• Artikler
  • Podcast
  • Kalender
  • Garasjen
  • Om
  • Blogg
Bli med til giga-messen i Padova!
Bli med til giga-messen i Padova!
Bli med til giga-messen i Padova!
Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Bli med til giga-messen i Padova!

Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Den legendariske messen med nærmere 5000 biler ble avholdt for siste gang i år. Vi tok turen for å se på alle godbitene.

Siden 1983 har klassikermessen Auto e Moto d’Epoca i den nord-italienske byen Padova vokst seg større og større. En suksess som tilslutt ble messens bane. For 2022 ble det siste året for messen i Padova, etter å ha blitt avholdt der 39 ganger. På de 39 årene har 2.740.000 entusiaster funnet veien til messen, mens 84.500 biler har vært utstilt.

Men problemet med at messen har blitt fylt opp av stadig flere biler og stadig flere besøkende har medført at man har måttet lete etter nye lokaler, noe som betyr at messen flytter til Bologna fra 2023. Mario Carlo Baccaglini som er sjef for eventet uttaler:

In Bologna we’ll be able to develop new sectors which are fundamental for us. We’ll have a space for motorcycles comparable to that of cars, to bring the history and culture of two wheels to the fair. There is also space for the world of car racing, a sector that is attracting great attention at the moment. I’m sure that Auto e Moto d’Epoca will be able to achieve very high levels of quality in Bologna.

Av denne grunn så Refuels redaktør seg nødt til å ta turen til Padova, hvor 130.000 besøkende fant veien. For å forklare messen enkelt består den i hovedsak av to elementer. Mange deler til salgs (visstnok det største delemarkedet i Europa), og mange biler – hvorav det store flertallet – er til salgs. Når det gjelder deler er det meste sentrert mot FIAT og Alfa Romeo, og i litt mindre grad Lancia. Til disse merkene er det enormt mye å finne. For min egen del lette jeg etter fjærbein foran til min Maserati Biturbo, men det var bare å glemme. Vel, vel, bagasjen hjem ble i hvert fall lettere enn den ville ha vært hadde jeg funnet delene.

Når man snakker tusenvis av biler som er til salgs, så er det uendelig mye å drømme seg bort over. Har du stramt budsjett og ønsker å finne noe gøy til under 50.000 kroner fins det en myriade av Fiat Panda (men ytterst få Fiat Uno), samt flere representanter fra merker som Peugeot, Mercedes-Benz, Renault, BMW, Audi, VW, Citroën osv.

Blant de mer velkjente klassikerne har Porsche 911 som alltid en spesiell plass. Nå er det selvsagt ikke like mange 911 i Padova som i Essen eller i Stuttgart, men du drar uansett ikke fra Padova med et sterkt savn etter å se flere 911. For det er selvsagt mange av dem som det bør være (en svart Speedster var min favoritt), og interessant nok så det ut til å være flere 996 enn 993. Men 996 er jo ingen ung bil lengre, så det er kanskje ikke så rart allikevel.

Når det gjelder merker dro jeg hjem med et nyopprettet superpositivt inntrykk av Lancia. Ikke misforstå, jeg har alltid syntes Lancia har hatt en haug med drømmebiler, særlig Stratos og Delta Integrale, men det er først etter å ha gått og trålet ned hall etter hall i Padova det synker inn hvor enormt mange herlige modeller Lancia har. Og mange av dem er i et hyggelig prisleie. Jeg elsker Gamma Coupe som er aldeles nydelig, og siklet over utallige Fulvia-modeller. Men jeg digger også Kappa Coupe fra nittitallet, og etter å ha kjørt mye rundt i trafikken i Italia har jeg til og med fått veldig lyst på en Ypsilon! Alt av Lancia er fett! Rett og slett! 

Når det gjelder Maserati vet jeg at alt er fett, og jeg har enormt lyst på en Ghibli II. Men også en Quattoporte IV frister, eller en III for den saks skyld. Eller kanskje den nydelige Merak? Maserati har rett og slett enormt mange fristelser. Det var også mange flotte Rolls-Royce til salgs, og for den som liker klassisk rally var det mengder av godbiter å feste øynene på. I tillegg har man mengder av ulike Zagato-modeller som jo aldri blir feil uansett merke.

Jeg er alltid på jakt etter god lektyre på slike messer, og hos min favoritt-bokhandler (som til vanlig har tilhold i Brescia) søkte jeg etter bøker om Bristol. Der støtte jeg på Donald Osborne (kjent fra Jay Leno’s Garage) som fortalte at han lette etter bøker om Pegaso. To merker av det virkelig sjeldne slaget, det sier kanskje sitt om både Bristol og Pegaso at det ikke fantes et eneste eksemplar av noen av deres modeller på messen. Men både jeg og Osborne fant to bøker hver om merkene vi søkte. Jeg er jo også en stor beundrer av Marcello Gandini, og nylig ble det sluppet en flott 1/18 modell av Bertone Carabo som Gandini tegnet, så den måtte jeg simpelthen kjøpe.

