Haiens detaljer
Prosjektet var i gang, og første oppgave var å få slipt bilen helt ned og fjernet alt av sparkel, der blant annet taket alene hadde et lag på to centimeter. Hele kjelken ble så sandblåst, og spesielt taket ble tinn-sparklet tilbake til gammel storhet, og noen karosseridetaljer åpenbarte seg etter hvert. Det viste seg for eksempel at koøyer fra 1961 Buick gjorde seg ypperlig som «gjeller» på «haien», om man satte de på høykant og monterte de på motsatt side av hvor de står originalt. Sidespeilene er tatt fra 2010 Camaro, og gjør seg ypperlig som «finner».
- Med de speilene betyr det også at jeg må skaffe meg ny bilfrakter, for den ble plutselig veldig brei. 2,18 meter for å være presis, ler John.
Bredere enn en 1959 Cadillac, med andre ord. Ellers kosmetisk så kommer det custombygde lakepipes ut fra siden i 3 tommers rør langs sidene og 2,5 innvendig. De var delvis monterte da John kjøpte bilen, men er naturligvis shinet opp.
- De er ikke-funksjonelle akkurat nå, men kan lett kobles opp om ønskelig. Eksosen er original og kommer ut under bilen i bakkant, så den vises knapt. Det hadde jo vært kult med fungerende eksos ut fra siden, men jeg skal bruke bilen, og da blir det både mye støy og ødelagt lakk oppover på siden, så jeg tror jeg bare beholder de som kosmetiske. De er der først og fremst for å gjøre utseendet på den enda lavere, forklarer Lien.
Apropos lavt utseende, så står bilen på hydraulikk, så den kan fint løftes og senkes etter Johns ønske ved hjelp av to hydraulikkpumper skjult i et stilrent bagasjerom. Grillen er fra Billet Specialties, og er lakkert innvendig som gir den en spesiell effekt hvor det ser ut som det er montert lys der.
- Det var et lite sjitprosjekt, rett og slett. Jeg bygde om grillen helt og la den i bakkant for å matche stuket på bilen. Det er skjøre deler, så det er fort å ødelegge ting. Jeg brukte fort halvannen dag på bare grillen, men med krommede fangere rundt og lakkstripene inni så synes jeg det ble veldig bra til slutt, innrømmer John.
Når vi er innom fangerne så kan det jo nevnes at det er custombygde braketter for å få dem så nære bilen som overhodet mulig, uten at de gnisser i lakk eller blir i veien på noe vis. Under panseret står en 430 cid uten særlige modifikasjoner. Girkassen er en ST-400 tretrinns automat-kasse, og bilen har servostyring, noe som er veldig greit å ha når man skal lukeparkere på diverse messer i tiden fremover. Utenom det er både ramme og chassis originalt, og det samme gjelder trommelbremsene som sitter på.