En av måtene å skape en sterk identitet for den nye avdelingen var et stilig fargeskjema, og interiørdesigner Seehaus kom opp med fargene lyseblå, fiolett og rød. Lyseblå kommer fra det hvite og lyseblå flagget til forbundsstaten Bayern hvor BMW kommer fra (den eksakte fargekoden til den lyseblå fargen i flagget har aldri blitt konstatert). Den røde fargen står for motorsport, mens fiolett er en kombinasjon mellom de to, altså fargen man finner mellom blått og rødt på fargespekteret.
Noen tror at fiolettfargen er lilla, men det stemmer ikke. Ikke minst fordi fiolett er en virkelig farge, noe lilla ikke er. Isaac Newtons teori om lyset beviste at fargespekteret består av rødt, oransje, gult, grønt, blått, indigo og fiolett.
Men ulike spørsmål melder seg uansett. På hvilken måte representerer rødfargen motorsport? Ifølge Marc Thiesbürger, som er racinghistoriker for BMW Group Classic, var rødfargen mest sannsynlig inspirert av Texaco, som da var store i motorsport (Emerson Fittipaldi ble verdensmester i Formel 1 for McLaren i 1974 i en Texaco-sponset bil). BMW var i forhandlinger med Texaco i 1972 med tanke på en større sponsoravtale, men forhandlingene strandet på slutten av året, og det ble aldri noe av avtalen. Så rødfargen var mest altså mest sannsynlig en slags vennlig gest til Texaco med tanke på en sponsoravtale. Thiesbürger har undersøkt tegninger i arkivene og har funnet Texaco-logoen inkorporert i ulike designforslag av Seehaus fra 1972. På det tidspunktet hadde BMW støtte fra Castrol, og det ville vært uvanlig å lage en rød stripe for å glede Texaco før forhandlingene var sluttført, men det var kanskje et forsøk på å få Texaco ombord. Her skal det legges til at også Neerpasch har bekreftet Texaco-historien, så da må vi nesten godta at rødfargen skyldes Texaco. Hvorfor man beholdt rødfargen etter at sponsoravtalen gikk i vasken er et annet spørsmål, men her så nok Motorsport-avdelingen det vi alle har sett: De tre fargene sammen er simpelthen nydelige, så da beholdt man dem bare slik. Neerpasch har også fortalt at M-fargene ble valgt fordi de vises godt på sort/hvitt bilder, som var mest vanlig på den tiden.