BMW supersedan med V16 motor!
BMW supersedan med V16 motor!
BMW supersedan med V16 motor!

BMW supersedan med V16 motor!

BMW tok med en ikke tidligere vist prototype av sin V16 super-luksus bil messen i Tyskland.

Techno Classica i Essen byr på ekstreme mengder flotte biler, og på utstillingen i helgen serverte BMW Classic oss en skikkelig godbit i form av en verdenspremiere som aldri tidligere er blitt vist offentlig: Prototype nummer to av den 16-sylindrete BMW luksusmodellen som var tiltenkt produksjon på 90-tallet. Dette skulle være en ny super-luksus BMW, en bil som ville trumfe og knuse rivalen Mercedes-Benz S-klasse. For å få til det satset man på å skape en 16-sylindret übersedan fra øverste hylle.

Prosjektet startet på sent åttitall, basert på en eksisterende E32 7-serie (1986-1994). Motormessig tok man utgangspunkt i V12-motoren kalt M70 som ble lansert ferdig i 1987 i BMW 750iL, og som ga 300 hk. Denne motoren ble senere til S70 i 1993, og var i ulike varianter og størrelser motorvalget både for BMW 850CSi og McLaren F1.    

Men i juli 1987 begynte man også utviklingen av en 16-sylindret versjon av M70 motoren, og den var klar på nyåret 1988. Den var en 60-graders V16-motor på 6651 ccm, med alublokk og alutopper. Kompresjonen var 8.8:1, og man gikk for SOHC (enkel overliggende kam) og 2 ventiler per sylinder. Motoren ga 408 hk ved 5200 omdreininger, og 613 Nm ved 3900 omdreininger. Vekt var 310 kg.

For testing ble motoren plassert i en brun prototype E32 7-serie, og denne bilen har BMW Classic vist fram mange ganger opp gjennom årene, lett gjenkjennelig med gedigne luftinntak bak. Noen kaller bilen for 1987 BMW 767iL V16 “Goldfisch”, mens andre sier det hele handlet om en kommende ny klasse et hakk over 7-serien. Kallenavnet skyldes de gapende inntakene bakpå bilen som gjør at den minner om en gullfisk.

Imidlertid ble det også laget en andre prototype av V16 «Goldfisch» (men som ikke ligner på en gullfisk), basert på den nye E38-plattformen som ble laget fra 1994-2001 i ulike 7-serie varianter. Det er denne prototypen BMW Classic viste fram på årets Techno Classica og den byr på mye interessant. For det første er det noe som skurrer med utseendet. Mens den brune Goldfisch egentlig ser ut som en bøllete 7-serie, er det kanskje enda mer som fascinerer på denne bilen. Taklinjen er streng og totalt annerledes enn hva man har sett før, og bilen har frontlysene og grillen fra E32.

 

Ifølge BMW er bilen oppgitt til å være bygget i 1990 basert på en tidlig E38 prototype, da utviklingen var igang av den kommende 7-serien. Motoreffekten er som den brune fra 1987 oppgitt til å være 408 hk, men andre kilder sier at motoren her gir 348 hk ved 5000 omdreininger. Den brune 1987-modellen måtte ha ekstra kjøling til sine to radiatorer plassert bak (som resulterte i de karakteristiske kjøleinntakene på siden bak) siden motoren tok opp all plassen foran. Men på denne andre utgaven har man fått plass til en stor radiator foran, som løste kjøleproblemene.

Innvendig er det meste som standard 7-serie med en del mindre forskjeller, samt et nytt speedometer og turteller for denne andre varianten av «Goldfisch». Mobiltelefoner foran og bak var en selvfølge i en slik bil. Bilen vakte stor oppmerksomhet på årets Techno Classica, og vi får være glade for at BMW kan finne frem slike skatter fra sine samlinger.