• Artikler
  • Podcast
  • Kalender
  • Garasjen
  • Om
  • Blogg
Bli medlem
Bilhobbyen på sitt beste: Retromobile 2024!
Bilhobbyen på sitt beste: Retromobile 2024!
Bilhobbyen på sitt beste: Retromobile 2024!
Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Bilhobbyen på sitt beste: Retromobile 2024!

Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Publikum valfartet til den legendariske Retromobile-messen i Paris, og de fikk virkelig valuta for pengene. Se billedkarusell nederst i artikkelen.

For den som måtte tro at bilhobbyen står i fare for å svinne hen, er det bare å ta turen til Retromobile for å bli overbevist om det motsatte. I fjor kom det 125.000 tilskuere til messen, og jeg forventer at årets tall ligger rundt det samme. I tillegg er aldersspennet fint fordelt. Javisst er det mange menn 50 pluss, men det er også enorme mengder folk i aldersgruppen 18-30. Utvalget biler var massivt, og ingen messe i verden kan som Retromobile levere biler som du aldri har sett før (og aldri kommer til å se igjen). I år var det fokus på at MG fylte 100 år, med flere herlige høydepunkter, inkludert rekordbilen EX181 som var selve posterbilen for messen. I tillegg feiret man Paris-Dakar med flere heftige biler fra rallyets historie, samt feiring av racerbanen Monthlery som feirer 100 år i 2024. Man hadde klart å spore opp flere fantastiske one-off bygg laget for fartskonkurranser og rekorder på Monthlery som forbløffet de besøkende. Fantastisk! Pansermuseet i Saumur var som vanlig på plass, og de store auksjonshusene kunne stolt vise frem den ene mer fantastiske perlen enn den andre. I billedgalleriet kan du se en bitte liten brøkdel av noen av alle godbitene på messen, mens det de neste dagene vil komme flere saker fra messen, som topp 10 til en hyggelig pris, samt andre kåringer, og med egne artikler for noen av de mest spennende objektene. Retromobile er bilhobbyen på sitt beste!


