Bimmer i rødt, hvitt og blått – 1991 BMW 320i ombygd til M3
Bimmer i rødt, hvitt og blått – 1991 BMW 320i ombygd til M3
Bimmer i rødt, hvitt og blått – 1991 BMW 320i ombygd til M3

Bimmer i rødt, hvitt og blått – 1991 BMW 320i ombygd til M3

Ombygd til M3, ikonisk løpsdekor og vanvittig fet stance på en og samme bil. Da snakker vi grom kjerre!

I dag går turen til Hustad. Et kvarter vest for Atlanterhavsveien og en halvtime nord for Molde. Vi er med andre ord i dypeste BMW-land, og bilen vi skal se nærmere på i dag er naturligvis nettopp det. En hylgrom BMW. Men ingen hvilken som helst BMW. Her snakker vi gromme deler og en blanding av stilarter som til sammen blir en fantastisk mix!

Ikke overraskende er det også her bileier Eirik Villa Gammelsæter kommer fra. Han er 21 år gammel, jobber i dag i anleggsbransjen, men skal tilbake på skolebenken til høsten igjen.
- Jeg har vokst opp rundt gamle BMWer. Både min far og min onkel har hatt mange fete BMWer gjennom hele min oppvekst, og det har jeg nok blitt litt miljøskadet av. De holder stødig fart den dag i dag i form av å ha hver sin E34 M5. I tillegg er det jo som du sier. Vi er i BMW-land, så det legger heller ingen demper på interessen akkurat, ler Eirik.
Det høres vel egentlig ut som at 21-åringen aldri hadde noe valg. Spesielt når han forteller at hans første bil fikk han teknisk sett som toåring. Da en gammel Boble.
- Helt siden 13-årsalderen har jeg hatt masse forskjellige biler. Bruksbilen da jeg ble 18 var en E46 328 Coupe. En bil jeg har enda, men som nå har blitt satt i garasjen for å bygge driftebil av. Ellers har jeg også fulgt familieoppskriften og skaffet meg en E34 M5 selv også, så det er mer enn nok å holde på med, smiler Gammelsæter.

Les også: Her er historien bak BMWs racingfarger

For ganske presist tre år siden sto egentlig Eirik i en ganske lik situasjon som nå nylig. Han jaktet en E34 M5. Han hadde også funnet en, men på grunn av en selger som var noe treg på salgsavtrekkeren så ble det et par runder på Finn på mellomtiden.
- Jeg var med en kompis en kveld da vi så denne bilen, og vi var ganske enstemmige om at den var av det kulere slaget. «Skal jeg bare kjøpe den, da?» spurte jeg, egentlig litt flåsete. Men jo da, det ene førte til det andre. Jeg ringte på bilen, og tre dager senere var vi på vei til Oslo for å hente den. Da vi kom ned, var jeg aldri i tvil. Den var utrolig kul, så en handel ble gjort. Først etter omregistreringen spurte selger om hvor gammel jeg var. Da jeg sa jeg var 18 ble han litt skeptisk, men papirene var stemplet og i orden, så det fikk være nå hans problem, ler Eirik.

Over til bilen. Denne er importert til landet i 2001, og var da en 1991 BMW 320i. Snaue ti år og flere eierbytter senere skal den dog få en skikkelig oppkvikker. Da ble det handlet inn en komplett M3 donorbil fra England, og omtrent alt av deler ble flyttet over til denne. I tillegg fikk den også den ikoniske Warsteiner-liveryen inspirert fra DTM, hvor M-stripene er lakkerte, og logoene rundt er korrekte og plassert likt som på de gamle løps-bilene. Denne generasjonen M3 var de første som fikk sekssylindrede motorer, og akkurat denne bilen fikk en S50 3,2 liter selvpustende rekkesekser med fullsmidd innmat som yter 320 hestekrefter. Sekstrinnskassen ble også med over, og understellet ble oppgradert med Vogtland coilovers. Det betyr også 315 mm skivebremser foran, og 312 mm bak, samt McPherson-stag i understellet. Den sto også på stilmessig riktige Kerscher tredelte felger, men som du kanskje ser så har det blitt endret litt på bilen siden Eirik kjøpte den.

Se også video: Verdens råeste E36 Compact?

