Auksjonsbilene som skapte oppstyr i 2023
Auksjonsbilene som skapte oppstyr i 2023
Auksjonsbilene som skapte oppstyr i 2023

Auksjonsbilene som skapte oppstyr i 2023

Fra Ford Sierra til krasjete filmbiler og Ferrarier som ble solgt med store tap, her er auksjonsbilene som skapte mest debatt i 2023.

Markedet for klassiske biler var litt vanskelig å lese i 2023, men studerer man auksjonstallene rundt omkring i verden virker det som markedet kunne vise til en liten, men jevn vekst hvis man tenker makronivå. Imidlertid er det en del interessante trender og bevegelser i markedet. Dette markedet er også ganske så annerledes i USA enn i Europa. For i Statene er markedet for klassiske biler solid, med sterke salgssummer, mens markedet i Europa er langt mer ustabilt og usikkert, og med mange skuffende salgsresultat. Noen analytikere peker på nærheten til krigen i Ukraina og mindre muligheter for å bruke russiske verdier som årsaker til dette, mens andre mener det er en stor kulturell forskjell som må tas med i helheten. På den franske rivieraen har det vært tilfeller i 2023 hvor folk (som visstnok protesterer mot økonomisk urettferdighet) har vandalisert yachter, noe som absolutt ingen ser for seg kunne ha hendt i Miami. Til det er tanken om at man er sin egen lykkes smed altfor sterk i USA, og dette gjør også at det å vise fram rikdommen sin ses på som noe positivt. Det er ingen som reagerer negativt om man viser seg fram i en Ferrari i Chicago. Men gjør du det samme i en europeisk storby kan du risikere alt fra folk som viser fingeren til folk som skraper opp bilen mens den står parkert.

Dette har blitt mer vanlig i Europa den siste tiden, godt hjulpet av dårlige økonomiske tider og det grønne skiftet, og mange samlere av entusiastbiler har brukt sine biler mindre i 2023 enn tidligere år nettopp på grunn av den mer fiendtlige holdningen man opplever der ute. I tillegg rammer også de dårlige økonomiske tidene vanlige folk hardere enn i USA, og det med å ta opp et lån for å kjøpe seg en klassiker sitter lengre inne for mange. Er økonomien vaklende, er det ikke mange som syns det er nødvendig å ta opp lån for å kjøpe en bil man egentlig ikke har bruk for.  

På den mer positive siden ser man at gamle førkrigsbiler slettes ikke har gått den veien mange fryktet, nemlig at deres kjøpergruppe ville dø ut. 2023 så en rekke sterke auksjonsresultater for førkrigsbiler som 4 millioner dollar for en 1912 Simplex 50HP Toy Tonneau og 4,7 millioner pund for en 1914 Mercer Type 35-J Runabout.

Men hvilke auksjonsbiler vil man virkelig huske fra 2023? Her er noen som overrasket på ulike måter:

Største overraskelse: Auksjonsresultatet som nok fikk flest folk til å sette morgenkaffen i halsen når de leste summen, var utvilsomt en 1987 Ford Sierra RS500 Cosworth som ble solgt i februar av Silverstone Auctions’ (nå kjent som Iconic Auctioneers). Auksjonsfirmaet hadde verdensrekorden for en slik bil, med £132,750 i 2022. Men spol fram et år, og den nye verdensrekorden var nærmest ufattelige £596,250, eller sånn rundt 7,5 millioner kroner. For en Sierra Cosworth! Bilen var riktignok superstrøken med litt over 5000 miles siden ny på telleren, og ekstremt godt vedlikeholdt av en eier i 14 år, men summen sjokkerte de fleste. Imidlertid betød ikke det at modellen i seg selv skjøt opp i verdi, for utover året gikk andre RS500 Cosworther under hammeren, men da var prisen mer i normalleie. 

Årets dyreste: Det er ikke hver dag en Ferrari 250 GTO går under hammeren, så naturlig nok ble en 1962 Ferrari 250 GTO / 330 LM (her kan Ferrari-purister krangle og diskutere til de blir grønne) som RM Sotheby’s solgte årets dyreste med en hammerpris på $51,705,000, eller godt over 500 millioner kroner. Imidlertid var det ikke 60 million dollar som man hadde forventet seg, men det ble uansett ny rekord for en Ferrari solgt på auksjon.

Årets dobbel-whammy: Den siste Countach som ble laget (og ja, jeg ser bort fra den nye såkalte Countach basert på en Aventador) var 1989 25th Anniversary som aldri helt har kommet opp i prisnivået til sine forgjengere. Men det endret seg på tampen av året når begge de to hvite 25th Anniversary modellene som regissør Martin Scorsese kjøpte inn for å bruke i filmen “The Wolf of Wall Street” skulle selges på to ulike auksjoner. Den ene var hel og pen, men ble også bare brukt i noen sekunder i filmen. Den ble solgt av RM Sotheby’s for $1,655,000, eller rundt 16,5 millioner kroner, som er auksjonsrekord for en Countach. Mer interesse var knyttet til Bonhams salg av bilen som alle husker etter å ha sett filmen. Nemlig den som rollekarakteren til Leonardo Di Caprio kjører i sterkt beruset og bedøvet tilstand, og som dermed blir ganske så maltraktert. Opprinnelig skulle man bruke en replika laget i glassfiber, men Scorsese var misfornøyd med hvordan det så ut på film fordi “it wouldn’t fold up right”, og kjøpte enda en hvit 25th Anniversary til formålet. Det kom bud opp til $1.35m, eller rundt 13,5 millioner kroner, men eieren håpet på $1.5m, og bilen ble dermed ikke solgt.

Ferrarier som skuffet: Overraskende nok var det flere 50 og 60-talls Ferrarier som skuffet i forhold til hva man forventet ville bli salgssummen på auksjon. Bonhams hadde en 1967 Ferrari 412P på sin auksjon i Monterey som var forventet å gå for mer enn 40 millioner dollar, men kun en person bød på bilen, og han bød $30.25m for bilen. Han måtte vente en stund, før han fikk beskjed om at bilen var hans.

En annen skuffelse kom i form av Artcurial sin 1964 Ferrari 250 LM som skulle selges under auksjonen på Retromobile i februar. Den fikk bud på €20m, men ble ikke solgt. Noen måneder senere ble den imidlertid bydd fram på nytt i Paris, og denne gang skulle eier selge bilen uansett. Dessverre for ham gikk budene denne gang bare opp til €15.8m, og bilen ble dermed solgt for rundt 50 millioner kroner mindre enn eier kunne fått første gangen.

Det ble også et surt tap for eieren av en Ferrari 275 GTB/4 som tidligere var eid av Steve McQueen. Det meste relatert til McQueen har solgt for stive priser de siste årene, og denne ble solgt for $10,175,000 i 2014. Kjøperen hadde så bilen frem til i år da han ønsket å selge den. Denne gang ble resultatet hos RM Sothebys’s under auksjonen i Monterey $5,395,000. Det er riktignok 40 prosent mer enn normal salgspris for en 275 GTB/4, men nesten bare halvparten av hva bilen gikk for i 2014. Kanskje vi endelig er ferdig med Steve McQueen-hypen? Det er lov å håpe.