Blocks nye beist, og alt om Gymkhana TEN
Blocks nye beist, og alt om Gymkhana TEN
Blocks nye beist, og alt om Gymkhana TEN

Blocks nye beist, og alt om Gymkhana TEN

.

The Hoonitruck

24. oktober ble Hoonigans splitter nye gymkhana-bygg lansert. Tidligere har vi vært vitne til en 2006 og 2009 Subaru Impreza WRX STI, 2011, 2012, 2013 og 2016 Ford Fiesta, en 1965 Ford Mustang og en 2016 Ford Focus RS RX. Samtlige biler ekstremt ombygd og spesialtilpasset for Gymkhana-kjøring, selvfølgelig. Mustangen, eller Hoonicorn, som de kaller den, er nok bilen som skiller seg mest ut. I alle fall frem til nå. Onsdag denne uka ble nemlig det splitter nye bygget for Gymkhana TEN lansert, og steike hvor kult det er! «Hoonitruck» er tilnavnet den hemmeligholdte bilen har fått. Dette er en heftig ombygd 1977 Ford F-150 pick up. Motoren på dette beistet er en 3,5 liter Ecoboost V6 Twin Turbo, med beskjedne 914 hestekrefter. Block forteller i annonseringsvideoen at dette var bilen han vokste opp med, og gjorde sin første burnout med. Gutta ble virkelig inspirert av Hoonicorn, og ønsket igjen å lage noe som ikke ser ut som en vanlig rallybil med kul dekor. Derfor gikk de så langt bort fra rallybil som de kunne. Det blir spennende å se Block utfordre seg selv med en mye bredere og lengre bil enn før, da denne står i sterk kontrast til de mer kompakte bilene som er blitt brukt tidligere.

Artikkelen fortsetter etter videoen.
The Hoonitruck annonseringsvideo:

Forventninger

Ken Blocks Gymkhana-filmer har vært en farsott på internett de ti siste årene med over en halv milliard visninger til sammen. Før året er omme vil den tiende filmen i verdens mest virale bilserie lanseres, og det vil skje via en dokumentarserie på Amazon Prime. Vanligvis har Block og Hoonigan-teamet hans kun gitt ut sine filmer på YouTube, med lite bakgrunnsstoff. Nå har de derimot laget en miniserie, «The Gymkhana Files», på 8 episoder med eksklusivt materiale hvor vi får bli med teamet bak kulissene fra innspillingen, samt en historisk gjennomgang av de første ti årene med Gymkhana-filmer. Lanseringsdatoen på serien er 16. november på Amazon Prime, og serien vil komme i to og to episoder frem til 7. desember, der vi får se Gymkhana TEN i sin helhet i siste episode. Også denne gangen lover gutta å ta nivået enda et hakk opp fra de foregående filmene, men kan de klare det også denne gangen?

«If this doesn’t break the internet, we’ve failed» - Ken Block

For hvordan skal man toppe Gymkhana 5, med de heseblesende hoppene i San Fransiscos famøse bratte gater? Eller Gymkhana 7 hvor den vilt ombygde 1965 Mustangen «Hoonicorn» brukes for første gang, hvor Block gjør smultringer rundt og under en hoppende hydraulisk lowrider i Los Angeles? Eller i Gymkhana 8 hvor det er et digert rullende fly som blir driftet rundt i Dubai? Svaret skal være: Fem forskjellige biler, deriblant den splitter nye Hoonitrucken, og fem unike lokasjoner spredt over to kontinenter. Dette til stor variasjon fra de tidligere utgavene hvor det mer eller mindre har vært en bil, og ett gitt område som lokasjon.