Amerikansk bil er populært i Frankrike, og Mustang og Corvette er de to store favorittene.
Amerikansk bil er populært i Frankrike, og Mustang og Corvette er de to store favorittene.
1935 Voisin C28 Aerosport prototype, som ble realisert ferdig i 2014 av restaureringsfirmaet Tessier.
1935 Voisin C28 Aerosport prototype, som ble realisert ferdig i 2014 av restaureringsfirmaet Tessier.
Renault hadde den grommeste standen av alle med ulike rekordbiler, samt et rekordfly. Til venstre ser vi Riffard Tank 4CV fra 1956.
Renault hadde den grommeste standen av alle med ulike rekordbiler, samt et rekordfly. Til venstre ser vi Riffard Tank 4CV fra 1956.
Fra Renaults mesterstand. Bilen er Etoile Filante med gassturbin som kjørte 308 kmt på Bonneville i 1956. Flyet er en rekreasjon av Caudron-Renault Rafale C.460 som satte fartsrekorder i 1934.
Fra Renaults mesterstand. Bilen er Etoile Filante med gassturbin som kjørte 308 kmt på Bonneville i 1956. Flyet er en rekreasjon av Caudron-Renault Rafale C.460 som satte fartsrekorder i 1934.
Å være på bilmesse i Frankrike er koselig, enkelt og greit.
Å være på bilmesse i Frankrike er koselig, enkelt og greit.
TIl årets messe hadde motorsykler fått et eget område. Her Christian Sarron sin 1989 Yamaha YZR500.
TIl årets messe hadde motorsykler fått et eget område. Her Christian Sarron sin 1989 Yamaha YZR500.
Retromobile byr på enorme mengder fantastisk bilkunst fra øverste hylle.
Retromobile byr på enorme mengder fantastisk bilkunst fra øverste hylle.
Paris-Dakar ble feirete med flere tøffe godbiter, som denne superbarske 1989 Peugeot 405 T16.
Paris-Dakar ble feirete med flere tøffe godbiter, som denne superbarske 1989 Peugeot 405 T16.
Pegaso er for feinschmeckere. 1952 Z102 bygget for Le Mans og 1952 Z102 Berlinette Barcelona i grønt.
Pegaso er for feinschmeckere. 1952 Z102 bygget for Le Mans og 1952 Z102 Berlinette Barcelona i grønt.
Perry Thomas kjørte denne Leyland med 7,3-liters rekkeåtter i den legendariske fartsduellen mot Fiat Mefistofele da Monthlery-banen ble innviet i 1924.
Perry Thomas kjørte denne Leyland med 7,3-liters rekkeåtter i den legendariske fartsduellen mot Fiat Mefistofele da Monthlery-banen ble innviet i 1924.
Messens absolutte høydepunkt for mange, og selve posterbilen for messen. Den berømte MG EX181 bygd for å sette fartsrekorder, med en trimmet 1500 ccm MGA motor med kompressor som ga 290 hk.
Messens absolutte høydepunkt for mange, og selve posterbilen for messen. Den berømte MG EX181 bygd for å sette fartsrekorder, med en trimmet 1500 ccm MGA motor med kompressor som ga 290 hk.
I 1957 kjørte Stirling Moss 395 kmt med bilen på Bonneville, og med motoren på 1506 ccm klarte Phil Hill 410 kmt i 1959. 410 kmt med bare 300 hk er helt spinnvilt!
I 1957 kjørte Stirling Moss 395 kmt med bilen på Bonneville, og med motoren på 1506 ccm klarte Phil Hill 410 kmt i 1959. 410 kmt med bare 300 hk er helt spinnvilt!
Prins Bira sin herlige 1937 Delage I5 S8 med 1,5-liters rekkeåtter på 170 hk med kompressor.
Prins Bira sin herlige 1937 Delage I5 S8 med 1,5-liters rekkeåtter på 170 hk med kompressor.
Pansermuseet i Saumur har alltid med noen godbiter til Retromobile, og blant årets tre kjøretøyer fant man denne Scammell SV2S 6x4 med 102 hesters diesel. Med en vekt på 8,5 tonn var topphastigheten 39 kmt.
Pansermuseet i Saumur har alltid med noen godbiter til Retromobile, og blant årets tre kjøretøyer fant man denne Scammell SV2S 6x4 med 102 hesters diesel. Med en vekt på 8,5 tonn var topphastigheten 39 kmt.
Mercedes-museet hadde med seg denne 1953 300 SL med kallenavnet Hobel. En forbedret utgave av racingversjonen fra 1952, og et viktig skritt mot den ferdige produksjonsutgaven i 1954.
Mercedes-museet hadde med seg denne 1953 300 SL med kallenavnet Hobel. En forbedret utgave av racingversjonen fra 1952, og et viktig skritt mot den ferdige produksjonsutgaven i 1954.
Legenden. Myten. Ikonet. RUF CTR Yellowbird. Dette er prototypen som stod på RUF sin stand.
Legenden. Myten. Ikonet. RUF CTR Yellowbird. Dette er prototypen som stod på RUF sin stand.
Marlboro reklame er alltid tøft, som her på denne 1997 Porsche 911 GT1 Evo, som deltok  i sportsvogn VM i 1997 og 1998.
Marlboro reklame er alltid tøft, som her på denne 1997 Porsche 911 GT1 Evo, som deltok i sportsvogn VM i 1997 og 1998.
Matra Bagheera er man garantert å se på Retromobile hvert år.
Matra Bagheera er man garantert å se på Retromobile hvert år.
Mektigst av dem alle. Den fantastiske rekreasjonen av Armand Esders sin 1932 Bugatti Royale som ble designet av Jean Bugatti.
Mektigst av dem alle. Den fantastiske rekreasjonen av Armand Esders sin 1932 Bugatti Royale som ble designet av Jean Bugatti.
Ferrari 250 GTO inspiseres av en nysjerrig gjest.
Ferrari 250 GTO inspiseres av en nysjerrig gjest.
En superflott 1965 Lamborghini 350GT med karosseri fra Touring og en herlig bronsefarge som gir aluminiumskarosseriet ekstra glød.
En superflott 1965 Lamborghini 350GT med karosseri fra Touring og en herlig bronsefarge som gir aluminiumskarosseriet ekstra glød.
Fransk herlig raritet. 1953 Panhard Riffard som med tosylindret 744 ccm motor klarte 201 kmt.
Fransk herlig raritet. 1953 Panhard Riffard som med tosylindret 744 ccm motor klarte 201 kmt.
Et herlig italiensk trekløver. En Maserati Quattroporte ombygd til brannbil for bruk til rask utrykning under F1-løp, en 1975 Alfa Romeo Tipo 33 og en aldeles smellvakker 1957 Abarth 750 Zagato.
Et herlig italiensk trekløver. En Maserati Quattroporte ombygd til brannbil for bruk til rask utrykning under F1-løp, en 1975 Alfa Romeo Tipo 33 og en aldeles smellvakker 1957 Abarth 750 Zagato.
Fransk duo. 1953 DB som kjørte Le Mans og Peugeot 404 Coupe med 2,1-liters diesel som satte en mengde rekorder på Monthlery i 1965.
Fransk duo. 1953 DB som kjørte Le Mans og Peugeot 404 Coupe med 2,1-liters diesel som satte en mengde rekorder på Monthlery i 1965.
Det simpelthen florerte av nydelige Ferrarier på Retromobile - som man aner på dette bildet- med min personlige favoritt fremst i bildet 1953 375 MM Pinin Farina Spider.
Det simpelthen florerte av nydelige Ferrarier på Retromobile - som man aner på dette bildet- med min personlige favoritt fremst i bildet 1953 375 MM Pinin Farina Spider.
Det var en god del nyere superbiler å se på messen, som denne McLaren Speedtail.
Det var en god del nyere superbiler å se på messen, som denne McLaren Speedtail.
De Tomaso Mangusta i oransje er tøft, og i bakgrunnen ser vi en herlig Iso Grifo og en nydelig Lamborghini Jalpa.
De Tomaso Mangusta i oransje er tøft, og i bakgrunnen ser vi en herlig Iso Grifo og en nydelig Lamborghini Jalpa.
Det blir ikke kulere transport til racerbanen enn dette. Ecurie Ecosse sin Commer TS3 frakter med D-Type på øverste plan og en C-Type nedenfor.
Det blir ikke kulere transport til racerbanen enn dette. Ecurie Ecosse sin Commer TS3 frakter med D-Type på øverste plan og en C-Type nedenfor.
Det blir ikke så mye mer stilfullt enn dette. En aldeles praktfull 1958 Ferrari 250 GT California Spyder LWB.
Det blir ikke så mye mer stilfullt enn dette. En aldeles praktfull 1958 Ferrari 250 GT California Spyder LWB.
En Hotchkiss AM80 som satte en mengde fartsrekorder på Monthlery med legendariske George Eyston bak rattet.
En Hotchkiss AM80 som satte en mengde fartsrekorder på Monthlery med legendariske George Eyston bak rattet.
Bli medlem i dag og få masse fordeler!
Bli med nå
Relaterte artikler

Refuel©2025

Refuel©2025
Konto Personvern Cookies