Ofte er det små tilfeldigheter som kan føre til en episk bils fødsel, og det gjelder i høyeste grad når vi snakker om BMW 507. Det skyldtes i hovedsak en mann: Maximilian Edwin Hoffman, eller Max Hoffman som han ble kjent som. Han var en New York-basert importør av ulike europeiske biler (som oftest av den kostbare sorten) til USA på femtitallet, og han visste hva den amerikanske kjøpergruppen ville ha. Det førte til at han både pushet på Mercedes-Benz for å sette 300SL i serieproduksjon, og at han foreslo for Porsche at en enkel ribbet Speedster-versjon av 356 ville slå an i USA.
Hans antagelser slo til, og han foreslo også for BMW at de burde lage en sportslig roadster-versjon av 501 og 502, som kunne passe inn i det åpne markedet mellom den dyre Mercedes-Benz 300SL og de billige britiske sportsbilene fra MG og Triumph. BMW tente på ideen, men de første designskissene fra Ernst Loof falt ikke i smak hos Hoffman. Imidlertid var Hoffman blitt kjent med en lovende designer med en fortid i Studebaker - Albrecht von Goertz – og Hoffman pushet på for at Goertz kunne få jobben med å tegne den nye sportsbilen.