Bilen Porsche skulle ønske de bygde – 1989 Porsche 911 «Safari 3.8»
Bilen Porsche skulle ønske de bygde – 1989 Porsche 911 «Safari 3.8»
Bilen Porsche skulle ønske de bygde – 1989 Porsche 911 «Safari 3.8»

Bilen Porsche skulle ønske de bygde – 1989 Porsche 911 «Safari 3.8»

Denne bilen startet sitt liv i 1989, og da som en alminnelig Porsche 911 Carrera C4. 964 om du vil. I dag er det en av landets mest spesielle kjøretøyer, og kanskje en av verdens mest gjennomførte ombygginger. Dette er Kyrre Birkelands Porsche 911 «Safari 3.8».

Kyrre er en 52 år gammel godgutt som vokste opp i Nittedal, før han så har bodd mesteparten av sitt voksne liv i Oslo. Nå har turen gått tilbake til Nittedal, og der holder han til med samboer, hennes to døtre og bikkje. Interessen for bil, og da spesielt Porsche, startet i ung alder for Birkeland. Man blir selvfølgelig glad av å se en Porsche, og på Europaturer med foreldrene gjennom Tyskland og Østerrike så var den tyske sportsbilen heller ikke et sjeldent syn.
- Jeg stoppet trutt og ofte for å kikke på de vakre bilene, til mine foreldres store fortvilelse. Siden den gang har 911 vært en drøm, og den drømmen ble realisert i 2018, da jeg kjøpte en forholdsvis ny 991 4S. Det var en veldig fin bil det, altså, men jeg kom på noen andre ideer da jeg tok den til hytta. For det første måtte jeg være veldig forsiktig langs den humpete veien med 911en. I tillegg fikk jeg akutt lyst til å kjøre langs de mange skogsveiene som var der ute. Jeg begynte å søke litt på nettet og fant fort ut at statene var veien å se, der det hadde blitt en større og større trend å få bygget om gamle 911er til Safari/Rally-biler. Et frø var sådd. Nå manglet bare resten, ler Kyrre.

Kun en av 29! Sjekk ut videoen på denne 2017 RUF CTR3 Club Sport!

Kyrre selv anser ikke seg selv som noen mekaniker, og når han i tillegg ønsket ideen sin så plettfri at det like gjerne kunne vært Porsche selv som hadde laget den, ble Porsche Classic Center Son kontaktet.
- Jeg la frem ideen min, og de trodde vel først at det hadde rabla for meg. De skjønte etter hvert at jeg mente alvor, og da var det bare å komme i gang. Vi ramlet over det som kunne starte som en donorbil, i form av en 1989 964 Carrera C4. Den var nedplukket og nylakkert, men i feil farge, så da var det bare å sende den rett tilbake inn i lakkboksen igjen. Jeg landet på 991 GT Silver for bilen. Det skulle dekor og masse annet på, så en litt nedtonet farge passet fint. Det var dessuten den samme fargen jeg hadde hatt på den forrige 911en min, forklarer Kyrre.

Bilen ble kjøpt i 2019, og byggingen startet umiddelbart. Men som vi alle vet kom en pandemi med de forsinkelser som den medførte. Kyrre hadde en ganske klar visjon om hva han ville at bilen skulle bli, men mye kom også underveis. En av de største utfordringene var å starte med nettopp en 964 C4. De fleste ombyggingene av disse 911ene er eldre, noe som gjør at det er enklere å jobbe med både ombygging av ramme og karosseri. For her er det mildt sagt lite som er urørt. Hele understellet er bygget om med nye spesiallagde coilovers, og rammen er komplisert utført for nok støtte og stabilitet, blant annet i hjulbuer og foran der det er plassert en vinsj. For å få vinsjen skjult bak skiltet var man nødt til å kutte i rammen, og bare det skaper enormt med følgearbeid. Men det fikk de til, og nå er det en helt funksjonell vinsj skjult bak skiltet. Bak har det kommet et avtagbart hengerfeste, originalt i fra Porsche, som selv Classic Center Son med sitt brede nettverk brukte sju måneder på å anskaffe. Man skjønner at et slikt prosjekt tar tid når små ting som dette tar opp så pass med tid!

