Tilbake til Renault. For å kjapt oppsummere er Renault 5 Turbo 2 en bil som ble bygget for rally, i det som udiskutabelt er rallyverdenens mest ikoniske periode. Gruppe B på 80-tallet. Renault tok da sin bestselgende småbil, og skapte et monster. Motoren ble flyttet bak setene, og for å gjøre plass til den, samt gi den nok kjøling, ble det bygget et vanvittig vulgært, svært og maksimalt 80-tallsstereotyp breddekit. Mekanikken ble naturligvis helt annerledes, med midtmontert motor, bakhjulstrekk, Alpine A310 bakstilling, 1,4 liters turbomotor, femtrinns manuell og nytt understell, for å nevne noe. De første 400 bilene ble laget som homologeringsbiler for å kunne delta i rally, før en ny versjon kalt «Turbo 2» ble produsert for gatebruk. Av disse ble 200 Turbo 2ere ble laget som homologeringsbiler for Gr. B, hvor Renault stilte med deres «Maxi Turbo», hvorav Henriks sorte bil nummer 149 av de 200. Til sammen ble det produsert 4987 eksemplarer av Renault 5 Turbo, om man regner med samtlige utgaver.
Se video fra Rudskogen med begge bilene:
Når det kommer til akkurat denne perlehvite Turbo 2en, så kom den til Norge fra Østerrike.
- Tidligere nevnte forrige eier dro nedover på tidlig 2000-tall for å kjøpe en helt annen bil. Da han ankom var bilen han egentlig skulle ha med hjem i mye dårligere stand enn hva som var annonsert. Det viste seg dog at selger ikke var hvilken som helst. Nordmannen ble tatt med til en feit villa, og det kom svært tydelig frem at selger hadde masse gromme kjøretøyer. Deriblant et påbegynt løpsbilprosjekt. En hvit Renault 5 Turbo 2. Man må jo få med seg noe hjem når man har reist så langt, så etter litt frem og tilbake med en litt motvillig selger, diskuterte de seg frem til en avtale på Renaulten, forteller Henrik.
Bilen var som nevnt et påbegynt prosjekt, og dermed ganske så nedplukket. Mange deler fulgte med, men det er også skaffet mye i ettertid.