BMW M02 – Klassiker med moderne effekt
Elegant
BMW M02 – Klassiker med moderne effekt

BMW M02 – Klassiker med moderne effekt

Det er solgt enorme mengder BMW 02, men Magnus Granbergs skiller seg ut i mengden.

BMW har oppgjennom designet noen helt utrolige biler. Fantastiske design med førerorienterte interiør, noe som igjen har gjort at de med stolthet har slått seg på brystet med slagordet «ren kjøreglede». Det har igjen ført til at de har fått en ganske stor og ganske hardcore kjerne med fans, som bygger de mest utrolige bygg. Svenske Magnus Granbergs BMW 2002 er et godt eksempel på dette.

Magnus ble smittet med BMW-interessen av sin far i barneårene, og har siden da vært fascinert av merket. Da han skulle kjøre opp var det ingen tvil om at det måtte bli BMW. I 1995 kjøpte han dermed denne BMW 2002. Budsjettet var som for en ung mann, relativt magert, så bilen var godt slitt og rustete. Magnus så ikke mørkt på dette, og sammen med sin far pusset de opp bilen. Magnus eide bilen frem til år 2002, da behovet for firehjulstrekk meldte seg. BMWen måtte vike til fordel for en annen tysk konkurrent med firehjulstrekk.

Angret seg
Det gikk ikke lang tid før savnet etter den gamle 2002en meldte seg, og selv om årene gikk, forsvant aldri tanken om BMWen. I 2010 fikk han endelig sjansen til å kjøpe den tilbake, og Magnus brukte sjansen sin godt. I tiden mellom han solgte den i 2002 og til da han kjøpte den tilbake i 2010, var det blitt en del forfall på bilen. Dessuten hadde den fått seg en liten kollisjonsskade som måtte utbedres. Magnus brettet opp armene og satte i gang. Bilen ble nok en gang restaurert. BMWen ble utstyrt med skjermbreddere og framfanger fra BMW 2002 Turbo og den ble lakkert med BMWs 354 Titan Silver. Understellet ble oppgradert til moderne standard med Öhlins R&T coilovere med Millway Motorsort tårnlager, BMW 2002tii bærearmer og Sellholm Tuning stabilisatorstag. Bremsene, som gjemmer seg bak et sett Alpinafelger som er bygd om av CR Custom Wheels til 17x8,5 og 17x9,5, er 320mm skiver foran og 280mm skiver bak med seksstemplet kaliper fra Tenaci. Det er også montert et hydraulisk håndbrekk. Dekkene er Nankang AR1 semislicks.

Se også: Lars Almlies BMW 2002

Magnus lot ikke noe være urørt, og han oppgraderte derfor også interiøret på samme måte som resten av bilen. Recarostoler fra BMW med tilhørende BMW M-belter ble montert, midtkonsollen ble trukket i skinn, en LCD-skjerm ble montert, Autometer-målere fikk sin plass, nye matter, en justerbar OBP pedalboks fra E36 samt et eldre MOMO-ratt ble montert. Alt dette førte til at han i 2019 vant en pris for jobben han hadde gjort på et treff arrangert av Bimmers of Sweden. Dette ble motivasjon til å ta bygget til nye høyder.

Les også: Slående vakker BMW 2002

BMW M02
Magnus drøm var kanskje BMW S14(motoren som sitter i E30 M3), men han endte til slutt opp på en 3,2 liters S54B32 fra BMW E46. Det er en lang mer kraftig motor enn S14, og har i motsetning til rekkefireren fra E30en seks sylindre. Dette byr på utfordringer i et så kompakt karosseri som 2002 er. For å få plass til motoren ble det derfor utført omfattende arbeid på torpedoveggen. Selv om de 338 hestekreftene denne motoren leverer originalt er mer enn nok i en så liten bil, var ikke Magnus helt fornøyd. Motoren her er nemlig utstyrt med smidde Wiseco-stempler, smidde Pauter råder, modifisert innsug, en Nuke Performance fuel rail med 790cc dyser og en større radiator. Det som kanskje er mest iøynefallende når du ser i motorrommet er traktene. Motoren er styrt av et datasprut fra MAXX ECU som igjen kan styres via LCD-skjermen som sitter i midtkonsollen. All denne effekten ville ha vært særdeles utfordrende for drivverket bilen ble levert med originalt i 1975, så det er selvfølgelig også oppgradert. Girkassa er en ZF BMW-kasse fra BMW 535d, med Tenaci svinghjul og clutch. Denne girkassa får selvfølgelig ikke plass i den lille bilen, så det krevde omfattende arbeid på girkassetunellen og gulvet. Lenger bak henger en BMW E36 M3 differensial.