Bestemors våte drøm – 1986 Volkswagen Golf Mk2
1986 Volkswagen Golf Mk2
Bestemors våte drøm – 1986 Volkswagen Golf Mk2

Bestemors våte drøm – 1986 Volkswagen Golf Mk2

Eirik Smildens USA-produserte Mk2 er spesiell på mange måter. Ikke nødvendigvis for det den har, men heller for det den ikke har!

Mens de aller fleste Golfene er bygget i Tyskland, så er bilen vi i dag presenterer et unntak. Eiriks 1986 Volkswagen Golf Mk2 er nemlig produsert i USA og solgt ny i California. Amerikanerne er som kjent veldig glad i svære biler og en options-liste lenger enn kvitteringene deres på McDonalds, men her har de virkelig ikke gått for «Bigger is better», men heller «Less is more», eller «Back to basics». For i denne bilen kom egentlig ikke med en dritt. Det nærmeste man kommer noe form for ekstrautstyr er en lat automatkasse på knappe tre trinn. Heldigvis finnes det folk som også finner glede i slike biler, og Eirik Smilden er en av dem.

Les også: Ikonet VW Golf Mk1 GTI

 

Eirik kommer fra Oslo, er 32 år gammel, og til daglig driver han firmaet 3DNet som holder på med 3D-printing. Bilinteresse har han alltid hatt, men kanskje ikke helt den smaken som den vanlige meningmann har.
- Old School-tysk og japansk stuk med dassrullfelg og stance har blitt litt min greie. Nå om dagen har jeg både en Daihatsu med turbomotor, Boble, Golf 2 GTI, Land Rover Defender, og en Daihatsu K Pickup. Selve stilen var jeg egentlig interessert i lenge før det ble stuerent, så det har gått med en del tid til senking og felgmontering på litt spesielle biler, forklarer Smilden.

Apropos spesiell bil. Vi har vært gjennom litt av det som gjør hans supersimple Golf Mk2 spesiell, men ikke alt. Den kommer også med en historie.
- Jeg så bilen for første gang på et forum i statene i typ 2006. Jeg tok kontakt med eieren den gangen, og vi holdt kontakten gjennom mange år. Noen år senere skulle han selge en Toyota KE70 som jeg var interessert i. Pengene ble overført, men det ble et problem med papirer og vognkort. Med det økonomiske allerede i orden, så kom spørsmålet om jeg heller hadde lyst på Golfen han fortsatt hadde stående. Det hadde jeg jo, så da ble det Volkswagen i stedet for Toyota. Avtalen kom på plass i 2011, og med god hjelp fra Jørgen Hellerud hos Hellerud Shipping & Trading fikk jeg bilen importert, forteller Eirik.

Les også om Bjørn Fredriks strøkne Golf Mk3 med felger dyrere enn bilen selv

Det eneste som var gjort med bilen da den kom til landet var at dørhandtakene var byttet i Porsche-håndtak. Ellers var dette bestemors våte drøm. Simpelheten selv med lat motor og automat. Fargen er ganske spenstig av seg, og er faktisk ganske sjelden. Lakken er nemlig original, men selv en VW-entusiast kan slite med å finne denne i produktkatalogen. Fargens navn er like enkel og rett frem som bilen selv, nemlig «Light Blue Metallic», og denne kom kun på amerikanskproduserte Mk2ere, og kun i 1986.
- Kombinasjonen mellom farge, USA-produsert og simpelheten gjorde at jeg ikke kunne bygge om den veldig mye. Jeg ville bevare ting som gjør den spesiell, og jeg ville ikke gjøre om noe som ikke er reverserbart. En kraftig modifisering ville gjort at den mistet sitt enkle preg, forklarer 32-åringen.

Les også: Den styggeste Golfen noensinne

Planen var egentlig å registrere bilen det året den ble veteran, men studier og oppstarta av eget firma gjorde at planene måtte utsettes litt. I 2020 var det dog tid, og bilen ble godkjent slik den står i dag. Det er montert H&R Coilovers som er skrudd helt i bunnen. For å matche den senkede stilen er det montert et sett med OZ Turbo-felger på 7 x 15 foran med ET 33, og 8 x 15 bak, ET 20.
- Det var egentlig hjul jeg hadde bygget for en 80-talls Daihatsu jeg hadde, men da de passet så godt på Golfen som de gjorde så flyttet jeg de over, forklarer Eirik.
Andre ting som gjør Golfen ganske spesiell er den åpenbare USA-specen på frontlysene, og sidemarkeringslys.
- En ting jeg har latt være å gjøre noe med er den ødelagte lykterammen på den ene lykta foran. Forrige eier sa at absolutt alle maste om at han måtte fikse den, men litt for å bevare bilens historie, og litt for ren provokasjon beholdt han den slik. Jeg likte ideen, og måtte samtidig love å ikke røre den da jeg kjøpte bilen, så den skal få være som den er, gliser Smilden.

Teknisk sett er bilen også ganske urørt. Under panseret står en 1,8 liters rekkefirer, som er koblet opp mot nevnte 3-trinns automat. Motor har fått seg en bittelitt kvassere kam og den har uoriginal eksos som ble bygget i USA. Utenom det er det stort sett urørt. Langt fra en racer, men heller en cruise-bil full av sjarm!
- Det er ikke noe til kjøreegenskaper. Ingenting å kjøre svinger med, og en tretrinns slurekasse er ikke noe å skryte av heller. Men å putre av gårde for å kjøpe en is eller på handletur så er den fantastisk! Jeg fryktet da jeg tok den inn at det ble påkrevd å bygge den om til Europeisk spec, men med nye regler var det ingen problem å beholde den med sine amerikanske finurligheter, heldigvis, smiler 32-åringen.

Sjekk også ut: Lommeraketten – 1983 VW Jetta med Mk4 GTI-motor

Interiøret er også bevart i så å si original stand. Det er montert et to-eikers Porsche-ratt fra en 924, og ellers er cd-spilleren fjernet. Det tweed-aktige interiøret får en hvilken som helst dame over 70 til å sikle, og ellers er det overraskende godt ivaretatt innvendig. Faktisk har den kun gått 70 000 miles. Det betegnes vel ikke som «urørt», men den er langt fra oppbrukt også.
- Det vanskeligste med denne bilen er å holde seg i skinnet. Det er veldig enkelt å lukte på større modifiseringer, men jeg prøver å respektere snodigheten og originaliteten med bilen. Den er jo spesiell på mange måter, så da er det bedre å beholde den slik og heller skaffe noe annet om lysten for ombygging blir for stor. Det er det folk liker med den også. Man har sett det før, samtidig som man ikke helt har sett det før. Akkurat det gir den en liten nisje som få andre biler har, og er en vesentlig grunn til at den skal bli bevart slik. De eneste planene fremover er bare å holde den vedlike, så skal jeg bare få brukt den litt mer fremover, avslutter Smilden.