- Bilen ble altså kjøpt i 2021. Jeg falt for utseendet og stuket. Sedan-karosseri med tidsriktig livery, og i tillegg bygget om med masse gromme M3-deler var bare helt perfekt, forklarer Gammelsæter.
Dette ble dermed hans første rene entusiastbil etter han fikk kortet, og man kan vel trygt si at Eirik hadde den grommeste kjerra på skole-parkeringen denne våren. Fornøyelsen med bilen skulle dog kun vare i ni korte dager.
- Da var det en av våre firbeinte venner, i form av en hjort, som valgte å avslutte tiden sin her på jorden ved å hoppe inn i veibanen og rett i fronten på BMWen. Det førte til skader på panser, dør, framskjerm og fanger. Det var lite å redde fra det gamle, så det måtte skaffes nye deler. Jeg hadde heldigvis en kjenning på et lakkverksted i nærheten her som kunne ta på seg jobben, men å jakte nye deler tok tid. Både fordi det er noe spesielle deler, men også for å finne bra erstatninger i god tilstand. Det ble vel kjøpt inn fire forskjellige dørhandtak før vi fant et som var bra nok. Bilen ble stående fra mai til august, men i det minste vet jeg at det ble gjort en grundig jobb og at bilen er så god som ny nå, sukker Eirik.

Selv om bilen var oppe og gikk igjen så var ikke 21-åringen ferdig. 6-trinnskassen røyk ganske fort, og som erstatning fikset Eirik en 5-trinns ZF-kasse fra en 3-liter M3, som skal være langt mer holdbar. For å få både race- og stance-stuk så kom det også på plass et komplett luftfjæringssystem i form av Airlift Performance 3P. En monteringsprosess som ifølge eieren selv gikk ganske fint, sett bort fra at han måtte lage egne gjenger for å få skrudd opp belgen bak. Kerscher-felgene er både lekre og tidsriktige, men de trenger litt kjærlighet for å få standen Eirik ønsker seg. Dermed har det i mellomtiden kommet på et sett M Contour-felger som langt fra gjør bilen noe mindre frisk. Disse måler 17 x 8,5 foran og 17 x 10 bak, med 215/40 dekk bak og 205/40 foran.

Innvendig er også det meste plukket fra den gamle M3en, men den er også videreutviklet. Heftige bøttestoler med firepunkts seler, nytt dashbord og M-Tech 2-ratt er noen av høydepunktene.
- Også måtte jeg jo ha noen Warsteinere liggende mellom setene. Disse fikk jeg faktisk av en fisker som jeg tilfeldigvis møtte på Gatebil. Han hadde tatt de med over grensa via båten han jobbet på, og han syntes bilen var så steike kul at jeg bare måtte få meg noen pilsnere i riktig merke, ler Eirik.
Den tilfeldige fiskeren er ikke den eneste som liker bilen. Den får gode skussmål uansett hvor Eirik drar, og flere priser på Gatebil-arrangementer er fysiske beviser på at 21-åringen ikke farer med falsk tunge.

Noe annet som imponerer er kjøreegenskapene. Luftfjæring går ofte utover kjøreytelsen, men også disse systemene begynner å bli skikkelig bra.
- Den ligger veldig fint på veien, og luftfjæringen imponerer meg skikkelig! Mange er skeptisk til disse systemene, men jeg må si at dette fungerer knallbra. Etter ombyggingen ligger bedre enn på veien enn med coiloversene, og på den hardeste innstillingen blir bilen pinne stiv. Jeg har fått brukt bilen på bane en gang så jeg kunne legge den litt sidelengs, og det var null problem. Det blir vel ikke bedre enn både egenskaper og stil i ett og samme oppsett? Smiler Gammelsæter, og legger til at bilen brukes mye:
- Den har vel blitt brukt langt mer enn jeg hadde planlagt. Den er stort sett på veien så lenge det ikke er saltet.
Dette hylles naturligvis. Hvor mange har ikke blitt bilinteresserte av «den kule bilen til naboen» eller «den jeg så parkert utenfor X-sted på vei til skolen hver dag»?

Se også video: 2003 BMW 330 CD med Pandem-kit og luftsenk!

Både utseendemessig og mekanisk er bilen nå akkurat slik Eirik vil ha den. Det er kun bagasjerommet som skal ryddes litt opp i for å få et stilrent uttrykk på lufttanker og kompressor-oppsettet. Til tross for dette vurderer han nå å selge herligheten.
- Grunnen er enkel. Jeg har skaffet meg en E34 M5, slik som pappa og onkel. Det har alltid vært drømmebil numero uno. I tillegg har den historie innad i familien. Min far eide bilen da jeg var 3 år. Så ble den solgt, men han kjøpte den tilbake igjen 10 år senere. Nå har jeg fått kjøpt den fra han igjen, så det er den som skal få kjærligheten og økonomisk oppmerksomhet fremover. I tillegg har jeg driftebilen som skal finansieres, og oppå det igjen så skal jeg studere til høsten, som fører mildt sagt til noe mindre penger inn på bok hver måned enn i dag. Da blir det kanskje litt drøyt med to M-biler i tillegg til banebilprosjekt samtidig, så da er det nok denne som må gå. Jeg har tenkt meg på GS-treffet i Bud nå i månedsskiftet, så her er det bare å komme bort og ta en nærmere titt om noen er interesserte, avslutter den hyggelige 21-åringen.