Racemotor
Ove og Geir hadde snakket i gang Morten og han bestemte seg for å bygge en skikkelig heftig motor. Valget falt da på en 2,1 liters «wasserboxer» hentet fra en Volkswagen T2. Dette er en vannavkjølt boxermotor som Morten, i samarbeid med Geir, har bygd om til luftavkjølt. I korte trekk maskineres bort vannkappene i toppene. Deretter ble det boret nye hull til pinnboltene slik at de passet med de nye CB Performance 044 ultra wedge toppene. Disse er T1 topper som er CNC frest og portet. Vippetøyet er fra Pauter. Det måtte også litt maskinering til for å kunne bruke T1 kam og løftere. For Morten var valget enkelt og han gikk for en JPM Raptor Kam. I bunndelen finner du ei 82mm DPR veiv med CB Performance 5,5 H beam råder, Chevrolet rådelager og ARP bolter. Innsugene er av typen CB Big Beef som er blitt kortet ned 35mm og sveiset sammen igjen. De er så matchportet med toppene for maksimal fløde og gir luft til to Weber 51 forgassere.
- Videre har jeg skaffet en KCR Girkasse som jeg har sveiset og forsterket girhus med forsterket sidelokk. Den er totalt ombygd og forsterket innvendig med Weddle gir, tyske lager, Guard diff og ei utveksling som er kjekk på stripa. Jeg har også valgt en clutchpakke som skal hjelpe meg med startene mine. Det er en Rev 6 clutch fra Ron Lummus Racing. Denne satte jeg inn i 2019 og har derfor ikke fått prøvd den skikkelig. Clutchen skal hjelpe meg på 60 fot tiden. Det hjelper ikke med 8000 omdreininger når du ikke kommer deg av gårde. Den har det perfekte slur for å få bilen raskt av startplata. Da motoren var ferdig benket vi 280 hestekrefter i motor med ei vekt på 746kg, forklarer Morten.