Alfa Romeos nye superbil er her, og den er nydelig!
33 Stradale deler mye av innsiden med Maserati MC20.
Alfa Romeos nye superbil er her, og den er nydelig!

Alfa Romeos nye superbil er her, og den er nydelig!

Designet er basert på den legendariske Tipo 33.

Vi har ventet hele uka, og i går kom endelig de første bildene av Alfa Romeo sin nye superbil. 33 Stradale. Navnet har mange referanser til italienernes historie. Både designet og tallene «33» er et historisk tilbakeblikk til den legendariske Alfa Romeo Tipo 33. I tillegg skal det også kun produseres 33 eksemplarer. Alle 33 er for øvrig solgt allerede.

En svært interessant strategi fra Alfa er at de som har kjøpt bilen har selv fått valgt drivlinje, til tross for de få eksemplarene som blir produsert. De har fått valgt mellom en twin-turbo V6, og en helelektrisk versjon. Bensinmotoren produserer 620 hestekrefter, og har en automat-kasse med dual-clutch, bakhjulstrekk og elektronisk limited-slip diff. Dette skal gi en toppfart på 331 km/t. 0-100 blir sagt at skal gå på «under tre sekunder». Motoren er en slektning av Ferraris nyutviklede V6 som man finner i andre Alfa Quadrifoglio-modeller.

Alternativt kan man også velge en helelektrisk versjon. Denne skal i følge Alfa «produsere mer enn 750 hestekrefter», og skal gå fra 0-100 km/t på under 2,5 sekunder. Utenom det sier ikke Alfa mye om den elektriske drivlinjen, men med tanke på at det er flere elektriske motorer i aksjon kan man anta at den vil ha drift på alle fire hjul. Rekkevidden er antatt på 450 km i følge den kanskje litt optimistiske WLTP testen.

Plattformen den kommer på er en kombinasjon av en H-ramme med karbonfiber monokokk, og deler mye av sin oppbygging med Maserati MC20. Blant annet er taket i samme material, og også her får du butterfly-dører. Et løftesystem på framakselen kommer som standard, og man kan også velge mellom understelloppsettene «Strada» (vei) og «Pista» (bane). Launch Control blir aktiver via en «Quadrifoglio-knapp». Brembo står for de keramiske karbon-bremsene, med seksstemplede kalippere i front, og firestemplede bak.

Selv om mye av det tekniske deles med MC20, så er i det minste designet pur Alfa Romeo. Både front, karosseriform og den ikoniske Scudettoen i grillen sender definitivt tilbakeblikk til den ikoniske Tipo 33. Interiøret er minst like imponerende, med en herlig simpel konsoll hvor alt handler om fysiske aksjoner. Like over de svært racing-inspirerte spakene finner man en liten touch screen-skjerm som har Uconnect5, og instrumentklusteret har et «3D telescope display», som Alfa påstår er det første av sitt slag. Legg også merke til at rattet ikke har en eneste knapp. Ifølge Alfa skal dette være for å få en maksimal kjøreopplevelse, der kjøringen står i sentrum.

Italienerne forteller at 33 Stradale skal bli brukelig både på vei og på bane. Alfa Romeos F1-sjåfør Valterri Bottas har også vært med på bilens siste fintuning under testing på Balocco Proving Ground i Italia. Alle 33 av 33 Stradale vil bli bygget etter kundenes egne ønsker, gjennom et program som Alfa kaller «The Bottega». Kundene har fått gitt sine tanker og ideer rundt bilen til designerne i et år allerede, og alt har så gått gjennom «33 Committee», som har måttet godkjenne eventuelle endringer som kundene har ønsket seg. Kjøperne av denne bilen får til og med velge sitt helt unike VIN-nummer for bilen. Hva den til slutt har blitt kostende for disse folkene er enda ukjent, men med tanke på dens eksklusivitet, sine personlige modifiseringsmuligher, og få eksemplarer, så kan man anta at den ikke akkurat er på billigsalg.

PS: For de Formel 1-interesserte så kan det også nevnes at Alfa Romeo vil kjøre en unik livery på Monza i helgen i anledning presentasjonen av 33 Stradale.