Billig-pickup som blir til en SUV – Skal Slate riste løs det amerikanske markedet?
Billig-pickup som blir til en SUV – Skal Slate riste løs det amerikanske markedet?
Billig-pickup som blir til en SUV – Skal Slate riste løs det amerikanske markedet?

Billig-pickup som blir til en SUV – Skal Slate riste løs det amerikanske markedet?

Kan bli kostende knappe 200.000 kroner etter insentiver!

Nye elbil-satsinger har blitt normalen de siste årene, men så langt er det ikke veldig mange som har hatt stor suksess. Nå er det Slate sin tur til å prøve seg. Det nye merket skal inn på markedet med ideen om å lage en back-to-basics elektrisk pickup, som også på enkelt vis skal kunne konfigureres om til en SUV. Den skal få hundrevis av tilleggsutstyr og alternativer, samt kanskje det beste av alt: en startpris på 290.000 kroner. En pris som kan gå helt ned til 212.000 kroner etter amerikanske insentiver.

Slate viste frem flere prototyper på et arrangement i Los Angeles nå nylig, og mens merket er nytt, så har den allerede seriøs finansiell støtte. Deriblant fra Amazon-sjef Jeff Bezos. En mann som jo må kunne sies å kan litt om business.

Merket beskriver sin nye satsing som en bil med blanke ark, og sådan er også modellen kalt noe så enkelt som «Truck». Pickupen vil bli tilgjengelig med to forskjellige batteripakker. En med 52,7 KWh og en rekkevidde på ca. 241 km, mens den andre en litt kraftigere 84,3 KWh med 386 km rekkevidde. Begge pakkene bruker en motor montert bak som produserer 201 hestekrefter. Truck vil komme med et plan på 1,5 meter, en trekkekapasitet på 453 kg, og en nyttelast på 635 kg. Pickupen måler 4,4 meter i lengde og i 1,8 m bredden.

Grunnen til at man skal kunne få denne bilen så billig er rett og slett fordi Slate planlegger å kunne selge bilen så standardisert som overhodet mulig, og heller la kjøpere velge i hundrevis av tilleggsutstyr som passer dem. Det betyr blant annet at den kommer kun med et dashbord med det grunnleggende. Et digitalt instrumentkluster og et ratt, stort sett. Vi skal så grunnleggende tilbake at basismodellen kommer med manuelle vindusruller. Det nærmeste man kommer et infotainment-system er den medfølgende mobilholderen. Alle biler kommer i grått, men skal ifølge Slate kunne folieres på en halvtime takket være sin enkle karosseriform. Til tross for at basisen er enkel, skal den være sikker. Den er dermed utstyrt med både traction control, ESC, automatisk nødbrems, airbagger, ryggekamera og automatiske fjernlys.

Så til det geniale. Ekstrautstyret. Her skal man kunne legge inn akkurat det man skulle ønske seg. Såpass at man skal kunne bygge om bilen både til å være takløs, men også til å bli en hel SUV. Man kan bestille komplett høyttaleranlegg med bluetooth. Bilen kommer med superkonvensjonelle stålfelger, men også her skal det være masse alternativer. Slate sier at mange av disse alternativene skal fint være mulig å skifte og bygge om på egen hånd, men at de også håper å kunne åpne forhandlere som skal kunne gjøre konverteringene for deg, om det er ønskelig.

Når kan man så begynne å se disse bilene? Slate bygger for øyeblikket en fabrikk i Indianapolis, Indiana, og håper å kunne levere de første bilene i fjerde kvartal i 2026. De håper å kunne bygge så mange som 150 000 biler i året de første årene, og allerede nå er det mulig å sette seg på en interessent-liste. Om dette blir en fadese eller noe som slår an blir spennende å se. Konseptet og ideen er i alle fall ikke av den dumme sorten, om du spør undertegnede!

Se Slate sin presentasjon av bilen her: