Alt blir tøft med felg og kjærlighet – 1996 Volkswagen Golf GL Mk3
Det er rett og slett hyggelig at også de mindre populære modellene blir så godt tatt vare på som denne.
Alt blir tøft med felg og kjærlighet – 1996 Volkswagen Golf GL Mk3

Alt blir tøft med felg og kjærlighet – 1996 Volkswagen Golf GL Mk3

Bjørn Fredrik bryr seg nesten mer om felger enn selve bilen, noe som er en av grunnene til at han har fått sin gode gamle Golf Mk3 til å skinne!

Man blir alltid litt ekstra glad i bilhjertet når man ser folk tar vare på de mindre populære modellene. For de fleste ville vel mye heller hatt en førstegenerasjons Mustang, enn en Mustang 2. En Mk4 Supra foran en Mk3, eller en Golf 1 foran en Golf 3. Men så finnes det biler og eiere som endrer litt på premissene. Som endrer litt på måten man ser modellene på. Som er bygget på en spesiell måte, og kanskje ilagt litt ekstra kjærlighet og flare som gjør de interessante på en helt ny måte. Bjørn Fredrik Wilhelmsens 1996 Volkswagen Golf GL Mk3 er en av disse bilene.

Sjekk også ut videoen på Christians lekre Mk3 Supra!

Bjørn Fredrik er 25 år gammel, og kommer fra Eidsvoll. Til daglig jobber han med langt mer fremkommelige fremkomstmiddel enn hans skamsenka Golf, nemlig med fremkomstmidler i Forsvaret. Bilinteressen fikk han inn gjennom far og bestefar, men han gikk en annen retning enn hva de forrige generasjonene gjorde.
- Fattern har alltid drevet med Mopar. Alt annet var ubrukelig. Slik ble jeg også bilinteressert, men jeg spilte bilspill, og der syntes jeg Golfen var så kul. I tillegg var det mye ombygde Golfer i mange forskjellige stiler på nettet, så det begynte vel der, forklarer Wilhelmsen, og innrømmer at far i huset lurte litt på hva han hadde gjort galt i oppdragelsen.
Året Bjørn Fredrik ble 17 år var han på et VW/Audi-treff hvor han så denne Mk3en til salgs. Da var han ikke sen på avtrekkeren.
- Jeg sendte en melding, og i løpet av bare et par uker hadde jeg kjøpt min andre bil, selv om jeg ikke kunne kjøre enda. Det var ikke muttern alt for begeistret for, ler 25-åringen.

Golfen hadde vært eid av en eldre dame, før forrige eier tok over bilen og satte i gang med en større oppussing. Bilen var da i relativt original stand, og forrige eier lakkerte opp bilen, sveiste igjen antenne og vindusviskerhull, monterte lakkerte breddere, leppe, sideskjørt og en liten senk. Med andre ord var bilen et temmelig fint utgangspunkt for en 18-åring som skulle ta steget inn i hobbybil-verdenen.
- Rent utseendemessig har jeg ikke gjort altfor mye. Jeg har byttet leppe og utvendige lykter, og ellers er det jo senkingen som er tatt et hakk videre. Da jeg kjøpte sto bilen på TA Technix Coilovers. Vanlige folk ville kanskje kalt den lav, men det var ikke nok for meg. Dermed fikk jeg ordnet med et Ultralow Coilovers, forlengede bærekuler, flip kit for endeleddene for å bedre vinkelen, drop plates på bakstilling, og en god del mer småtteri for at bilen ikke skulle bli totalt ubrukelig til tross for høyden. Eller mangelen på den. Nå er den senket 90 mm, og er likevel ikke så verst å kjøre, smiler Bjørn Fredrik.

Mer lav Volkswagen? Sjekk ut videoen av Glenns skamsenka Boble!

Innvendig har han også gjort en del, og også her er det gjort skikkelig, med gromme deler som har en form for tilhørighet til Golf. For eksempel er Recaro-stolene fra en Syncro, det er lagt nytt taktrekk i svart, røde limited edition belter, ratt fra Momo, GTI girkule og supersjeldne Blaupunkt-høyttalere som kom som ekstrautstyr.
- Jeg har holdt meg unna sånne kinesiske LED-lys og slikt. Disse bilene er jo allerede langt fra de mest populære Golfene, og har kanskje et rånestempel på seg allerede. Det er med andre ord en svært smal og vanskelig balansegang mellom å holde det stilrent til det plutselig blir tacky, ler Wilhelmsen.