Vanligvis er denne bilen ganske så smal av seg, men dette har definitivt endret seg. En av grunnene er at alle skjermer er byttet ut i bredere 964 Turbo-skjermer. Frontfanger, bakfanger og vinge er fra 911 SC RS. Den originale takluken er tettet igjen da det uansett er et Thule Canyon takstativ med reservehjul som er spesialtilpasset for å bli så lavt som det er med helt nye fester. Speilene er fra RUF SCR. Spesiallagde frontlykter med LED. Det samme med lyspoden på panseret. Baklysene er fra G-modellen som er eldre enn 964, og skvettlappene er, tro det eller ei, FIA-godkjente. Det sier seg selv at mye av dette er verken enkelt å få tak i, og er heller ikke bare å montere rett på bilen. Her er det time på time på time med justering og tilpasning. Imponerende nok har Porsche Classic Center Son faktisk fått sammen bilen på kun to år!

Se også vår video på Mikkel Christiansens RWB-Porsche

For det er ikke bare karosseri og utstyrsmessig at bilen virkelig står frem. Om du kjenner til modellen så er den allerede firehjulstrekk fra fabrikk. I tillegg hadde den forrige eieren fått boret opp motor fra 3,6 liter til 3,8. I ettertid har den også blitt overhalt, fått kvassere kam, og tunet til å gi mer dreiemoment enn toppfart, i tillegg til å være bygget for å tåle stor belastning. Paret med denne sitter det en 6-trinns manuellkasse fra RUF, som strengt tatt er den eneste av sitt slag.
- Ikke veldig artig når man trenger ny clutch eller svinghjul, men utover det er det en fantastisk kasse som jeg bare håper vil vare evig, ler Kyrre, og skyter inn:
- Her trumfer moment og bunndrag toppfart. Uten tvil. Jeg kjører på terrengdekk året rundt med makshastighet på 180 km/t, så jeg ønsker heller å ha momentet jeg trenger for å komme meg frem hvor som helst.

Felgene som står på er originale Fuchs på 7 x 16 tommer, og på sommer kjører Kyrre rundt på Michelin All terrain-dekk på 215/65-16 rundt om, mens vinterhjulene med pigg, også fra Michelin, måler 215/60-16. For det må skytes inn. Kyrre bruker bilen hele året, og tar den gjerne på jobb uansett om det er 30 varmegrader eller 30 centimeter snø ute. Selve definisjonen på «bilen er til for å brukes» som hylles herfra til månen. Eksosanlegget er fra Cargraphic og måler 3 tommer med rustfritt stål. Anlegget er utstyrt med fjernkontrollerte spjeld for å enten få mer eller mindre lyd, alt etter ønske. Bremser er faktisk urørte 964 skivebremser rundt om, men de holder ifølge Kyrre i massevis.

Mer Porsche? Bli med oss inn i Porsche-museet i Stuttgart

Du kan jo prøve å gjette om det er mye som er bygget om innvendig etter den kraftige listen så langt, eller? Selvfølgelig er det gjort mye her også. Om vi starter bakfra så er det bygget en liten «hule» hvor de mer eller mindre ubrukelige baksetene en gang stod.
- Her er det plass til litt bagasje, da det går bort masse plass på en 92 liter stor bensintank samt vinsj i fronten. Da var dette det eneste stedet, forteller Kyrre.
Under hyllen står det også en Webasto bensinsvarmer på 2000 watt, som varmer opp bilen temmelig kjapt de dagene det er kaldt ute. Et Heigo 4-punkts halvbur er på plass, og mellom stolene har det kommet et Stilo intercom-system med headset og volumjustering.
- Jeg har blant annet vært i Alpene med bilen, og på 3000 meters høyde, vinduer nede og AC-en slått helt av for å skåne motoren mest mulig, så var det veldig greit, eller rettere sagt helt nødvendig, å ha et intercom-anlegg for å kunne kommunisere med passasjeren, ler Birkeland.

Vi er langt fra ferdige innvendig. Her har det også kommet på plass et sett med Recaro Sportster CS-stoler, som er trukket om og har fått seg Porsche-logo i nakkestøtten ved hjelp av 3D-verktøy. Det er med andre ord ikke spart på noen ting her! Akkurat som setene er resten av bilen også trukket opp, og det er nye dørblader og nytt trukket dashbord. Alt i sort semska skinn. I midten har det kommet på plass et Porsche Classic Communication Management-system. Et moderne system som har alt i fra Apple Car play til navigasjon og Dab. Instrumentene er originale 964, men rattet er fra 993 GT2. Girspake kommer fra 993 RS, og firepunktselene er levert av Schroth Racing. Det er rett og slett så mye med denne bilen at man rekker nesten ikke sette pris på alt før noe nytt og spennende dukker opp!

