«Alt annet enn retro»: BMWs nye R20 er «Hotter than pink»!
Markus Flasch er sjef for BMW Motorrad, og tok seg en liten svingom på sykkelen på Villa d'Este.
«Alt annet enn retro»: BMWs nye R20 er «Hotter than pink»!

«Alt annet enn retro»: BMWs nye R20 er «Hotter than pink»!

BMW Motorrad går så det suser, og teamet bak nye R20 med 2-liters twin-boxer er synlig stolte over det nye konseptet.

«The big boxer» er et begrep og den mest åpenbare visuelle delen på BMWs motorsykler. Motoren blir stadig større, og nå har man vist R20 konseptet hvor motoren er på hele to liter. Det betyr enormt med dreiemoment, og en cruiser utenom det vanlige, særlig når fargevalget er «Hotter than pink».

Markus Flasch tok over som CEO for BMW Motorrad i november 2023, med bakgrunn fra M-avdelingen hos BMW hvor han var sjef i tre år. Alexander Buckan på sin side tok over som leder av BMW Motorrad Design fra 1.januar i år, etter at den forrige lederen (Edgar Heinrich) ga seg etter 35 år hos BMW.

Teamet er derfor tydelig stolt over BMWs nyeste kreasjon kalt R20, som inntil videre er et konsept, og som ble premierevist under årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este hvor jeg fikk en prat med folkene bak motorsykkelen.

- Jeg var fem år i designavdelingen hos BMW på bilsiden, og sykkelen du ser her har designtrekk fra ulike hold. Bil, MC og fly. Det gjør designet sterkere når man muligheten til å mikse litt. Sykkelen er et slags eksperiment hvor vi tar utgangspunkt i R18, for å se hva vi kunne gjøre. Vi får ekstremt gode tilbakemeldinger fra kunder om R18, og en eier mente motoren var så bra at han sammenlignet den med en eksklusiv espresso-maskin.

- Så var spørsmålet hvordan vi kunne gjøre motoren enda mer synlig. Vi snudde alle ideer opp-ned, og fikk til noe superradikalt. En slags 70-talls roadster spin, hvor intet er overflødig, hvor alt kun er basiselementer. To hjul, ett sete, lys, motor og fjæring. End of story. Vi ville rett og slett skape essensen av BMW Motorrad, forteller Alexander.

- Motoren er selve hovedattraksjonen, og siden er såpass fremtredende, måtte vi finne den rette fargen for å balansere motoren mot tanken. Fargeideen kom fra meg, og den dukket opp da jeg mottok Pirelli-kalenderen for 2024, hvor coveret var i en nydelige rosa farge. Så jeg tenkte hvorfor ikke prøve med en rosa neonfarge, forteller Markus som altså kom opp med fargevalget.

- Fargen er vidunderlig. Vi kaller den Hotter than pink, og vi kan balansere alt med den, kommenterer en smørblid Alexander.

Jeg har jo sett R18 live noen ganger, en mektig cruiser med 1,8-liters tosylindret boxer, og var tilstede da BMW viste konseptet av R18 i 2019, som så førte til produksjonssykkelen året etter. Men selv om dette er den samme motoren, nå borret opp til 2-liter så virker kraftpakken bare enda større og mektigere i R20-konseptet. Her antar jeg at mine øyne spiller meg et visuelt puss, og må spørre herrene om det.

- Det er et rent visuelt tricks. For det første er motoren litt høyere plassert opp enn den svarte du husker fra 2019. Men denne motorsykkelen er i tillegg litt kortere, og når du legger disse to faktorene sammen virker motoren et hakk større, forteller de to.

R18 konseptet førte til serieproduksjon året etter, kan også R20 bli produsert?

- Vi vil sette den i serieproduksjon hvis feedbacken er positiv fra folket der ute. Det er bare å sette på litt annet eksosanlegg, blinklys og skilt så er den lovlig på gaten. Det var også litt av tanken bak sykkelen. Vi ville vise at dette er noe som kan settes i produksjon. Den har f.eks en oljekjøler som man ikke ville plassert hvis det bare var en ren showsykkel. Vi ser at folk blir større, hovedsakelig menn, så sykkelen er tiltenkt dem. Vekten blir sånn cirka 270 kg, og når det gjelder effekt fra motoren sier vi over 100 hk, eller sånn cirka 20 prosent mer enn R18 (R18 har 90 hk og 158 Nm), forteller de.

Utenom dette får du 17-toms hjul med 120/70 dekk foran og 200/55 dekk bak. Den virker langt mer sportslig enn R18 med forkortet svingarm, ny vuggeramme og de nevnte hjulene. Den er da også en god del kortere enn R18 med 155 cm akselavstand, og har 80 cm salhøyde, bremser fra ISR, Öhlins justerbar Blackline fjæring, LED hovedlys med en 3D-printet alu-ring rundt, mens baklyset er vakkert integrert inn i salpartiet. Om den går i produksjon blir nok en del element nedtonet som jo også skjedde med R18-konseptet, men det er lov å håpe at også R20 kan bestilles allerede neste år.

- Den er mekanisk og futuristisk, og alt annet enn retro, avslutter mennene bak BMWs nye konsept.