Hvordan er det for deg som sjef Martin, når det er så mye positivt som skjer for merket, fra godt salgt til Superbike-mesterskapet. Hva har det å si for motivasjonen for folk som jobber hos dere, gløden, lysten? Det må jo være veldig givende for de som jobber for BMW Motorrad?
- I et selskap som BMW så er det sånn at noen ganger vinner du, noen ganger taper du. Og noen ganger nyter du godt av det folk har gjort før deg, og noen ganger er det motsatt. Vi bytter gjerne stilling i løpet av tre til fem år. I fjor måtte vi være kritisk med en del kvalitetsproblemer på GS, og det tok mye av min tid. Det dreide seg om låsemekanismen til festene til sideveskene, og vi hadde problemer med leverandøren. Det ble en dyr lekse. Når det gjelder ting som fungerer er det intet galt med å beholde det man har, så kan man heller redesigne ting som er attraktive for kunden.
En stor forskjell på BMW biler og BMW motorsykler er fokuset på det elektriske. Når det gjelder biler får deres sjefer hele tiden spørsmål om elektrisk ditt og elektrisk datt, men for motorsykler er det lite fokus på dette. Er det fordi motorsykler er mer en subsjanger for entusiaster hvor man ikke trenger å fokusere så nøye på dette med elektrisk framdrift?
- Det er litt enkelt beskrevet det du sier her, men på en måte er det rett. Bilindustrien er mer om mobilitet, og derfor mer regulert. Motorsykler er mer livsstil og luksusprodukt, og derfor mindre regulert. Hvor lenge det vil vare sånn er vanskelig å si. Vi lever i tider hvor det er vanskelig å forutsi hva som vil være om fire uker, så jeg kan ikke svare på dette. Vi er glade for reglene som de er nå, og at folk skjønner de fysiske begrensningene. Noen hundre kilo ekstra i en bil for batterier er intet problem, det kan man håndtere. Men i en motorsykkel, 300 kg pluss, da høres det ikke morsomt ut lenger, og det er heller ikke trygt.