Techno Classica i Essen byr kanskje på mer grensesprengende wow-biler til enorme summer, men til gjengjeld har Padova så uendelig store mengder italienske drømmebiler i det man kan kalle et realistisk prisleie. Og for en som syns Fiat, Lancia og Alfa Romeo er mer tiltrekkende enn VW, Opel, Audi og Ford så blir også de mer vanlige bilmodellene mer interessante enn i Essen. Men dette vil selvsagt variere etter ens egen personlige smak og behag.

Italiensk øl er godt, det samme er maten, og italienere er verdens triveligste folkeslag. De er sprudlende, utadvendte, gestikulerende og engasjerte, akkurat som bilene de lager. Ta turen neste år til Bologna og opplev gigamessen for deg selv. Det anbefaler jeg på det sterkeste. Forza Italia!

Klikk på billedgalleriet for å se noen av godbitene:

Plutselig inni en av brukthallene, dukker en vaskeekte Motori Moderni Formel 1 motor fra åttitallet opp.
Plutselig inni en av brukthallene, dukker en vaskeekte Motori Moderni Formel 1 motor fra åttitallet opp.
Tøff 1986 Peugeot 504 Pickup med fartstid i rallyløp, til salgs for 18.500 Euro.
Tøff 1986 Peugeot 504 Pickup med fartstid i rallyløp, til salgs for 18.500 Euro.
Porsche 356 så langt øyet rekker.
Porsche 356 så langt øyet rekker.
Trivelig 1982 Lancia Beta Trevi til salgs for 7000 Euro.
Trivelig 1982 Lancia Beta Trevi til salgs for 7000 Euro.
Samler du på Benetton-deler var dette mannen å besøke.
Samler du på Benetton-deler var dette mannen å besøke.
1964 VW Karmann-Ghia som stod til salgs for 36.000 Euro.
1964 VW Karmann-Ghia som stod til salgs for 36.000 Euro.
Skal det være en Eldorado Drink.
Skal det være en Eldorado Drink.
1972 Auto Union Munga hyggelig priset til 7000 Euro. Den ble solgt nærmest umiddelbart.
1972 Auto Union Munga hyggelig priset til 7000 Euro. Den ble solgt nærmest umiddelbart.
1970 Ford Mustang Convertible til 69.000 Euro, vitner om et prisbilde som ligger over det norske.
1970 Ford Mustang Convertible til 69.000 Euro, vitner om et prisbilde som ligger over det norske.
1977 Land Rover 109 til salgs for 38.000 Euro som påbegynt restaureringsprosjekt.
1977 Land Rover 109 til salgs for 38.000 Euro som påbegynt restaureringsprosjekt.
1995 Jeep Grand Cherokee V8 med 130.000 km på telleren, som var til salgs for 19.500 Euro. Litt stivt priset, men det stod også at prisen kunne diskuteres.
1995 Jeep Grand Cherokee V8 med 130.000 km på telleren, som var til salgs for 19.500 Euro. Litt stivt priset, men det stod også at prisen kunne diskuteres.
1992 Alfa Romeo 75 Twin Spark Quadrofoglio Limited Edtion, som var til salgs for 17.900 Euro.
1992 Alfa Romeo 75 Twin Spark Quadrofoglio Limited Edtion, som var til salgs for 17.900 Euro.
Alitalia-farger kan ikke bli feil, særlig ikke når man ser rallyikoner som dette på italiensk jord.
Alitalia-farger kan ikke bli feil, særlig ikke når man ser rallyikoner som dette på italiensk jord.
1992 Cadillac Allante til salgs for 18.500 Euro.
1992 Cadillac Allante til salgs for 18.500 Euro.
1995 Maserati Quattroporte IV med 2-liters V6 og 110.000 km på telleren til salgs for 15.500 Euro.
1995 Maserati Quattroporte IV med 2-liters V6 og 110.000 km på telleren til salgs for 15.500 Euro.
Citroën SM er kanskje aller nydeligst uten tak.
Citroën SM er kanskje aller nydeligst uten tak.
Den aller første Ferrari laget, 1947 Ferrari 125 Sport var lånt ut av Ferrari for messen.
Den aller første Ferrari laget, 1947 Ferrari 125 Sport var lånt ut av Ferrari for messen.
Det krydde av Lancia Gruppe B biler, og det kan man jo aldri bli lei av.
Det krydde av Lancia Gruppe B biler, og det kan man jo aldri bli lei av.
