Aurora samlingen: En svensk privatsamling av ypperste sort skal selges
Aurora samlingen: En svensk privatsamling av ypperste sort skal selges
Aurora samlingen: En svensk privatsamling av ypperste sort skal selges

Aurora samlingen: En svensk privatsamling av ypperste sort skal selges

To av de største godbitene fra samlingen stod på standen til auksjonsfirmaet under Techno Classica.

På Techno Classica i Essen var mange auksjonsselskaper representert med egen stand. Det er ikke noe uvanlig i det, men på prestisjetunge RM Sotheby’s sin stand stod det tre biler som alle kom fra en svensk samling. Det er ikke hverdagskost, men så er da heller ikke Aurora-samlingen hverdagskost den heller.

Aurora-samlingen består av 14 biler som har blitt beskrevet som “one of the finest single-owner collections in Europe”. Den svenske samleren har gjennom årtier klart å skape seg en nydelig samling av virkelige connoisseur-biler, og auksjonshuset RM Sotheby’s har nå fått oppgaven med å selge alle bilene som en del av deres auksjon på Villa Erba 20.mai, som igjen er en del av prestisjetunge Villa d’Este Concorso d’Eleganza. På Techno Classica hadde RM Sotheby’s med seg to av de aller mest spesielle Ferrariene i samlingen, en 500 TR og en 365 GTS/4.

1956 Ferrari 500 TR

Førstnevnte er en 1956 Ferrari 500 TR Spider Scaglietti, chassisnummer 0610 MDTR, den tredje av de 17 eksemplarene av 500 TR som ble bygget. Den ble kjøpt ny av Gaetano Starrabba, Prins av Giardinelli, og ble brukt i diverse italiensk racing det første året. I 1957 ble bilen solgt til den svenske importøren Tore Bjurström, og lakkert lys metallic blå. Tore leide ut bilen til ulike racerførere, men i 1958 mens bilen var leid ut til Carl-Johan Askolin sitt team, krasjet deres sjåfør Fred Geitel stygt med bilen under trening til Helsinki GP. Kun enkelte partier fra bakre del av karosseriet klarte seg, og et nytt karosseri ble fabrikert av en lokal tusenkunstner som blant annet lagde en helt ny front i aluminium (inspirert av den nyere 500 TRC) i løpet av noen få dager. Ferrari-mekaniker Aldo Bertani ble sendt fra fabrikken i Maranello for å inspisere og godkjenne bilen, og den stilte til start i løpet som planlagt, hvor Geitel kom inn som nummer ti. Året etter ble bilen solgt til svenske Holger Norrman, som kjørte løp med den til 1961. Deretter ble bilen stående i et parkeringsanlegg i Stockholm, før den ble solgt i 1970 til Åke Andersson for 3000 svenske kroner for å betale regningen for garasjelagring. Den havnet etter hvert opp i hendene på ulike franske eiere utover syttitallet, og den ene av dem (Maurice Sauzay) fikk overhalt motoren i Modena, og deltok i mange klassiske løp med bilen utover åttitallet. I 1994 ble den del av samlingen hos Giancarlo Galeazzi, og ble brukt hyppig i ulike Ferrari-relaterte klassiske løp. I 2011 endte den så i Aurora-samlingen, hvor den har blitt særdeles godt tatt vare på som det smykket den tross alt er. Bilen selges som «No Reserve» og estimert salgspris er 4 til 4,5 millioner Euro.

1973 Ferrari 365 GTS/4 

Den andre Ferrarien som RM Sotheby’s tok med til Techno Classica var en nydelig åpen Daytona i fargen Marrone, nummer 113 av 122 fabrikkbygde 365 GTS/4. Den ble levert ny til den sveitsiske importøren SAVAF (Société Anonyme pour la Vente des Automobiles Ferrari) i 1973, og solgt 3.april det året til bilens første – og til nå eneste eier! – som etter hvert tok den med til Sverige. Da som nå i den elegante Marrone-fargen, perfekt komplettert med Pelle Nera Connolly-skinnseter. Bilen er US Spec, som betyr instrumenter i miles, air-condition og en Voxson Stereo AM/FM radio og 8-spors kassettspiller. Bilen ble sertifisert av Ferrari Classiche i november 2011, og kjørelengden står i dag på 3862 miles. Vi snakker altså om en av verdens absolutt mest attraktive åpne Daytonaer, med kun en eier, og estimert salgspris er 2,5 til 3 millioner Euro, men ikke bli overrasket om den går for mer enn som så.

Resten av Aurora-samlingen

De resterende 12 bilene er selvsagt snadder så det holder de også. Av Ferrariene finner vi først og fremst en 1961 250GT SWB Berlinetta, en 1967 275GTB/4, en ex-Chinetti Motors 1965 275GTS, en åpen 1961 250GT Series II, en 2019 Monza SP1, en 2002 360 Spider, en 1997 550 Maranello, en 1986 Testarossa, en 2001 550 Barchetta og en 2011 SA Aperta. De to siste bilene i samlingen er Mercedes-Benz, i form av en 1956 300 SC Roadster og en 1955 300 SL. Her er det bare å kaste seg i budkrigen hvis lotto-kupongen skulle gå inn en gang de neste helgene!