 

Artikkelen fortsetter etter videoen.
Gymkhana TEN trailer:

The Gymkhana Files

16. november er altså datoen hvor vi petrolheads får servert de første to episodene fra den flunkende nye serien. Denne vil gå eksklusivt på Amazon Prime. I annonseringsvideoen forteller Block om hva som gjorde at nettopp Prime ble riktig plattform å gå ut på. Han forteller at det også tidligere har vært mange selskap som har kommet med tilbud om lignende serier, men at de så langt har vært svært tilbakeholdne med hva som skjer bak kulissene.  Men nå har altså Prime fått tilgang til det svært spennende materialet. For første gang skal vi som seere få se hvordan filmene blir laget, i tillegg til hvilke utfordringer gjengen har både med bilene, stuntene, produksjonen og gjennomføringen, og hva som ligger bak en produksjon for å lage det mest underholdene en bilentusiast kan bevitne. Grunnlaget for det skal være at Block og teamet hans skal «endelig» ha fått et tilbud hvor de slipper å dramatisere det de gjør (mer enn det som faktisk skjer). Med Prime sin måte å produsere på får de være seg selv, og gjøre deres greie, som han sier, og legger frem de gamle Top Gear-guttas, «The Great Tour», som et godt eksempel på nettopp dette. For de som har sett dokumentarserien om fotballaget Manchester City som også ligger på samme portal, så vet vi at Prime har tilrettelagt alt for en råflott serie å nyte i høstmørket, uten at serien blir overdramatisert og kunstig. Vi ser i alle fall frem til ville stunts og hjulspinn med noe av de tøffeste bilbyggene man finner i moderne tid.


Artikkelen fortsetter etter videoen.
Trailer for Amazon Primes nye mini-serie «The Gymkhana Files», hvor Gymkhana TEN vil vises i siste episode, 7. desember. Sesongstart: 16. November:

 

Hva er greia?

Har du lest så langt, men klør deg fortsatt litt i hodet både hva gjelder hva Gymkhana egentlig er, og hvorfor denne Ken Block blir ofte nevnt i sammenheng med det, skal vi prøve å opplyse deg litt mer nå. Ordet Gymkhana stammer trolig fra det indiske ordet «gedkhana», som betyr «et område laget for ballspill». Senere betydninger har også vært «å samle seg for et arrangement», og ordet har også blitt brukt om et type hinderløp for hesteridning. Begge kan for øvrig brukes om vår favoritt type Gymkhana, altså bilkjøring. Den første videoen med heldrøy kjøring fra Ken Block og gjengen kom for over ti år siden, og etter det har Gymkhana levd som et slags søsterarrangement til ren drifting, hvor det også i senere tid har blitt arrangert konkurranser. Da kjører deltagerne på parallelle baner, eller på tid, men i motsetning til vanlig drifting så har man også hindre man må forsere, kjøre under, eller gjøre x-antall runder rundt før man kan fortsette. Det er rett og slett finessekjøring, der førerne må utføre 180 grader spinner, 360 grader spinner, smultringer i parkeringsbokser og ha høy fart, i tillegg til den tradisjonelle driftdelen. Rett og slett en hinderløype for bil. Bilene er selvfølgelig spesialbygde for denne grenen, med lette firehjulsdrevne biler med helt vill kraft under panseret.

Ken Block

Som du forhåpentligvis har fått med deg, er det Ken Block som i all hovedsak har gjort dette til en svær greie, med god hjelp av sine kolleger. Ken Block er en altmuligmann fra California, USA, som har en bakgrunn i blant annet WRC og Rallycross. Han blir ofte omtalt som en av de beste og mest vågale sjåførene i verden, noe som underbygges sterkt i Gymkhana-videoene hans. I tillegg har han deltatt mye annet innen ekstremsport, i form av både skateboard, snowboard og motocross. Ikke nok med det, men den nå 50-år gamle amerikaneren var en av oppstarterne og eierne av DC Shoes, som han nå har solgt seg ut av til fordel for sin nye merkevare «Hoonigan», som både konkurrerer i diverse billøp, men også da produserer innhold for motorentusiaster, deriblant Gymkhana-videoene.  

PS: Gymkhana TEN vil også bli lagt ut gratis på YouTube, 17. desember.

Den mest sette Gymkhana-videoen så langt, Gymkhana 5 fra San Fransisco: