Pagani Huayra er ett kunstverk fra øverste hylle beregnet for de ultimate bil-connoiseurer. Men selv blant dem er det de som vil ha noe ekstra, og når to Pagani-kunder i 2018 etterspurte det samme, spisset Horacio Pagani ører.
Den dårlige nyheten er at bare fem biler vil bli bygget, og alle er solgt.
Pagani Huayra er ett kunstverk fra øverste hylle beregnet for de ultimate bil-connoiseurer. Men selv blant dem er det de som vil ha noe ekstra, og når to Pagani-kunder i 2018 etterspurte det samme, spisset Horacio Pagani ører.
Det de to kundene ville ha var en longtail-versjon av Huayra. Longtail-versjoner av ulike racerbiler var veldig vanlig på 60 og 70-tallet (og dukker alltid opp med jevne mellomrom her og der), med Porsche 917 LH (tysk for Langheck, altså Longtail) som den kanskje mest kjente, men både Alfa Romeo, Matra, Ferrari og mange andre drev på med det. Fordelen med et Longtail-karosseri hvor bakparten er gjort lengre, er at aerodynamikken blir bedre med tanke på toppfart. Som var veldig kjekt ned Mulsanne-strekken på Le Mans, for å ta et eksempel.
Dermed gikk Pagani igang med oppgaven å skape en Longtail – Codalunga på italiensk – og konsernets interne karosserimakere Grandi Complicazioni, kom opp med et karosseri som er en fantastisk hyllest til 60-tallets Longtail-design. I motsetning til en vanlig Huayra er Huayra Codalunga 36 cm lengre, og har et uttrykk som er lengre og softere i linjene, som om den har blitt formet av vinden, og mange vil nok finne Codalunga mer elegant enn en vanlig Huayra. Foran er det gjort små endringer, mens man bak finner helt nye baklys og en åpning som lar deg se det fantastiske eksosanlegget (mer om det snart).
Motoren er den velkjente V12-motoren på 851 hk og 1100 Nm, og godlyden kommer fram gjennom et eksosanlegg i titan dekket med kjeramisk belegg (en hyllest til løpsbilene på Le Mans, og som bare veier 4,4 kg). Totalt veier Codalunga 1280 kg, og fire aktive aeroklaffer holder bilen godt forankret til bakken uansett hastighet.
Interiøret er som alltid fra Pagani ren perfeksjon, og når man søker det absolutt beste på alle områder blir prisen deretter. Pagani vil bygge fem eksemplarer av Codalunga, og prisen er €7 millioner, eller sånn cirka 73 millioner kroner. Men du kan ikke bli den heldige eieren, for alle fem bilene er solgt.