Den billige innstegsmodellen har vært viktig for både bilmerker og nybilkjøpere i årtier, men nå står den i fare for å bli utryddet. Dette fordi elbiler er så mye dyrere å produsere enn biler med forbrenningsmotor, ifølge flere høytstående sjefer i Stellantis.
- Det er en reell trussel at elektrifisering har økt prisen på biler så mye at folk ikke har råd til biler lenger. Det er en ekte trussel som ikke bare angår Citroën, så vi er stadig mer oppmerksomme på dette, fortalte Arnaud Ribault, sjef for Citroën Europa, til britiske Autocar.
Citroën er et bilmerke som tradisjonelt har levert mange rimelige innstegsmodeller, og deres C4 crossover starter på 22.900 Euro med tresylindret forbrenningsmotor, og 35.300 Euro som ren elbil. Det er en dramatisk prisforskjell, og for fabrikantene vil problemet forverre seg all den tid bilene stadig må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav. Dette går spesielt ut over de rimelige bilene, for i motsetning til dyrere biler hvor fabrikantene kan dekke inn slike kostnader i form av mye ekstrautstyr, så handler jo en billig bil om lite utstyr. Da står fabrikanten bare igjen med et valg for å dekke inn kostnadene, og det er å legge på prisen. Som igjen fører til at salget naturlig nok går ned, og derfor ser man at biler som Citroën C1, Peugeot 108 og Renault Twingo nå er i ferd med å pensjoneres for godt uten noen avløsere i sikte.