Nedgradert, for nå
Under det scoopa panseret står det en 355 (5,8L) V8-motor med to aluminiumstopper og 10,5:1 i kompresjon. Pakken skal til sammen yte rundt 340 hestekrefter, forteller Heldenius, men nevner også at motoren er nedgradert det siste året.
- Tidligere hadde jeg en 383 (6,3 L) strokermotor med smidd innmat og et 6-71 kompressor-kit. Jeg fant så ut at jeg skulle ha en LS2-motor, så jeg demonterte 383en. Så ombestemte jeg meg igjen, og derfor står det nå en midlertidig 355 i, ler Heldenius.
Girkassen er en 4-trinns manuell som har fått seg en ny clutch etter at bilen kom i Heldenius sitt eie.
Det vises at bilen har levd et langt liv, ikke bare på det mest innlysende i form av lakk, men også små detaljer som at både noen vinduer har sprukket opp, og at det er sprekker i diverse instrumentpaneler. Heldenius krangler litt med seg selv om det er noe han skal bytte ut eller ikke. Han innrømmer at det hadde vært greit å få byttet de, men samtidig gir de litt ekstra detaljer og historie som er skreddersydd til den totale bøllepakken som denne Nomaden er. Også interiøret skriker historie og sjel. Sofaen foran er såpass slitt at det mest luksuriøse løsningen i skrivende stund er å slenge et gammelt teppe over. Ikke noe man ville hatt i egen stue kanskje, men i denne detaljpakken av en bil så gir det ti av ti i stil. «Bad mother fucker» klistremerket i bakvinduet har neppe vært mer velplassert enn på denne.