Beistet fra Detroit - Corvette ZR-12
Beistet fra Detroit  - Corvette ZR-12
Beistet fra Detroit - Corvette ZR-12

Beistet fra Detroit - Corvette ZR-12

Den kunne blitt tidenes råeste Corvette, og en av de mest brutale biler for gatebruk noensinne.

Året er 1989 og Chevrolet lanserer sin Corvette ZR-1. Med ZR-1 skulle Corvette plassere seg i eliten av superbilene. Med god hjelp fra Lotus, som på den tiden var eid av GM, ble det framstilt en helaluminiums V8 med doble overliggende kammer og hele 385 hester. Understellet ble oppgradert med justerbare støtdempere fra Bilstein, og alt lå til rette for å være det ypperste man kunne levere fra Detroit.

Selvsikre GM som navnga ZR-1 som «King of the hill», skulle dog få seg en på trynet da Dodge viste fram sin Viper konseptbil under Detroit Auto Show samme år. En heftig V10 på 8 liter satt i fronten på bilen og ytelsene var nok til å skape uro i kontorene hos Chevrolet. Her måtte noe gjøres!

For å gi Dodge et klart og tydelig svar satte GMs ingeniører i gang med «Conan The Corvette». GM tok utgangspunkt i en ZR-1. De kontaktet Falconer Racing Engines i Arizona som kunne levere en heftig helaluminium V12 med vanvittige 9.8 liters slagvolum (600 cid). Motoren var i utgangspunktet framstilt for fly og marine-bruk, men det ga GM blanke i – her skulle Dodge få svar. GM ga også blanke i avgasskrav og en uttalelse fra Falconer understreker det: «We do not perform any work on emissions-controlled engines or vehicles”.

Ytelsene var helt ekstreme på den tiden, og med spinnville 686 hester og et dreiemoment på utrolige 922 Nm eller 680 lb/ft, var dette et ordentlig beist. Bilens front måtte forlenges med 8 tommer for å få plass til motoren og SportsFab i Wixom, Detroit fikk kontrakt med GM for å gjøre jobben. Vekten holdt seg på 1600 kg, mye takket være at motoren var i aluminium. Eksosen ble ledet ut i sidepipes og lyden ble av magasinet Motor Trend karakterisert som «Satan’s own serenade».

Da Corvette Power Train System Manager Jim Minneker testet bilen på kvartmila, spant den over halve strekningen, selv med de massive bakhjulene som satt på. Drivverket var mer enn holdbart, men bilen slet med å få tilstrekkelig kjøling. Det ble klokket en kvartmilstid på heftige 11,6 sekunder til tross for et par livlige bakhjul.

Les mer: Bygderaceren - 2006 Twin Turbo Corvette

Bare motoren ville plusset på 60.000 dollar på en allerede høyt priset ZR-1, og når bilen i tillegg hadde mildt sagt noen utfordrende kjøreegenskaper, så tok ikke GM risikoen med å la bilen gå i produksjon.

Heldigvis ble ikke konseptbilen destruert og etter mange års dvale i GMs lokaler, ble bilen igjen gjort kjørbar, men slik den framstår nå, mangler de originale sidepipesene og de fem-eikede felgene som stod på, er byttet ut med felger med BBS-look. Litt synd, men i dag befinner bilen seg på National Corvette Museum i Bowling Green, Kentucky, til glede for de besøkende. Ironisk nok, side om side med en rød Dodge Viper series 1.