«Bare fordi noe virker på bilfronten, så betyr ikke det automatisk at det vil fungere for tohjulinger»
«Bare fordi noe virker på bilfronten, så betyr ikke det automatisk at det vil fungere for tohjulinger»
«Bare fordi noe virker på bilfronten, så betyr ikke det automatisk at det vil fungere for tohjulinger»

«Bare fordi noe virker på bilfronten, så betyr ikke det automatisk at det vil fungere for tohjulinger»

Et intervju med Markus Flasch, sjefen for BMW Motorrad, om alt fra hvorfor konkurrenter har feilet med sin elektriske satsing til hvorfor Norge er magisk.

Markus Flasch tok over som sjef for BMW Motorrad i november 2023, og har virkelig fått en flying start i sin nye stilling. Jeg fikk sjansen til en prat med ham under årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este hvor han svarte på spørsmål fra alt om hvorfor elektriske motorsykler ikke har lyktes i markedet, til hvorfor Norge er magisk. 

Først noen tall. BMW Motorrad hadde et fantastisk år i 2024 med 210.408 solgte motorsykler på verdensbasis, opp 0,6% fra året før. Av disse ble 118.707 solgt i Europa, og 26.177 av disse i Tyskland, en oppgang på 8% på det viktige hjemmemarkedet. Også i Norge hadde BMW Motorrad et kanonår, og ble Norges mest solgte motorsykkelmerke i 2024 med en markedsandel på 17,75%, en fremgang på 4,64% sammenlignet med året før.

Den store bestselgeren er GS-familien, og i Norge ble BMW R1300 GS den mest solgte motorsykkelmodellen med 291 sykler. R1250 GS Adventure kom for øvrig på tredjeplass med 182 (Yamaha MT-07 på andre med 236) og BMW F800GS på syvendeplass med 118. Altså tre BMW motorsykler på topp 10 i Norge. Det bringer fram spørsmålet hvorfor BMW har lyktes så godt:

Mens enkelte kostbare merker som f.eks Harley-Davidson har opplevd litt stagnasjon, blomstrer BMW. Hva er grunnen til det?

- Først og fremst har vi et veldig sterkt merke, og et veldig sterkt samfunn. GS er veldig viktig for oss. Et produkt som er nærmest som en religion. Når du først er inne går du ikke ut. Vi har så mange kunder som kjøper GS etter GS etter GS. 1/3 av vårt salg er GS, så halve kampen er allerede vunnet når GS-kundene er lojale. Så har vi en veldig variert produktportefølje som ingen andre har, fra elektrisk scooter til R18 Cruiser. Det er noe som gir stabilitet og fleksibilitet, og vi får rekordår etter rekordår.

På EICMA i 2024 ble det nevnt at det ville komme mer premium fra dere, vil det komme flere dyrere modeller fra dere framover? Eller vil det bli mer en jevn spredning av prisklasser?

- Porteføljen er veldig diverse, også innen pris. Ikke alle unge entusiaster har råd til en 1300 GS. Vi følger definitivt ikke noen luksus-strategi. Du vil få se flere rimelige modeller fra oss. Vi tror ikke på noen høypris-strategi.

Gratulerer for øvrig med tittelen i Superbike. Toprak Razgatlioglu vant Superbike-mesterskapet med seier i 18 av 27 løp i 2024 på sin BMW M 1000 RR. «El Turco» som han kalles, fullstendig gal for øvrig, men herlig å se på. Som bringer oss til spørsmålet dere har fått hundrevis av ganger. MotoGP. Er BMW på vei dit? Er det noe dere kan fortelle oss om en mulig MotoGP satsing?

- Jeg måtte le av din kommentar om Toprak. Han virker gal som du sier, men er helt rolig. Når det gjelder MotoGP kan jeg si at så langt har vi ikke tatt noen beslutning. Vi fokuserer nå på å vinne vårt andre mesterskap på rad i Superbike sammen med Toprak. Samtidig følger vi godt med på sluttføringen av avtalen mellom Dorna og Liberty Media om MotoGP, og når den er gjennomført og klar, vil vi på nytt vurdere vår situasjon. Jeg kan si at vi ikke utelukker noe, og at ja, vi kan gjøre det rent teknisk hvis vi skulle prøve på det.

Der kan det vel også være nyttig med Suzuki sine data fra MotoGP som dere visstnok kjøpte for en tid tilbake?

- Aaah, jeg vet ikke hvor dette ryktet kom fra. Vi har aldri vært i kontakt med dem. Det er overalt på internett, men det kommer ikke fra oss.

Når det gjelder MotoGP og Liberty Media, så regner jeg med at dere håper på at LibertyMedia kommer inn som eiere og gjennomfører en lignende struktur blant teamene som de har gjort i Formel 1 med tanke på fordeling av penger?

- Jeg kaller det mer en gjennomføring av en høyere profesjonell standard når det gjelder presentasjon. Det er et område hvor jeg tror serien kunne nytt godt av Liberty Media.

Kan det tenkes et scenario hvor dere deltar i både Superbike og MotoGP?

