BMW med ny M-drømmebil?
BMW med ny M-drømmebil?
BMW med ny M-drømmebil?

BMW med ny M-drømmebil?

Fansen har lengtet siden M1 i 1978, men nå kan en ny Halo bil være på trappene fra BMW M avdelingen.

I fjor viste BMW fram det mange trodde var en ren konseptbil under Concours-utstillingen på Villa d’Este. Den het Skytop, og gikk litt under radaren hos mange, mye fordi folk flest ikke trodde den ville gå i produksjon. BMWs designsjef Adrian van Hooydonk fortalte meg imidlertid at den kunne bli satt i produksjon, hvis interessen var der. Og interessen, den var der! For Skytop går nå i produksjon i en liten eksklusiv serie på 50 biler, og det geniale med slike biler er at de ikke bare gir glede til oss bilinteresserte, men de gir også klingende mynt i kassen.

Ultra-lavserie eksklusive biler som dette kan man sette en høy prislapp på (Skytop er ventet å koste rundt 5 millioner kroner), samtidig som de gir særdeles god PR for merket. Når så BMW har fått 50 kunder for en slik bil, hvorfor ikke lage flere supereksklusive modeller? Som f.eks en ny Halo-bil fra M-divisjonen hos BMW. Er det en ting BMW-fansen har ønsket seg i årtier er det en ny moderne versjon av M1, som kan bli en Halo-bil av galaktiske dimensjoner. En Halo-bil er mer enn et flaggskip, det er en bil som imponerer og forbløffer folk gjennom design, teknologi, ytelser og prislapp. En bil som virkelig blir lagt merke til, og en bil som mest sannsynlig blir et ikon. 

I et intervju med AutoExpress delte Sylvia Neubauer (BMW M Vice President of customers, brand, and sales) noen av sine tanker rundt konsernets framtidige retning: “BMW’s strategy is to have a series of small-series additions that we offer to the markets. There will be something coming at Villa d’Este this year, and probably some future small-series editions with the ‘M’ designation.”

At BMW kommer med flere tøffe nyheter på årets Villa d’Este er allerede bekjentgjort, så AutoExpress pirket derfor borti dette med lavseriemodeller av M-modeller. Kunne noe slikt innebære en ny BMW M-modell inspirert av legendariske M1? Til det svarte Sylvia:  

“Definitely, such halo cars clearly position the brand. They make it very, very desirable. They have that positive spillover effect on the brand and on the product portfolio. You’re making a certain customer group very, very happy with these dream cars. Even those that cannot afford the car admire the brand. This will be part of our future road map as well.”

Dermed er det en reell sjanse for at BMW igjen kan gi verden en episk M Halo bil. Den første var BMW Turbo fra 1972, men den var kun en konseptbil. Dens design påvirket legendariske M1 som kom i 1978. Tredve år etter lagde BMW en smellvakker moderne hyllest til M1 kalt M1 Hommage, og svært mange håpet den ville kunne gå i produksjon. Så skjedde ikke, selv om mange designtrekk fant veien til den vakre sportsbilen i8, men som kanskje hadde litt for liten motor til å bli en Halo-bil for BMW.

Her er det bare å vente og se, og forhåpentligvis får verden litt flere svar etter årets Villa d’Este. Det er i hvert fall helt sikkert mange som mer enn gjerne vil se en ny drømme-superbil fra BMW med M-betegnelsen gå i produksjon.

Neubauer was also asked whether the new model could compete with the Porsche 911, to which she replied: “That market obviously is an interesting market. But we also know that Porsche customers are very, very loyal to their brand. So if we do it, we definitely need to do it spot on—100 percent.”

This doesn’t exactly provide a definitive answer about the car’s design or character, but Neubauer did confirm that BMW M is “internally” working on a “dream car.” When asked about its launch timing, Neubauer added, “Let’s wait for the right time.”

With all these pieces falling into place, it’s clear that BMW M has something big on the way. Whether it’s an M1 revival, a fully electric supercar, or something else entirely, one thing is for sure: The wait will likely be worth it.