BMW M1. En legende av en bil, og i mine øyne en av tidenes 10 vakreste sportsbiler. Jägermeister. En legendarisk tysk urtelikør som mange kanskje har hatt litt voldsomme opplevelser med, men som også har en av tidenes stiligste logoer, og med knalloransje dekor gjorde de alt fra NSU til Porsche supertøffe på racerbanen på 70-tallet.
Da skjønner du hvor dette fører. BMW M1. Jägermeister. Det må bli bra sammen, og bilen du ser på bildene vakte enorm oppsikt utenfor Villa Erba ved Como-sjøen da den stod parkert der i regi av BMW Classic. Men alt er ikke hva det synes som, og historien bak denne bilen er komplisert.
Vi får starte med produksjonsbilen. BMW M1 sin historie har vært gjenfortalt mange ganger, så for å ta en kort oppsummering: BMW bestemmer seg på syttitallet for å lage en sportsbil som kan slå Porsche 935 i Gruppe 5 racing. Man tar utgangspunkt i Paul Bracq sitt BMW Turbo konseptdesign fra 1972, som Giorgetto Giugiaro tar videre til det endelige M1-designet. Til å utvikle bilen og bygge den kontakter man Lamborghini, som gjør den nødvendige utviklingen av chassis og hjuoppheng i 1977/78. Men etter at noen prototyper har blitt bygget hos Lamborghini går merket konkurs i 1978, og BMW skjønner at bilene må bygges et annet sted. Det blir et lappeteppe av leverandører. I Italia støper TIR glassfiber-karosseriet, mens Marchese bygger chassiset, før Italdesign setter de to sammen. Deretter sendes bilene til Baur i Tyskland som installerer alt av BMW hardware, før ferden går videre til BMWs motorsportavdeling i München som tar den siste finpuss og kvalitetskontroll. Et forferdelig innviklet opplegg som er med på å forklare at en M1 ble en veldig dyr bil.