som bringer oss til det store spørsmålet: Kan dette bli en ny produksjonsmodell? Kan det f.eks bli bygget 50 biler, eller kanskje mer, alt etter hvor stor interessen fra publikum er? BMW har vist før at de kan lage lavseriebiler i slike produksjonsantall. BMW 3.0 CSL som man viste i november 2022 ble laget i 50 eksemplarer, så hvorfor ikke en kul ny targamodell i 50 eksemplarer? Som James Bond sa det: Never say never again.