BMW 328: Tidenes beste sportsbil?
Ikke rart man smiler bak rattet på en bil som denne
BMW 328: Tidenes beste sportsbil?

BMW 328: Tidenes beste sportsbil?

Den skapte konsernets rykte, var nydelig å se på og en drøm å kjøre. I tillegg vant den verdens hardeste landeveisløp, og førte også til at et av tidenes mest spennende bilmerker så dagens lys etter krigen.

Det kan fort bli en klisje, men i dette tilfellet er det ingen tvil: Denne bilen har det meste!

BMW 328 er simpelthen en av tidenes mest legendariske sportsbiler. Den kom til verden i en urolig tid på sent trettitall, da BMW som mange andre tyske konsern også hadde en fot inne i det våpentekniske kappløpet som fant sted da.

Men det hindret ikke BMWs mesteringeniør Fritz Fiedler fra å konstruere en simpelthen genial sportsbil. Den var liten og lett – LBH var 390/155/140 cm, mens vekten var 830 kg – og med en sterk 2-liters rekkesekser på 80 hk, matet til en firetrinns manuell gearkasse, ble bilen en rask maskin som umiddelbart meldte sin ankomst.

Den ankomsten fant sted på Eifelrennen på Nürburgring i 1936, hvor bilen vant 2-liters klassen. Året etter simpelthen herjet den i løpssammenheng, og vant over 100 klasseseire i ulike løp over hele Europa, inkludert det prestisjetunge RAC Tourist Trophy i England. Der vant den også sin klasse i 1938, men den tok også klasseseieren i Mille Miglia som var det aller gjeveste landeveisløpet man kunne vinne. I 1939 tok den klasseseier på Le Mans, før bilens aller største øyeblikk fant sted: 1940 Mille Miglia.

Mille Miglia ble først avholdt i 1927, og ble raskt ansett som den største utfordringen i motorsport.  Takket være BMW 328 sin robuste konstruksjon, lave vekt og glimrende kjøreegenskaper, kunne bilen kjøre fra langt mer motorsterke biler i feltet. Etter å ha tatt de fire første plassene i 2-liters klassen i 1938, klarte Fritz Huschke von Hanstein og Walter Bäumer i en BMW 328 Mille Miglia Touring Coupe å ta hjem sammenlagtseieren, en utrolig sterk prestasjon!

Med 464 biler produsert sammenlagt fra 1936-1940, kan man kanskje ikke si at bilen ble noen stor økonomisk suksess, men dens meritter på racerbanene sørget for å sette BMW på kartet. I tillegg var bilen aldeles nydelig å se på (karosseriet var tegnet av Peter Szymanowski), og i 1999 var bilen en av 25 kandidater i kåringen til «Århundrets bil» av et panel fylt med biljournalister fra hele verden.

Bilen du ser på bildene tilhører 328-entusiast Peter Mülder fra Tyskland (som også har kjørt det moderne gentlemans-løpet Mille Miglia med 328-biler), og har fullstendig dokumentert historikk fra bilen ble levert ny i 1938. Den første eieren bestilte med 100-liters bensintank, kontra standardtanken på 50 liter. Han fikk også installert racingbremser, samt at motoren ble installert litt lavere enn originalt med tanke på bedre kjøreegenskaper. Den framstår i dag som et smykke, og var en av 50 spesialinviterte biler på årets Concorso D’Eleganza Villa D’Este.

Det mest kuriose i historien om BMW 328 skjedde for øvrig etter krigen. Oppdelingen mellom de allierte førte til at fabrikken ble liggende i den nye sovjetiske sonen, og en dag i 1945 fløy representanter fra flyprodusenten Bristol dit i et bombefly (uten å ha noen som helst tillatelser for å fly inn i denne sonen). De tok med seg en BMW 328, samt en haug med tegninger, og aller mest oppsiktsvekkende: BMWs superingeniør Fritz Fiedler. Vel tilbake i England, startet Bristol og Fiedler på det som skulle bli til bilprodusenten Bristol. Da den første Bristol 400 ble lansert i 1947, var det ikke vanskelig å se BMW-linken, for bilen tok basis i motoren fra BMW 328 og rammen fra BMW 326, mens eksteriøret var påvirket av BMW 327. Alt sammen under ledelse av BMWs toppingeniør. En pirathistorie av beste sort får man si, selv om mange i nyere tid har sagt at historien langt fra var så spennende som dette. Fiedler selv returnerte for øvrig til Tyskland i 1950, og ble ansvarlig for modeller som 503 og 507, før han ble formann for BMW fra 1955-56. Han forlot BMW for godt i 1968, og døde i 1972.