Så over til det som gjør mye av utseendet til bilen. Felgene. For Bjørn Fredrik er felgene så mye mer enn bare et tilbehør. Felgene er hovedretten. Felgene er biffen. Hva tilbehøret er, er egentlig ikke så nøye. Så lenge biffen er bra. Og i dette tilfellet, er biffen fra Argentina. Det beste du kan få.
- Felgene er BBS E51 fra 1977. Magnesiumfelger som det kanskje finnes omtrent 20 sett av i verden? De ble vanligvis brukt på Lotus Esprit og Porsche 924. Disse fant jeg faktisk på Facebook. En kjenning vet at jeg er over gjennomsnittet felg-interessert, så han tagget meg i en salgspost hvor disse sto. De var da i Bergen, og jeg hekta meg på med en gang. 22 lapper ble vipset over kun basert på bilder. For felger som ikke engang passet bilen, hehe. De var da 16 tommer, men jeg kontaktet BBS Motorsport i Tyskland som kunne skaffe meg delene jeg trengte for å bygge de om til 17 x 7 tommer med kantløs zero lip. ET er på rundt +50, og de er i tillegg spacet ut for å få de der jeg ville, slik som tyskerne gjør det med senteret så langt ut som mulig. Med BBS-delene har de sikkert kostet meg like mye som bilen i seg selv. De står på 185/35-17 dekk på alle fire, noe som er like tjukt som fire runder med tape, ler Bjørn Fredrik.
Som om ikke det var nok har også reservehjulet fått seg en Volk Mesh-felg på 14 x 4 tommer, som passer direkte inn i det originale reservehjulet fra Volkswagen. Da snakker vi gjennomført!
- Ja, jeg har ganske høy interesse for felger. Jeg har hatt over 50 felgsett så langt, og da for det meste to- eller tre-delte BBS og OZ, smiler Wilhelmsen.

Under panseret er det dog ikke like spennende som resten av bilen. I alle fall ikke enda. Her står det en standard 1,6 liter rekkefirer på 101 hestekrefter, koblet til en manuell femtrinns girkasse. Her er det pyntet litt, men ikke gjort noe for effekten sin del.
- Det finnes planer om å få stappet i en VR6 nedi der, men jeg venter på garasje før jeg ordner det. En unnskyldning jeg har brukt i mange år allerede, ler Bjørn Fredrik.
Han har i alle fall fått på plass et 2,5 tommers stort rustfritt eksosanlegg som gir et smukt lydbilde. I tillegg er den godkjent med monovindusvisker, som egentlig skal være ganske hardt å få gjennom.

Les også: Ikonet Volkswagen Golf Mk1 GTI!

Bilen var ferdig og klar for veien for 3 år siden, og plukket tidlig med seg premier på diverse treff rundt om. Tilbakemeldingene har vært positive.
- Folk i felgmiljøene synes jo den er kul. Det får jeg høre både lokalt, fra tyskere og fra brasilianere og egentlig fra alle på nett. Så har jeg jo gode minner med å plukke priser fro «beste felg» med denne foran Porscheer og RS6er med svære tønner av noen felger også. Det er jo litt gøy at folk faktisk liker en 3er-golf, da det jo er 1er og 2er Golf folk vanligvis liker. Så har det vært ganger hvor folk har kommet innom for å handle noen deler og fått hakeslepp da de har sett bilen. Det er sjeldent at så mye tid, penger og kjærlighet blir lagt ned i en 3er. Jeg skulle jo egentlig ha meg 1er jeg også, men da jeg først fikk tak i en hadde jeg hatt 3eren lenge nok til at jeg hadde blitt veldig glad i den, så den fikk være. Den er til og med akseptert hos fattern også nå, smiler Wilhelmsen.
Han forteller videre at bilen er overraskende god å kjøre. Stiv og fin, men også fremkommelig.
- I tillegg er frontleppa laget for å kunne tas av om det skulle bli for ille, så det er ikke så ubrukelig som den eldre garde skal ha det til. Ikke for det. Tidligere da bilen var justert enda lavere så har jeg stått langs veien med ei ødelagt leppe som har kilt seg mellom demper og felg også. Det var ikke så kult, ler 25-åringen.

Se også videoen på Eiriks skamsenka VW Type 2 T2!

Fremover finnes det både store og små planer for bilen. Nevnte VR6-motor er definitivt en konkret ide, men det er også en plan om å gå over og bytte alt under, få lakkert den rød også der, og få den i helt perfekt stand.
- Deler er verken dyrt eller vanskelige å få tak i, så det gjør meg ikke stort. Så blir det kanskje noen Hella-deler og jakt etter andre sjeldne 3er Golf-deler. Helheten er jeg vel egentlig ganske fornøyd med. Den skulle kanskje blitt brukt mer, for når til og med frøkenen i huset, som ikke er bilinteressert vel og merke, spør om vi ikke skulle tatt Golfen en tur for å kjøpe is, ja da er det kanskje på tide å fylle tanken og få kjørt på den noen mil igjen. Pandemi, leilighetskjøp, bytting av jobb og nedprioritering skal vel ha litt av skylden. Jeg har for eksempel begynt med overlanding nå, så det har kommet en Toyota Land Cruiser på plass. Så enten finner du meg 90 mm lavere enn alle andre, eller 40 mm høyere. Alt imellom får vanlige folk ta seg av, avslutter Bjørn Fredrik.