Delemarkedet retter seg mest inn mot Alfa Romeo og Fiat, men du finner også mye annet rart.
Delemarkedet retter seg mest inn mot Alfa Romeo og Fiat, men du finner også mye annet rart.
Det fine med Padova er at det er masse biler til salgs også i de mer realistiske prisklassene. Her en morsom Fiat Panda til 6500 Euro.
Det fine med Padova er at det er masse biler til salgs også i de mer realistiske prisklassene. Her en morsom Fiat Panda til 6500 Euro.
Brutus var på plass takket være museet i Sinsheim, og ble startet opp med jevne mellomrom.
Brutus var på plass takket være museet i Sinsheim, og ble startet opp med jevne mellomrom.
Fiat hadde med godbiter fra museet, som denne aerodynamiske Abarth-perlen.
Fiat hadde med godbiter fra museet, som denne aerodynamiske Abarth-perlen.
En Alfa Romeo Arna ser du ikke akkurat hver dag.
En Alfa Romeo Arna ser du ikke akkurat hver dag.
En av fire Fiat 850T busser med futuristisk look som Bertone bygde for Fiat, og som ble brukt til å frakte gjester rundt om på Fiats gedigne Mirafiori-fabrikk.
En av fire Fiat 850T busser med futuristisk look som Bertone bygde for Fiat, og som ble brukt til å frakte gjester rundt om på Fiats gedigne Mirafiori-fabrikk.
En ordentlig godbit. 1991 Peugeot 205 Rallye til salgs for 28.000 Euro.
En ordentlig godbit. 1991 Peugeot 205 Rallye til salgs for 28.000 Euro.
Farvel til Padova. Neste år blir det Bologna.
Farvel til Padova. Neste år blir det Bologna.
En sjarmerende Nash av edel 1958-årgang til salgs for 38.800 Euro.
En sjarmerende Nash av edel 1958-årgang til salgs for 38.800 Euro.
Her ser man tydelig hvor stor Ferrari V8 motoren var, som Lancia plasserte nedi sin Thema. Den vanlige 2-liters motoren til Thema ses bak Ferrari-motoren.
Her ser man tydelig hvor stor Ferrari V8 motoren var, som Lancia plasserte nedi sin Thema. Den vanlige 2-liters motoren til Thema ses bak Ferrari-motoren.
Får jeg den motoren til å passe inn i bilen min mon tro.
Får jeg den motoren til å passe inn i bilen min mon tro.
Herlig 1968 Lancia Fulvia til salgs for 22.000 Euro.
Herlig 1968 Lancia Fulvia til salgs for 22.000 Euro.
Leter du etter Alfa Romeo stæsj, er Padova svaret.
Leter du etter Alfa Romeo stæsj, er Padova svaret.
Marlboro-reklame er kanskje ikke politisk korrekt lengre, men du verden så tøft det ser ut på en Ferrari 308 GTB.
Marlboro-reklame er kanskje ikke politisk korrekt lengre, men du verden så tøft det ser ut på en Ferrari 308 GTB.
Heftig Peugeot 405 Mi16 Gruppe A fra 1988. Til salgs for 165.000 Euro.
Heftig Peugeot 405 Mi16 Gruppe A fra 1988. Til salgs for 165.000 Euro.
Modellbiler fins det enorme mengder av. Selv endte jeg opp med å kjøpe den grønne Caraboen på bildet.
Modellbiler fins det enorme mengder av. Selv endte jeg opp med å kjøpe den grønne Caraboen på bildet.
Nydelig Ducati moped.
Nydelig Ducati moped.
Nydelig 1971 Rolls-Royce Mulliner Park Ward til salgs for 55.000 Euro.
Nydelig 1971 Rolls-Royce Mulliner Park Ward til salgs for 55.000 Euro.
Planlegger du bobil-ferie til neste år, kan jo denne gamle Citroën-varianten være et alternativ.
Planlegger du bobil-ferie til neste år, kan jo denne gamle Citroën-varianten være et alternativ.
Nydelig 1972 Lancia Fulvia Zagato 1600 til salgs for 58.000 Euro.
Nydelig 1972 Lancia Fulvia Zagato 1600 til salgs for 58.000 Euro.
MV Agusta feirer 75 år, og det bør så absolutt markeres.
MV Agusta feirer 75 år, og det bør så absolutt markeres.
Når så du sist en Ferrario 500 Lucertola. Til salgs i Padova.
Når så du sist en Ferrario 500 Lucertola. Til salgs i Padova.
For deg som får høy puls og hjertebank av bil
Bli med nå
Jeg er allerede medlem
Relaterte artikler

Refuel©2023

Refuel©2023
Konto Personvern Cookies