Motorproblemer
Mye handlet om å få bilen klar til Moldestukets gigautstilling «Show ’n Shine» i Vikingskipet i 2017. Det bød på flere utfordringer.
- Lakken på bilen var ikke slik den er i dag. Planen var at den skulle være klar, og lakkerer Ivar Åsland hadde tatt på seg jobben. Men Ivar er en travel mann, og rakk dessverre ikke jobben før utstillingen. Dermed ble den da vist i den røde bunnfargen. Fargen heter Flash Rot, og kommer fra Volkswagen Golf. En vakker farge, spesielt i blank klarlakk, forklarer Tommy.
På denne tiden sto det en 327 cid med 383 strokerkit og alutopper, nybygget hos et firma i området. Tre uker før utstillingen var det tid for oppstart. Det gikk ikke helt som man hadde håpet, for det endte nemlig opp med akutt sprukket blokk.
- Da ble det travelt! Ikke bare måtte jeg ha ny motor, men det var også påske-tider. Siste dag før påske ringte jeg Minges, og de hadde utrolig nok en motor de skulle rekke å sette opp for meg. Jeg reiste dit med en gang, og motoren sto klar da jeg ankom. Da var det bare å kaste ut alt det strøkne som var satt i og montere nytt. Jeg fikk heldigvis masse hjelp fra guttungen som bare var 12 år på den tiden, forteller Tommy.
Den nye motoren var en 383 cid Longblock med smidd underdel, og alt tilhørende splitter nytt. Det er blant annet Holley Stealth Ram innsug med 2 x 58 mm spjeldhus, datasprut fra Megasquirt, Vortec V2 kompressor, intercooler og aluradiator med doble vifter. Girkassen ble kjøpt ferdig satt opp fra USA, og er en TH700 som er preppet til å tåle 750 hestekrefter. Eksosen er hjemmelaget, og er 2,5 tommers rustfritt hele veien bak, med tilhørende hjemmelagde rustfrie headers. Effekten er benket til 402 kraftfulle ponnier, men her er det ifølge Tommy mye å gå på enda.
- Den skulle egentlig ha fått kjørt seg inn langt mer enn den hadde før benken. Minges antok 75 mil kjørelengde før den var klar, så jeg tok meg fri fra jobb og bare kjørte rundt en dag for å få nok kilometer på telleren før benken. Frem og tilbake fra Elverum til Kongsvinger en hel dag. Da den ble satt i benken ladet kompressoren bare på 0,25, da den egentlig skulle vært oppe på 0,55. Teoretisk sett skal den med andre ord være god for omtrent 600 hestekrefter når den er optimalisert, smiler Bakåsmoen.