- Det kommer helt an på hvordan utviklingen blir med tanke på både Liberty og Dorna, som jo også eier rettighetene til Superbike. Vi vet rett og slett ikke. Vi har ikke truffet noen beslutninger, så vi kommer definitivt ikke inn i MotoGP i 2027.

Her på Villa d’Este har dere jo vist Concept RR som har tatt masse inspirasjon fra Superbike-sykkelen. Hvordan foregikk designprosessen? (her retter jeg spørsmålet til designeren av sykkelen, Alexander Buckan)

- Dette er noe vi prøvde ut i vindtunnelen. Disse konseptsyklene har to pilarer. Vi feirer Superbike-mesterskapet i 2024 med en del gulldetaljer på sykkelen, samtidig som den også er en slags sniktitt på det som kanskje kommer for neste Dobbel-R generasjon. For øyeblikket er vi i gang med det, men vi kan ikke si om hvilke detaljer som kommer på produksjonssykkelen. Som downforce-vingene, noen av detaljene i hekken. Vi får se hva som kommer på neste generasjon, forteller BMW Motorrad designsjef Alexander Buckan.

- Vi visste at alle kom til å like dette designet, fordi alle liker Double-R syklene, istemmer Flasch.

Hvordan er det for deg som sjef Martin, når det er så mye positivt som skjer for merket, fra godt salgt til Superbike-mesterskapet. Hva har det å si for motivasjonen for folk som jobber hos dere, gløden, lysten? Det må jo være veldig givende for de som jobber for BMW Motorrad?

- I et selskap som BMW så er det sånn at noen ganger vinner du, noen ganger taper du. Og noen ganger nyter du godt av det folk har gjort før deg, og noen ganger er det motsatt. Vi bytter gjerne stilling i løpet av tre til fem år. I fjor måtte vi være kritisk med en del kvalitetsproblemer på GS, og det tok mye av min tid. Det dreide seg om låsemekanismen til festene til sideveskene, og vi hadde problemer med leverandøren. Det ble en dyr lekse. Når det gjelder ting som fungerer er det intet galt med å beholde det man har, så kan man heller redesigne ting som er attraktive for kunden.

En stor forskjell på BMW biler og BMW motorsykler er fokuset på det elektriske. Når det gjelder biler får deres sjefer hele tiden spørsmål om elektrisk ditt og elektrisk datt, men for motorsykler er det lite fokus på dette. Er det fordi motorsykler er mer en subsjanger for entusiaster hvor man ikke trenger å fokusere så nøye på dette med elektrisk framdrift?

- Det er litt enkelt beskrevet det du sier her, men på en måte er det rett. Bilindustrien er mer om mobilitet, og derfor mer regulert. Motorsykler er mer livsstil og luksusprodukt, og derfor mindre regulert. Hvor lenge det vil vare sånn er vanskelig å si. Vi lever i tider hvor det er vanskelig å forutsi hva som vil være om fire uker, så jeg kan ikke svare på dette. Vi er glade for reglene som de er nå, og at folk skjønner de fysiske begrensningene. Noen hundre kilo ekstra i en bil for batterier er intet problem, det kan man håndtere. Men i en motorsykkel, 300 kg pluss, da høres det ikke morsomt ut lenger, og det er heller ikke trygt.

Elektriske scootere derimot er jo noe helt annet, og der er dere ledende.

- Vi har 65 prosent av markedet for elektriske tohjulinger, så der har vi lært leksen at det er viktigere å fokusere på urban mobilitet enn å tenke at vi må utvikle motorsyklene den veien. Det kundene ønsker er det man må satse på, og det er ingen etterspørsel som tilsier at man bør utvikle større elektriske motorsykler. Noen av våre konkurrenter har lært det på den harde måten. Vi er veldig glade for at vi fant vår strategi med å satse på urban mobilitet.

Hvis du kan svare på det, hva vil du si deres konkurrenter gjorde galt når det gjaldt å satse på større elektriske motorsykkelmodeller?

- Jeg kan ikke si hva de gjorde galt, men vår strategi er alltid å ta utgangspunkt i kunden. Vi prøver selvsagt å ta hensyn til tidlige trender før de blir godt synlige i markedet, men bare fordi noe virker på bilfronten, så betyr ikke det automatisk at det vil fungere for tohjulinger. Det er fysiske grunner, men også grunner tilknyttet reguleringer. Og hvis du tar det inn i bildet og lytter til kunden, så havner du på en strategi som den vi har. Det finnes meninger for elektriske modeller, men det er ikke langdistanse-kjøring, ikke sporty, ikke lørdag morgen, men mandag til fredag fra din leilighet til jobben og tilbake. Det er derfor vi har vår strategi, avslutter Flasch.

Idet intervjuet er over spør Flasch hvor i Norge jeg holder til, og når jeg svarer Trondheim lyser han opp:

- Jeg kjørte en GS gjennom Norge for noen år siden. Vi startet i Oslo og returnerte syklene i Tromsø. Vi var på Nordkapp, kjørte gjennom Lyngen, noen av øyene, Senja, osv. En av mine beste ferier jeg har hatt. For et utrolig vakkert land. Sammen med Patagonia min all-time favorittreise noensinne, avslutter Markus Flasch, sjefen for BMW Motorrad.