Gammel bil, moderne under
Eriks ‘Cuda kom til Sverige i 1973 da den var 3 år gammel og rullet på svenske veier som en relativt ny orginalbil frem til 1976 da Peter Götesson kjøpte den fra en bilforhandler i Falun. Det ble starten på et langt og hardt liv som streetrace-bil. Den ble bygd opp som en fullblods streetracer og herjet gatene i Stockholm med 426 Hemi motor, Dana 60 bakaksel, bur og fete bakhjul. Bilen ble lakkert i flere forskjellige farger. Deretter tok den en tur til Danmark, før den igjen havnet i Sverige.
- Den gangen var ikke disse bilene verdt stort, så det var en masse av originale deler som ble kastet, blant annet stålpanseret. Jeg oppdaget bilen på Mopar Sweden, som var et nettforum i internetts spede begynnelse på starten av 2000-tallet. Da den ble lagt ut for salg var jeg snar om å kjøpe bilen, forteller Erik som på det tidspunktet var tidlig i 20-årene.
Da Erik kjøpte bilen var den fremdeles satt opp for å kjøre dragracing, men den var blitt hellakkert av Peter Ericsson i Sverige en gang mellom 1988 og 1989, mer eller mindre slik den står i dag. Erik har i ettertid gjort sitt beste i å skaffe tilbake originale deler til bilen.
- Det er ikke så viktig for meg at bilen nødvendigvis er helt original, men jeg liker at den har et tilnærmet originalt utseende, slik at du ser endringene først når du ser nøye etter, sier Erik og fortsetter; det første jeg gjorde var å få senket den ned til normal høyde bak slik at den fikk mer den rette stancen da den hadde klassisk «mora» stuk med brede bakdekk, rumpa opp i været og smale front runners.