For selv om vi har nesten hastet oss gjennom mye av det bilen har å by på, så er vi langt fra ferdige. Vi skal inn på detaljene man finner. Vi starter med Dekorstripen i frontruten. «Fuck Cancer». Budskapet er enkelt og sier seg selv. Den rosa sløyfen finner du også rundt instrumentpanelet inne i bilen.
- Jeg har mistet for mange av mine nærmeste til denne sykdommen, så jeg har et sterkt hatforhold til den, påpeker en ydmyk Birkeland, og fortsetter:
- Det har også en innvirkning på grunnen til at jeg har nummer 18 på bilen. Hun jeg var gift med før var født 18. april, døde av kreft 18. februar, i 2018. Da ble det et 18-tall på bilen til minne og støtte til henne og de rundt.
Sykdommen har også innvirket valget av dekor på bilen. For skulle man kjørt tidsriktig så hadde man kanskje gjort bilen blå og hvit i Rothmans-dekor, men det var noe med «Fuck Cancer» og reklame for sigaretter som ikke harmonerte så bra sammen. Da landet Kyrre heller på Martini-dekaler, men ganske nedtonet for å ikke skrike for høyt fra en bil som allerede krever sin dose oppmerksomhet. Svart panser er selvfølgelig på plass, slik en rallybil skal ha. Bak der man vanligvis kan lese «Turbo» eller «Carrera» har Kyrre fått ordnet med «Safari 3.8» med Porsche-font i stedet.
- Jeg måtte ha en liten tvist på det. Bilen er jo en safari og eventyr-bil, så at Safari-navnet kom i Porschefont bak var bare på sin plass, synes jeg. Det skal se ut til at dette er noe Porsche selv kunne ha produsert, og det synes jeg vi har klart, smiler 52-åringen.

Bilen sto ferdig i 2021, i den grad man kan si at slike biler blir «ferdige». Den var i alle fall klar til å tas på veien for å finne babyfeil, og eventuelle småting man ville rette på.
- Under byggeprosessen var jeg både i Son og veldig på over e-post. Resultatet er jo helt sjukt. Man kan egentlig kalle det en prototype mer enn noe annet. Den kjører utrolig godt, og den er stram på styringen. De få andre som jeg kjenner godt og stoler på som har fått prøvd den sier det samme, og de er i alle fall sikre på at det blir deres eneste gang at de setter seg opp i en 911! Ikke alle er utelukkende positive til bygget dog. Det har vært en del eder og galle, spesielt under idemyldringen og byggeprosessen, men når bilen nå er ferdig er de aller fleste svært positive til bygget. Spesielt når jeg får med meg campingvogna bak. Det er det mange lange blikk, ler Kyrre.

For turer har det ikke manglet på, og det høres ikke ut som det blir noe problem med det fremover heller.
- Vi har den nevnte turen til Alpene, og jeg har ellers vært rundt om i Norge også. Telemark, Vestlandet, både sommer høst og vinter. Veldig gøy! Ellers blir det litt småfiksing med bilen fremover. Nytt takstativ skal på plass slik at jeg kan bytte litt med det som er der nå. Et nytt stativ må kunne holde ski bedre til jeg skal i bakken. Ellers har jeg skaffet et nytt motorlokk med bare en liten ducktail, bare for å teste litt frem og tilbake. Man må prøve litt forskjellig, for som nevnt så blir man aldri helt ferdig med en slik bil, forklarer Kyrre.

Denne bilen er rett og slett noe helt eget. Kyrre var forut sin tid, for nå 4-5 år etter at han kom med ideen om en Safari 3.8 har Porsche selv lansert planene om sin egne 911 Dakar. En bil som er langt i fra like røff som Kyrres fantastiske bygg. At den i tillegg brukes vinter som sommer med en smilende Kyrre bak rattet er intet annet enn inspirerende. Her er det bare å ta lærdom! Vær kreativ. Tenk annerledes, og ikke minst, bruk bilen!